یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
نقش مدارس در مشاوره شغلی
معمولا دانش آموزان قشری از جمعیت هستند که یا در معرض انتخاب شغل هستند، مثل دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی و سال آخر متوسطه و یا در آیندهای نزدیک به این امر مبادرت خواهند ورزید و از آنجا که شغل بخش مهمی از زندگی و تصمیمات انسان را در زندگی به خود اختصاص میدهد و بسیاری از جنبههای زندگی انسان در بزرگسالی تحت تاثیر شغل او در رضایت او از شغلش قرار میگیرد.
مدارس اولین کانونی هستند که در جهت کمک به راهنمایی شغلی جوانان مورد توجه قرار میگیرند. مدارس با استفاده از راهبردهایی در جهت معرفی مشاغل مختلف به دانش آموزان و نکات قوت و ضعف آنان میتوانند راهنماییهای اساسی را در اختیار دانشآموزان قرار دهند. راهبردهای زیر میتوانند در مدارس برای مشاوره شغلی مورد استفاده قرار گیرند.
● مشاوران مدارس و مشاوره شغلی با دانشآموزان
مشاور مدرسه با حضور خود در مدرسه و با اطلاعات و تخصصی که در زمینه مشاوره دارد، علاوه بر کمکهای شایان توجه در سایر زمینهها میتواند نقش موثری در مشاوره شغلی دانشآموزان داشته باشد. هر چند دانشآموزان در حال تحصیل در مدرسه در همان حال در جستجوی شغل و یا انتخاب شغل نیستند، اما در صدد هستند که مراحل لازم به رسیدن به مشاغل مورد نظر خود را پیریزی کنند. و روشن است که گام اول در این جهت آشنایی با مشاغل گوناگون و شرایط و ویژگیهای آنهاست که مشاور شغلی با ارائه اطلاعات و یا ارائه منابع و کتب لازم در زمینههای مورد نظر میتواند راهنمای خوبی برای آنها باشد و علاوه بر این شیوه طرح ریزی و برنامهریزی برای رسیدن به این مشاغل را ارائه دهد.
● هفته مشاغل در مدارس
در مدارس مختلف کشور ، هفته مشاغل با مربیان راهبردهای مختلفی سپری میشود. در این هفته اطلاعات مفیدی را میتوان به شیوههای گوناگون به سیاستهای مدرسه و امکانات آن دارد در اختیار دانشآموزان قرار داد. کمترین نقش برگزاری هفته مشاغل در مدارس استفاده از تراکتهایی هست که اهمیت توجه به شغل آینده را برای دانشآموزان خاطرنشان میسازند و به این طریق آنها را متوجه مسئولیت خویش نسبت به لزوم انتخاب شغل و شناخت مشاغل مختلف مینماید.
● استفاده از ساعات کلاسی برای مشاوره شغلی
در اغلب مدارس معلمان دروس مختلف میتوانند کمکهای قابل توجهی در این زمینه داشته باشند. حداقل میتواند اطلاعاتی را در مورد رشته تحصیلی خود در اختیار مشاورین قرار دهند و در صورت همکاری ، بخشی از زمان ساعات کلاسی خود را به این امر اختصاص دهند که مطمئنا نیاز به صرف مدت زمان زیادی نخواهد داشت. چنین برنامههایی مستلزم مشاوران مدارس و معلمان است.
● استفاده از طرحهای تحقیقاتی دانشآموزی برای دریافت راهنمایی شغلی
معمولا در مدارس استفاده از طرحهای تحقیقاتی برای کسب اطلاعات در زمینههای مختلف انجام میگیرد که به دانشآموزان را فعالانه به آموزش و یادگیری وا میدارند. در زمینه شناخت مشاغل و معرفی مشاغل نیز از این شیوه میتوان استفاده کرد. این برنامه در اغلب مدارس مورد استفاده قرار میگیرد.
استفاده مفید از ساعات کلاس که در اختیار مشاور قرار دارد. مشاورین اغلب برای تدریس دروسی چون برنامه ریزی درسی، مهارتهای زندگی و... گمارده میشوند. این ساعات بهترین زمانی است که مشاور میتواند به صورت گروهی ، مشاوره شغلی را به اجرا بگذارد. در مدت زمان کوتاهتری تعداد بیشتری از دانشآموزان را تحت پوشش مشاوره خود قرار دهد.
همکاری همه جانبه اولیا مدرسه در ارتباط با مشاوره شغلی: در زمینه مشاوره شغلی نیز لازم است کلیه اعضا مدرسه از جمله مدیر و معاون و معلمان و مشاورین در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. عدم همخوانی برنامههای مشاو ر، مدیر و معلمان ، مشکلاتی را در راستای اجرای این امر بوجود خواهد آورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست