سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
نحوه بستن زنجیر چرخ بصورت تصویری
زنجیر چرخ چیست؟
زنجیر چرخ به زنجیری گفته میشود که به دور تایر خودروها کشیده میشود تا از لیز خوردن آنها بر روی برف و یخ جلوگیری کند. زنجیر چرخ در زمستان یکی از وسایل ضروری است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیکهای عقب سوار کنند تا از لیز خوردن چرخها یا به اصطلاح رانندگان بکسوات جلوگیری کنند. به هنگام یخبندان زنجیر چرخ هم چندان مؤثر نبوده و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را میطلبد. در واقع زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را میکند که یخشکنها برای پیادگان میکنند.
زنجیرها به صورت جفتی به چرخهایی که خودرو را به حرکت درمیآورند بسته میشوند تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند.
نحوه بستن زنجیر چرخ
1. مرحله اول:
زنجیر چرخ را همیشه تمیز و در جای خشک در صندوق عقب خودرو نگهداری کنید، اگر خودروی شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است دو زنجیر چرخ برای خودرو کافیست که برای دیفرانسیل جلو به چرخ های جلو می بندیم و برای خودروهای دیفرانسیل عقب به دو چرخ عقب؛ اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو و عقب است بهتر است هر چهار چرخ را مجهز به زنجیر کنید.
2. مرحله دوم:
زنجیر چرخ را بر روی زمین طوری پهن کنید تا خارهای زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، سپس خودرو را به وسط آن هدایت کنید.
3. مرحله سوم:
دو طرف ساده زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر وصل کنید (حلقه فلزی باز را به طرف دیگر زنجیر وصل کنید)
4. مرحله چهارم:
4. مرحله چهارم:
سمت دیگر زنجیر را که یک سر آن گیره ای پهن و خمیده دارد را به ترتیب مطابق شکل زیر از حلقه سر دیگر زنجیر عبور دهید و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.
5. مرحله پنجم:
بست هایی در زنجیر چرخ وجود دارند که با چرخاندن آنها ، زنجیر چرخ به لاستیک محکم می شود ، این کار را توسط آچار مخصوص انجام دهید؛ آچار مخصوص (پیچ گوشتی دوسو) را در محل بیضی شکل قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است (در شکل با دایره قرمز مشخص شده) را در جهت منحنی بست بچرخانید (در هنگام جدا سازی زنجیر این بستها را به حالت اولیه خود برگردانید)
زنجیر را روی چرخ بررسی کنید تا خارهای آن به سمت لاستیک نباشد.
در هنگام خرید زنجیر چرخ به چه نکاتی باید توجه کرد؟
هنگام خرید از سالم بودن بست ها و حلقه ها اطمینان پیدا کنید، زنجیر چرخ را کامل خریداری کنید(برخی دارای آچار هستند)، زنجیر را مطابق با سایز چرخ خودرو انتخاب کنید(ممکن است یک زنجیر چرخ برای چند سایز متناسب باشد)، می توانید از فروشنده سوال کنید اما بهتر است شما نیز از سایزهای لاستیک اطلاعاتی داشته باشید:خودرویی مانند پراید سایز تایر استاندارد ۱۳، پژو ۲۰۶ سایز ۱۴، تندر ۹۰ (L90)، زانیتا، سمند سایز ۱۴، ۱۵ ماکسیما ۱۶، آزرا و سوناتا ۱۷ و آی ایکس ۳۵ هیوندا (ix35) سایز تایر ۱۸ دارند، برای تشخیص بر روی تایر چرخ علائمی وجود دارد که تاریخ، سایز، مقدار بار، سرعت، ترکیب، شرکت سازنده و … درج شده، سایز لاستیک به نوبه خود شامل سری علائمی در کنار یکدیگر است به عنوان مثال P۱۸۵/۶۰R۱۳ نشان دهنده P سواری، ۱۸۵ پهنای تایر، ۶۰ ارتفاع دیواره به پهنا، R رادیال و ۱۳ قطر رینگ بر حسب اینچ (سایز عامیانه تایر) است. (جالب است بدانید هر چند شماره تایر گفته شده ۱۳ و مناسب پراید است، اما بدلیل اینکه پهنای آن ۱۸۵ گفته شده احتمال برخورد به گلگیر وجود دارد پس ۱۶۵ و ۱۷۵ آن مناسب تر است. (لاستیک مناسب میتواند بسیار موثر بر رانندگی مخصوصا در پیچ ها، لرزش و.. باشد)
لاستیک ها دارای کارکرد یا عمر مفید متفاوت هستند و در مجموع تایر بر اساس معیارهای مختلف، قیمت متفاوت دارد.
لاستیک ها دارای کارکرد یا عمر مفید متفاوت هستند و در مجموع تایر بر اساس معیارهای مختلف، قیمت متفاوت دارد.
قبل از بستن زنجیر چرخ چه مواردی را بررسی کنیم؟
قبل از اقدام به بستن زنجیر، از دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودروی خود مطلع شوید، زنجیر بر روی چرخی بسته می شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می شود.
اکثرا خودروهای تولید داخل دیفرانسیل جلو هستند، زنجیر چرخ بر روی خودروهای پراید، ۲۰۶، تندر ۹۰ (L90)، سمند که دیفرانسیل جلو هستند بر روی لاستیک جلو بسته می شود اما در پیکان، آر دی، مزدا۲۰۰۰، لامبورگینی، فراری زنجیر چرخ بر روی چرخ عقب بسته می شود.
اکثرا خودروهای تولید داخل دیفرانسیل جلو هستند، زنجیر چرخ بر روی خودروهای پراید، ۲۰۶، تندر ۹۰ (L90)، سمند که دیفرانسیل جلو هستند بر روی لاستیک جلو بسته می شود اما در پیکان، آر دی، مزدا۲۰۰۰، لامبورگینی، فراری زنجیر چرخ بر روی چرخ عقب بسته می شود.
تشخیص نوع دیفرانسیل در خودرو
پس از این کار باید زنجیر های عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیر های طولی را بلند کرده تا نزدیکی چفت بیاورید. دقت کنید کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندید و با محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره بکشید و به حلقه مناسب محکم کنید.
فراموش نکنید پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند. باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.
مجله وب
- مشاهده زیر خودرو (دیفرانسیل عقب کاملا مشخص است).
- در عمل تیکاف، چرخ هایی که درجا می چرخند و یا بکسوات می کنند بیانگر نوع دیفرانسیل اند.
- قرارگیری موتور در خودروهای دیفرانسیل عقب مطابق شکل (موازی با طول خودرو) عمودی و دیفرانسیل جلو موازی با عرض خودرو (افقی) است).
- دقت کنید برخی خودروها دیفرانسیل جلو و عقب هستند.
پس از این کار باید زنجیر های عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیر های طولی را بلند کرده تا نزدیکی چفت بیاورید. دقت کنید کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندید و با محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره بکشید و به حلقه مناسب محکم کنید.
فراموش نکنید پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند. باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.
مجله وب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست