پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

كارآفرینی خلاق ویژگی اساسی مدیران روابط عمومی امروز


كارآفرینی خلاق ویژگی اساسی مدیران روابط عمومی امروز

واژه كارآفرینی از كلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است كارآفرین كسی است كه متعهد می شد مخاطره های یك فعالیت عموماً اقتصادی را سازماندهی ادار و تقبل نماید

سالها از روزی كه لوئی لدبترلی اولین دفتر روابط عمومی را بنیان گذاری و اعلامیه اصول خود را منتشر كرد می گذرد ولی همان اذعان می دارند كه كار وفعالیت صورت گرفته توسط Lee سرآغاز تحولات عظیمی در روابط عمومی سازمانها وموسسات دولتی و غیر دولتی پس از او شده است و شاید بتوان لی را به عنوان یك كارافرین اساسی در روابط عمومی مورد شناسایی قرار داد . از اولین روز كار لی تاكنون هزاران نفر در رشته ای بنامروابط عمومی به تحصیل پرداخته اند ودهها هزار نفر یا شاید بهتر بگوییم میلیونها نفر درجهان در زمینه ای كار وفعالیت می كنند كه اولین كارافرین روابط عمومی بنیان اساسی آن را طرح ریزی و به مرحله اجرا درآورده است . كارآفرینی كه در اعلامیه اصول خود می گوید اینجا یك بنگاه مطبوعانت سری نیست ، اخبار و اطلاعاتی را كه لی ارائه می دهیم درست و قابل اعتماد است اینجاه یك آژانس تبلیغات تجری نیست به خبرنگارانی كه جویای مطالب خبری مهم هستند با كمال میل و اشتیاق كمك خواهیم كرد . به هر كس هر نوع اطلاعاتی كه مفید و سازنده باشد در جهت به دست آوردن اطلاعات كمك خواهیم نمود .

یا كار آفرینان دیگری دراین عرصه همانند ادوارد ال برنیز كه رشته روابط عمومی را به عنوان یك رشته علمی در دانشگاهها و وارد نمود یا ژرژگالوپ كه اولین پژوهش رسمی افكار عمومی را به مرحله اجرا در آورد و در حال حاضر معروفترین موسسه سنجش افكار عمومی دنیا یعنی گالوپ را بنیان گذاری نمود ، ركس ها رلو ، مارتسون، اسكات ام كاتلیپ ، سرباسیل كدارك ، دكتر نطقی ، دكتر امینی ، و …. همگی از كارآفرینان روابط عمومی بوده اند كه توانسته اند منشاء تاثیرات فراوانی در این رشته علمی گردند و این رشته را به اوج و جایگاه امروزی آن ارتقاء دهند به گونه ای كه می توان اشعار داشت « یك سازمان بدون روابط عمومی یعنی هیچ ، شاهد هستیم روزانه مبالغ هنگفتی صرف هزینه های واحدهای روابط عمومی سازمانها می گردد كه در ظاهر ممكن است به بعضی از افراد اینگونه تداعی نمایند كه خرج كردن بودجه درروابط عمومی یعنی هدر رفتن پول ولی امروزه این نگرش با فعالیت كارآفرینان روابط عمومی جای خود را به این نظریه داده است كه « تخصیص بودجه جهت روابط عمومی یعنی سرمایه گذاری استراتژیك جهت آینده ای موفق در دنیا در تمامی ابعاد » اما جای این سوال باقی است كه كارآفرینی چیست ؟ اصول و قواعد آن كدام است ؟ خصوصیات مدیران كارافرین چیست ؟ مشكلات و تنگناهای كارافرینی كدامند؟ و غیره كه مقاله حاضر درپی آن است ا این پارادایم جدید روابط عمومی را تشریح و بررسی نماید .

● كارآفرینی چیست ؟

واژه كارآفرینی از كلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است . كارآفرین كسی است كه متعهد می شد مخاطره های یك فعالیت( عموماً اقتصادی ) را سازماندهی ادار و تقبل نماید . یا می توان خاطرنشان ساخت كارآفرینی فرایندی است كه منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد و همچنین می توان متذكر شد كارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزشی از راه تشكیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها .

زمانی كه كارآفرینی به عنوان یك شغل توسط بسیاری از اعضای یك جامعه پذیرفته شود آن جامعه ( یا آن علم ) بسیار بسیار سریع رشد و توسعه می یابد . هم اكنون به دور و برخود نگاه كنید . تعداد كتابهای مرتبط با روابط عمومی ، تعداد نشریات ومجلات تخصصی ، سایتهای اینترنتی جوائز طلائی اختصاصی پیدا كرده به فعالیت های روابط عمومی ، تعداد سمینارهای برگزار شده تعداد دوره های دانشگاهی ، مبالغ بودجه تخصیصی و غیره همگی موید این مطلب است كه روابط عمومی ها نیز می باید به عنوان یك زمینه كارآفرینی مورد ملاحظه و مداقعه قرار گیرند تا تحولات اساسی و شگرفی دراین زمینه علمی و ارتباطی پدید آید .

واژه كارآفرینی دیرزمانی پیش از آنكه مفهوم كلی كارآفرینی به زبان امروز پدید آید در زمان فرانسه ابداع شد . در اوایل سده شانزدهم كسانی را كه در امر هدایت ماموریت های نظامی بودند كارآفرین می خوانند از آن پس درباره دیگر انواع مخاطرات نیز همین واژه با محدودیتهای مورد استفاده قرار می گرفت از حدود سال ۱۷۰۰ میلادی به بعد فرانسویان درباره پیمانكاران دولت كه دست اندركا ساخت جاده ، پل ، بندر و استحكامات بودند به كرات لفظ كارآفرین را بكار برده اند.

شولتی معتقد است كارآفرین توانایی مقابله با عدم تعادل است نه توانایی مقابله با عدم قطعیت از نظر شومپتیر كارآفرینی دارای نقش مدیریتی یا تصمیم گیری است و معتقد است مخاطره عاملی است كه هم مدیران و هم كارآفرینان آن را تجربه می نمایند بنابراین مشخصه كارآفرینان را نوآوری می دانست و كاریك كارآفرین را تغریب خلاق بنیادهای اولیه ای كه تا حدی باعث جمودی یك حیطه و عمل شده اند به نحوی تخریب و دگرگون می گردند تا زمینه هایی مهیا گردد تا از فرصتهای موجود و پیش روی بتوان حداكثر استفاده را بهره برداری را بعمل آورد .

هبرت ولپك دوازده خصوصیت كارآفرین را مورد شناسایی قرار داده اند

▪ مخاطره را با عدم قطعیت ارتباط می دهند

▪ مبتكر و سازنده هستند

▪ تصمیم گیرنده هستند

▪ رهبر و هدایت كننده دیگران هستند

▪ مدیر و اداره كننده ورئیس هستند

▪ سازمان دهنده یا هماهنگ كننده منابع اقتصادی می باشند

▪ مالك شركت تجاری یا یك مجموعه تجاری و ارتباطی هستند

▪ بكاربرنده عوامل تولیدی هستند

▪ پیمانكار هستند و می توانند از پتانسل خود برای پیشبرد برنامه های دیگران و بهره گیری از فرصتهای مهیا شده برای دیگران نیز استفاده می كنند.

▪ حاكم هستند و می توانند به منابع و امكانات قدرت دسترسی پیدا نمایند

▪ فردی است كه منابع را جهت مقاصد مختلف بكار می گیرند .

كارآفرین دقیقاً چه كاری انجام می دهد ؟ به طور كی هشت وظیفه برای كارآفرین وجود دارد

▪ از موقعیتهای محیط آگاه می شود

▪ برای استفاده از این موقعیتها خود را در خطر می اندازد

▪ برای كار سرمایه گذاری می كند

▪ نوآوری ها را معرفی می كند

▪ كار و تولید را نظم می بخشد

▪ تصمیم می گیرد

▪ برای آینده برنامه ریزی می كند

▪ محصولات خودرا باسود می فروشد

● مدیر روابط عمومی كارآفرین چه كسی است؟

یك مدیر روابط عمومی كارآفرین نیز كسی است كه موقعیت را خوی می شناسد از محیط و عوامل محیطی كه می تواند مخاطراتی را برای او ایجاد نماید واهمه و هراس ندارد به شانس چندان معتقد نمی باشد وسعی می كند همان شانس را نیز محاسبه و ارزیابی نماید او با جرات داشتن ، سختگوشی و مدیریتی موثر كاررا اداره می كند همچنین قادراست از شرایط محیطی خود در جهت ایجاد سرمایه مادی و معنوی و كسب پشتیبانی لازم بهره گیرد و سعی می كند برمسله كمبود سرمایه كه می تواند مانع عمده پیشرفت او در كارش بشود غلبه پیدا نماید . او همچنین به نوآوری های تازگی ، تنوع ، ابتكار و حتی بدعت در روشهای كار قبلی روابط عمومی اعتقاد راسخ دارد به عبارتی همیشه دنبال فعالیتهایی جهت روابط عمومی می باشد كه تاكنون كسی به آنها توجه والتفات نداشته است موضوعاتی را سرلوحه كار وفعالیت خود قرار می دهد كه حتی به نظر بعضی از افراد نمی تواند جزء وظایف عمومی واحدهای رواط عمومی نیز تلقی گردد .

او همواره موجب انقلاب در فعالیتهای روابط عمومی می شود و عرصه های جدید و نو را پیدا و به دیگران برای ورود به آن عرصه ها جرأت و شهامت می دهد او مدیری خلاق است و سعی در تغییر متغیرها و عوامل ومولفه های محیطی خود می كند اینچنین مدیری برای كامیابی در فعالیتهای روابط عمومی می باید كارهایش دارای نظم و انضباط باشد او مسئولیت گردآوری تممی منابع مورد نیاز برای شروع كار را برعهده می گیرد و سعی می كند از این مابع جهت سات مخازن اندیشه های خلاق در و بهره گیری از این خلاقیت منظم در فعالیتهای كارآفرینی خود اقدام نماید او كسی است كه فكر می كند چگونه چطور ، كجا ، چه موقع و چه مقدار باید از منابع و امكانات در جهت كارآفرینی بهره گیری نماید این چنین مدیری موسس می باشد و فعالیتهای مورد نیاز توسط او شناسائی واشخاص مناسب درزمان مناسب این كارها را به دستور او انجام می دهند . او سعی می كند مناسب ترین افراد را جهت اجرای برنام های تدوین شده خود استخدام و مورد بهره برداری قرار دهد . ایده های خوبی را عموماً درسردارد لیكن ممكن است مهارتهای فنی واداكی لازم جهت پیشبرد این برنامه ها را نداشته باشد . او دائماً فعالیتهای زیردستان خود را زیر نظر می گیرد تا وقتی بازده یكی از آنان آماده شد دیگران برای استفاده از آن آماده باشند . او تصمیم گیرند خوبی است دارای تجارب و معلومات نسبتاً بالائی در زمینه روابط عمومی می باشند همچنین علاقه ، عشق ، پشتكار او را در امر تصمیم گیری های مهم یاری می رساند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.