یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
آثار فرهنگی, اجتماعی و تربیتی نماز جماعت
حضرت پیامبر(ص) فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از ۱۰ نفر فراتر رود، پاداش هر ركعت آن، آنقدر زیاد میگردد كه حتی اگر تمام آسمانها كاغذ شود و تمام دریاها مركّب، و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مأمور نوشتن آن، نمیتوان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بیكران الهی است.»۲
در حدیثی دیگر حضرت فرمودند: «هر كس مقیّد به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد از پل صراط همچون برق عبور میكند و به بهشت نائل میگردد.»۳
مقاله حاضر به بررسی مختصری در مورد آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت میپردازد.
لكن در این میان نباید از مكان نماز جماعت (مسجد) غفلت كرد.
واژه «صلاة» در لغت به معنای دعاست از آنجا كه نماز شامل دعا نیز میباشد این واژه از معنی لغوی خود به اعمالی كه نماز خوانده میشود، نامگذاری شد. بنابراین انسان نمازگزار روزانه ۳ یا ۵ نوبت به درگاه خالق خود دعا میكند. به این معنا كه خدا را به یاری خود میطلبد و از او انتظار امید به زندگی شایسته را دارد.
این نوع ارتباط معنوی به اعتقاد روانشناسان به (درونی شدن) منجر میشود. كه در این صورت انسان موحّد كسی را جز خدای سبحان امید و پشتوانه خود نمیداند و این احساس مایه انگیزش او در تمام عرصهها خواهد بود. با توجه به اینكه خالق هستی (رب العالمین) است و تمامی فرهنگ از جانب او به بشر رسیده است، شیوه دعا كردن را به بنده خود آموزش داده كه چگونه با خدای خود سخن بگوید و چه چیزی را از او مسئلت نماید. آنچه در منابع روایی به عنوان عمود دین از نماز یاد شده، در واقع میتوان گفت، به منزله شاهرگ حیات طیّبه است كه بنده نمازگزار به دست خود مقدمات آن را فراهم كرده و بنایی محكم و رو به آسمان، به طرف بالا پیش میبرد. تا در هنگام نیاز، بر آن تكیه زده و كمر راست كند.
پس بنابراین، این ستون هرچه بیشتر و محكمتر بنا شود بهرهوری آن نیز افزون خواهد بود.
حال كه دانستیم نماز دعا و نیایش به سوی معبود و ستون دین است، سزاوار است كه این ستون در مكانهای مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهیزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.
با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نكته مهم پیمیبریم كه نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهنربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنج بار به سوی مكانهای برگزاری نماز جماعت به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار میكشاند.
قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحكام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیّبه خود ادامه خواهند داد. در این رابطه قرآن كریم میفرماید:
«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَی الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَی أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ».۴
واژه «انّما» كه در عربی به معنای حصر است، تعمیر مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده میفرماید: «منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست كسانی است كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زكاة مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند آنها امیدوار باشند كه از هدایت یافتگان راه خدا هستند.»
علی علیه السّلام :
ذِكرُ الله سَجیَّةُ كلِّ محسِنٍ، و شیمةُ كلّ مؤمن (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۴، ح۱۵)
به یاد خدا بودن روش هر نیكوكار و شیوه هر مؤمن است.
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟
همانطور كه مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مكان اوج سالكان راستین است.
در اینجا ذكر این نكته لازم است و آن اینكه حضور فیزیكی امام جماعت عملاً در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممكن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش كوچكی از مردم امكانپذیر است. اما به بركت حضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسّر میگردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهرهمند میگردند. و متقابلاً آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش میكنند. و به یاری یكدیگر یك فضای سالم و پاكیزه برای رشد اركان اسلامی و ارزشی مهیّا مینمایند.
همانطور كه میدانیم تربیت، اركان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیست یكی از عوامل تأثیرگذار بوده و میتواند كفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مكانهای برگزاری نماز جماعت به عنوان یكی از محورهای تربیتی قابل توجه میباشد.
به هنگام اوقات نماز یومیه، با ندای مؤذن بندگان صالح، وقتشناس و وظیفه شناس به سوی میعادگاه روانه میشوند حضور به موقع و منظّم نمازگزاران اثر تربیتی مطلوب در ارج نهادن به ندای «حیّ علی خیر العمل» دارد و نشانگر نیاز انسانها به اعمال نیك میباشد كه در سایه انجام عمل خیر به آرامش درونی میرسند و با عطر معنویت كه از وجود افراد صالح و متقی تراوش میكند، روح خود را نیز معطر مینماید.
انجام اعمال عبادی نماز جماعت به صورت یك دست و منظم، بیانگر این حقیقت است كه اگر افراد مسلمان اراده بكنند میتوانند در تمام امور زندگی نظم و انضباط داشته و با بهره گرفتن از قابلیتهای نهان و آشكار خود، حلاّل مشكلات خود و دیگران باشند.
به عبارت دیگر هم اكنون كه جماعت مؤمن نمازگزار اراده كرده و به دلخواه و به صورت اختیاری همه با هم، در كنار هم برای احیاء شعائر اسلامی قدم پیش گذاشته و مصمم به انجام آن هستند، به همان نسبت خواهند توانست در سایر امور دینی پیش گام بوده و با بهرهگیری از نیروی ایمان و استعدادهای موجود، قلّههای كمال را تسخیر كنند. و هرگاه این رفتارها به صورت مدام و مستمر صورت بگیرد (حضور در جماعت) از خلاقیتها و صفات خدا پسندانه افراد صالح بهره برده و متأثر شده، در نتیجه به اصلاح و خودسازی پرداخته و این شكوفایی را به جامعه نیز سرایت خواهند داد. در علم روانشناسی این مرحله از رفتار به رمز خویشتن یابی معروف است، مساجد و سایر مكانهای نماز جماعت علاوه بر محل نیایش بودن، منابع اشاعه فرهنگ اسلامی و محل به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار امت اسلامی نیز میباشد. و روزانه سه یا ۵ بار افراد مؤمن در خدمت خالق خود بوده و برای جان نثاری و اطاعت از سایر اوامر مولا اعلان آمادگی میكند و نفس این عمل هشداری است برای دشمنان اسلام، و گام نخستین برای حركت احیاء عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی.
علاوه بر مطالب ذكر شده اجتماع مسلمین در نماز جماعت بسان دژ محكم و سنگر مقاومت و مقرّ فرماندهی و محل تصمیم گیریهای مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میباشد. و در برابر توطئهگران و بدخواهان دین، اعلام موضع كرده و آرامش نسبی آنها را به هم میریزد.
امام راحل(ره) در این رابطه فرمودند: «شما ملت برای اسلام قیام كردید و برای اسلام این همه زحمت كشیدید و دارید میكشید. مراكزی كه مراكز بسط حقیقت اسلام است،... فقه اسلام است و آن مساجد است، اینها را خالی نگذارید این یك توطئه است كه میخواهند مسجدها را كم كم خالی كنند. مساجد باید مركز تربیت صحیح باشد...»۵
اكنون كه سخن از مسجد به میان آمده اشارهای هم به محراب مسجد داشته باشیم. همانطور كه در مقرّ فرماندهی، فرمانده ارشد در مكان مخصوص قرار میگیرد و خط و رمز را مشخص مینماید و دیگران از او پیروی میكنند، در مسجد نیز محراب مسجد از یك چنین جایگاهی برخوردار است و امام جماعت به عنوان مربّی و رهبر در محل محراب به انجام اعمال عبادی نماز مشغول شده وسایر نمازگزاران از وی پیروی كرده و دنباله رو وی میباشند.
محراب مسجد همانطور كه از نامش پیداست محل جنگ با شیطان است. در اینجا لازم است به نكتهای ظریف اشاره كنیم و آن اینكه از نظر روانشناسی ممارست دائمی انسان با هر چیزی اثر پذیری را به دنبال خواهد داشت و انسان را قرین خود خواهد كرد.
بنابراین مشاهده روزانه (محراب عبادت) با توجه به فلسفه وجودی محراب، به تدریج توجه افراد نمازگزار را از دشمن درون به دشمن بیرونی معطوف خواهد كرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست