پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
بحثهای فقهی
![بحثهای فقهی](/web/imgs/16/152/9slam1.jpeg)
●احكام ثابت و متغیر
احكام فقهی به دو بخش كلی تقسیم میشود:
۱) احكام ثابت: مانند واجبات و محرمات كه به ولی امر واگذار نگردیده و همواره ثابت است و با اختلاف زمانها و مكانها قابل تغییر نیست.
۲) احكام متغیر: بعضی از احكام اسلامی بر اساس مصالح و مفاسد تغییر مییابند; مثلا، قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم» میگوید: انسان بر مال خود به مقتضایاصل اولیه تسلط دارد، ولی محدوده آن به ولی امر سپرده شدهاست; او میتواند بر حسب مصالح و مفاسد اجتماعی دایره آن را توسعه و تضییق دهد;این دسته احكام را احكام ولایی مینامند; ولی فقیه اگر تشخیص دهد، مالكیتشخص موجب وارد آمدن ضرر به دیگران میشود، میتواند مالكیت او را محدود كند، همچنین ولی فقیه میتواند به مصلحتیتیم در مال او تصرف كند.
●رمز تغییر احكام
به مناسبتبحث فوق، لازم مینماید، به این سؤال پاسخ داده شود كه چرا بعضی از احكام تغییر میكند، با این كه احكام دین ثابت است. احكامی كه تغییر میكند یا به خاطر تغییر موضوع حكم استیا به خاطر عنوان ثانوی و مصلحتی كه فقیه تشخیص میدهد و یا این كه فقیه به ادلهای دسترسی پیدا میكند كه در نتیجه، نظرش عوض میشود و یا به دلیل مصالح دیگری همچون تقیه و....
مثلا شطرنجحرام بود، حضرت امام آن را حلال دانست، مشروط بر اینكه عنوان قمار را نداشته باشد.
و یا استفاده از ابزار موسیقی در جهت منفی حرام است، ولی اگر از آن در سرودهای حماسی استفاده شود، مانعی ندارد و یا خوردن میته در حال ناچاری به قدر ضرورت مانعی ندارد; آنچه عوض شده، موضوع حكم است نه خود حكم. فقیه نمی تواند حج را تحریم كند، ولی میتواند براساس مصالح در شرایط خاصی بگوید در این سال تعداد كمتری بروند و یا بگوید موقتا اصلا نروید، همانطوری كه بعد از حجخونین، حضرت امام(ره) به خاطر این كه اغراض سیاسی حج تامین نمیشد و یا به خاطر مصالح دیگر حجاج را از رفتن به حج منع نمود.
و یا اگر چیز حلالی به ضرر مسلمین باشد، فقیه برای مصلحت اسلام ومسلمین آن را موقتا تحریم میكند; مثل تحریم تنباكو به وسیله میرزای شیرازی كه ضامن استقلال كشور و ملت مسلمان ایران شد.
و اگر زمانی استفاده از اجناس و كالاهای كشورهای غیر اسلامی تحریم میشود ،برای حفظ استقلال كشور و دوری از وابستگی و جلوگیری ازنفوذ فرهنگ دشمنان است.
یكی از سؤالهای معروف درباره احكام این است كه چرا مجتهدان با هم اختلاف نظر دارند، با این كه همه براساس قرآن و سنت كار میكنند.
جواب: اولا باید توجه داشت كه مجتهدان و مراجع تقلید در كلیات مسائل دینی با هم اختلاف ندارند; مثلا، همه آنها، نماز، روزه، حج و... را واجب میدانند و دروغ، خیانت، دزدی و... را هم حرام میشمارند; تنها اختلاف آنها در برخی از مسائل جزئی است كه آن هم در عمل مردم، اختلاف محسوسی ایجاد نمیكند، چنان كه ملاحظه میكنید در یك نماز جماعت چند هزار نفری با آن كه نمازگزاران از اشخاص متعددی تقلید میكنند، ولی همه یكنواخت نماز میخوانند و اختلاف در فتاوا صورت جماعت و وحدت آنان را از بین نمیبرد; همچنین در سایر موارد مانند حج ملاحظه میكنید كه هزاران شیعه به خانه خدا میروند و همه یكسان عمل میكنند و اختلاف فتوای مراجع تقلید هیچگونه ناراحتی و زحمتی برای آنان پیش نمیآورد و همه تقریبا به یك صورت، اعمال حج را به جا میآورند.
ثانیا: در مسائل نظری هر رشتهای، بالاخره متخصصان آن، در یك سلسله از مسائل اختلاف نظر پیدا میكنند و اینطور نیست كه مثلا تمامپزشكان یا شیمیدانها در تمام مسائل رشته خود با هم توافق نظر داشته باشند تا بر متخصصان علوم اسلامی اشكال شود كه چرا با هم توافقنظر ندارند.
در كمیسیونهای پزشكی غالبا اختلاف نظرهایی پیش میآید كه حتی با بحث و گفتگو و مشاوره هم نمیتوانند آن را حل نمایند.
در مجامع ادبی هم بر سر مسائل ادبی اتفاق نظر وجود ندارد و گاهی درباره معنای یك شعر آرا و نظریههای مختلفی ابراز میشود; مثلا، سعدی میگوید:
از در بخشندگی و بنده نوازیمرغ هوا را نصیب ماهی دریاوقتی این شعر را به یك مجمع ادبی عرضه میكنیم، یكی میگوید: منظور آن است كه خدا از راه لطف،بعضی از پرندگان را نصیب بعضی از ماهیان نموده است; مثلا، ماهی، سفره خود را برای صید پرندگان روی آب پهن میكند; دیگری میگوید: مقصود آن است كه خدا از سر لطف، هوا را نصیب پرندگان و دریا را نصیب ماهیان كرده است.
سومی میگوید: معنای شعر این است كه خدا از راه لطف، آذوقه مرغ هوا را ماهیان دریا قرار داده است و ممكن ستشخصچهارمی بگوید: معنای شعر هیچ كدام از معانی یاد شده نیست، بلكه مقصود آن است كه خداوند از راه لطف و بنده پروری، پرندگان و ماهیان و خلاصه گوشتحیوانات را غذای انسان قرار داده است.
اساس این اختلاف در این است كه هر شخصی فكر و ذوقی مخصوص به خود دارد كه وقتی به شواهد و قراین و مقدمات مطلبی مراجعه میكند یكی از احتمالات را ترجیح میدهد و اصولا توافق صاحبنظران در مسائلی كه احتمالات زیادی دارد، خیلی كمتر اتفاق میافتد.
مطلب سومی كه تذكر آن لازم است، این است كه: در زمان رسول اكرم و ائمه اطهار -علیهم السلام در میان شاگردان و اصحاب آنان اختلاف محسوسی وجود نداشت، زیرا هر وقت در تفسیر آیات شبههای به نظر میرسید و یا در درستی و نادرستی حدیث و معنای آن در میماندند، از خود پیامبر(ص) یا امام(ع) توضیح میخواستند و در نتیجه، نقاط مبهم برایآنها روشن میشد و اختلافی پیش نمیآمد، ولی مجتهدان و مراجعتقلید كه پس از غیبت امام زمان(عج) آمدهاند، چون دسترسی به امام ندارند، باید تنها از مدارك و مآخذ اسلامی، یعنی،قرآن و روایات، احكام الهی و وظایف دینی مردم را به دستبیاورند و در این صورت، اگر نظر آیات قرآن و روایات نسبتبه همه مسائل روشن بود، اختلاف نظر پیش نمیآمد، ولی چون قسمتی از آیات قرآن و روایات از نظر مفردات و یا تركیب و جمله بندی طوری است كه در معنای آن احتمالاتی داده میشود، لذا گاهی اتفاق میافتد كه هریكاز دو یا سه مجتهد، احتمالی به نظرشان صحیح میرسد كه به نظر دیگر صحیح نیست و در نتیجه در فتاوا اختلافات جزئی پیدا میشود.
علاوه بر این در زمان ائمه(ع) یا نزدیك به عصر آنان، به بررسی سند روایت و شناخت راویان احادیث كمتر احتیاج بود، زیرا احكام را یا از خود امام میپرسیدند و یا راوی حدیث را به علت قرب زمانمیشناختند، ولی در زمانهای بعد كه روایات با واسطههای بسیار نقل میشود، باید كسی كه میخواهد طبق روایتی فتوا دهد، راویان آن روایت را بشناسد و به اعتبار سند آن پی ببرد و خود این موضوع، یعنی تحقیق در سند روایت نیز باعث میشود كه گاهی یك روایتبه نظر مجتهدی صحیح و معتبر و به نظر دیگری روایتی بیاساس باشد و در نتیجه موجب بعضی از اختلافات در فتوا گردد.
علاوه بر این، چون ائمه اطهار -علیهم السلام و طبقه اول راویان احادیث در زمانی زندگی میكردند كه حكومت و قدرت در دست مخالفان شیعه بود، نمیتوانستند همهجا احكام واقعی الهی را بیپرده و روشن بیان كنند و به اصطلاح رعایت تقیه میكردند و همین موضوع موجب گردیده است كه قسمتی از روایات با هم تعارض داشته باشند و یكی از كارهای مجتهدان این است كه این گونه اخبار را كه در نگاه اول متنافی به نظر میرسند با هم جمع كنند و در نتیجه آنها را مآخذ فتاوای خود قرار دهند و در همین موضوع (جمع بین روایات و وفق دادن یك روایتبا روایات دیگر) گاهی اختلاف نظر پیش میآید كه موجب اختلاف در فتوا میگردد.
مطلب دیگر -كه آن نیز گاهی موجب اختلاف فتوا میشود آناست كه موضوع برخی از احكام و چگونگی و خصوصیات آن درزمان ائمه(ع) روشن بوده، ولی در زمانهای بعد، چون آن موضوعاز بین رفته، منشا اختلاف نظر شده است; به عنوان مثال، در روایت مربوط به احكام نماز وارد شده است كه در حال نماز اگر بربدن یا لباس انسان، خونی باشد كه مقدار آن كمتر از «درهم» باشد، اشكالی ندارد; در زمانیكه این روایت صادر شده است، درهمدر میان مردم معمول بوده و همه اندازه آن را میدانستند، ولی درزمانهای بعد بر اثر بیاطلاعی از وضع درهم آن روز اقوالی به وجود آمده است مانند:
۱)درهم مساوی استبا گودی كف دست.
۲)درهم مساوی استبا بند سر انگشت ابهام.
۳) درهم مساوی استبا بند سر انگشت وسطی.
۴) درهم مساوی استبا بند سر انگشتسبابه.
این بود قسمتی از مطالبی كه موجب اختلاف فتوای مراجع تقلید میگردد.
از مطالب فوق، چنین نتیجه میگیریم كه اختلاف نظر فقها و مجتهدان بر اساس یك سلسله مطالب علمی و تحقیقی است نه هوا و هوس و اغراض شخصی و اگر خدای نخواسته مجتهدی در فتوا دچار هوا و هوس گردد، از نظر اسلام واجد شرایط فتوا نیست و مردم نمیتوانند از او تقلید كنند.
بنابراین، این اشكال یا سؤال كه چرا مراجع تقلید با هم در بعضی از مسائل اختلاف دارند وجهی ندارد، زیرا، اولا: این قبیل اختلاف نظرها در تمام رشتههای تخصصی وجود دارد و مخصوص رشته فقه اسلامی نیست و ثانیا: موضوعی كاملا طبیعی و عادی است.
پرسش دیگری كه احیانا مطرح میشود، این است كه چرا فقها شورای فتوا تشكیل نمیدهند؟ مگر شور و تبادل نظر، اختلاف را حل نمیكند؟ در پاسخ باید به مطالب زیر توجه كرد:
اولا: باید دانست كه مجتهدان فتاوای خود را پس از تحقیق و بررسیهای لازم صادر میكنند و در این راه كتابهای فقهی را كه شامل تمام نظریههای موجود در یك مساله است، خوب و با دقت مطالعه میكنند و در جلسات درس تمام نظریهها را طرح نموده و در اطراف آن بحث میكنند تا بالاخره یكی از نظریهها را ترجیح میدهند، حتی اغلب آقایان مراجع تقلید جلسات استفتا دارند كه سؤالات مقلدان، در آن جلسات ملاحظه و در اطراف آن بحث و گفتگو میشود و پس از رسیدگی كامل و مشاورههای علمی، نظریه نهایی در جواب سؤال نوشته میشود، ولی در عین حال باید توجه داشت كه این شور و مذاكرهها گرچه فواید زیادی دارد و در بسیاری از موارد هم تا اندازهای اختلافنظر را برطرف میكند، اما بالاخره نمیتواند اختلاف نظر را صددرصد بر طرف نماید، زیرا، همانطور كه گفته شد در تمام شوراهای علمی گاهی اختلاف نظر به حال خود باقی میماند و شور و مشاوره نمیتواند آن را از میان بردارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست