شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
كنوانسیون در ترازوی اسلام و قانون
قوانین رسمی در قرن گذشته، اهتمام زیادی به زن داشتند تا جایی كه باعث گردید او به حقوق بسیاری در حیطه كارهای اداری، مشاغل عمومی و مشاركت سیاسی، چه در كاندیداتوری، چه در انتخاب و... دست یابد. ناگفته نماند كه این قوانین، در مسیر خود برای احقاق حق زن از جاده تعادل خارج شد و بین پایمال كردن حق وی و كم درجهتر دانستن او از مرد در اوایل قرن گذشته، و آزادی بیقید و شرط زن در اواخر همان قرن، در نوسان بود. این در حالی است كه دین اسلام طی قرنها، موضعی متعادل درباره حقوق زنان داشته كه همساز با فطرت و هماهنگ با نقش و هدف آنها در زندگی است.
● كنوانسیون رفع كلیه اشكال تبعیض علیه زنان
شاید آخرین تحول و پیشرفت در مسئله حقوق زنان در كنوانسیون رفع كلیه اشكال تبعیض علیه زنان (سیداو) نمایان شود. ( Elimination of all forms of discrimination AgainstWomen Convention)
اولین نشانههای این كنوانسیون، در معاهده حقوق سیاسی زنان به چشم خورد كه كمیساریای مركز زنانِ سازمان ملل متحد آن را تهیه كرد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را پذیرفت. سپس بیانیه جداگانهای برای رفع تبعیض علیه زنان تهیه كرد كه در سال ۱۹۶۷ م. تصویب شد. این بیانیه، خواستار تغییر مفاهیم، الغای قوانین ظالمانه و رسوم رایج شده بود كه بین زن و مرد تفاوت میگذارد؛ البته با اذعان به این نكته كه فقط سازمانهای غیردولتی زنان میتوانند این تغییر را ایجاد كنند.
بعد از تصویب این بیانیه، كمیساریای زنان سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۳ م. شروع به تهیه كنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان كرد كه در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۹۷۹ م. از سوی سازمان ملل به تصویب رسید و پس از امضای آن توسط پنجاه دولت در ۳/۱۲/۱۹۸۱ م. به اجرا گذاشته شد.
● خلاصه كنوانسیون
۱) این كنوانسیون بر تساوی مطلق و همانندی تام زن و مرد در قانون، مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، شغل، ارث، فعالیتهای تفریحی و ورزشی، آزادیهای عمومی، قوانین خانواده، قوانین اعطای تابعیت، حق انتخاب محل سكونت و اقامت و صلاحیت قانونی، اصرار دارد.
۲) ماده اول كنوانسیون، معنای تبعیض علیه زنان را شرح میدهد و بر همانند تام زن و مرد، با چشم پوشی از وضعیت زناشویی، تصریح دارد.
۳) ماده دوم، اقدامات خواسته شده از كشورهای هم پیمان را برای رفع تبعیض علیه زنان بیان كرده است كه شامل هفت بند است؛ از جمله: الغای همه احكام، لایحهها و رسومی كه بین زن و مرد تبعیض قائل میشود و جایگزین كردن قوانینی كه بر رفع تبعیض علیه زنان تأكید دارد.
۴) ماده سوم، به تدابیری میپردازد كه كشورهای هم پیمان میتوانند برای پیشرفت زنان تا رسیدن به تساوی با مردان، اتخاذ كنند.
۵ ) ماده چهارم، وضع هر نوع حكم، قانون و معیارِ مختص زنان را منع میكند، بلكه بر ضرورت یكسان بودن قوانین برای زن و مرد به طور مساوی اصرار دارد. البته وضع قوانین موقت را برای تسریع روند تساوی بین زن و مرد اجازه میدهد كه پس از تحقق مساوات، این قوانین موقت ملغی میشود.
۶) ماده پنجم، كشورهای هم پیمان را ملزم به بارز كردن تساوی زن و مرد در قانون اساسی و دیگر قوانین كشورشان ملزم میكند. ضمن اینكه بر اتخاذ تدابیر قانونی و تصویب حمایت بر ضد تبعیض و تغییر قوانین و رسومی كه تبعیضی را علیه زنان شكل میدهد، ملزم میدارد و دولتها را به تغییر روال رفتار اجتماعی و فرهنگی زن و مرد با هدف محو آداب عرفی كه برای یك جنس آماده است و برای جنس دیگر نیست و نیز اقدامات دیگری كه بر پایه تفكرِ برتری یك جنس بر جنس دیگر است، تشویق میكند؛ چنانكه از مسئولیت مشترك هر یك از زنان و مردان در تربیت فرزندان سخن میگوید.
۷) ماده شش، به وضع قوانین مناسب برای مبارزه با انواع تجارت زنان و بهرهكشی از آنان در فساد و فحشا، میپردازد.
۸ ) ماده هفتم، مساوات بین زن و مرد را در حیطه اعمال سیاسی، چه در نامزدی و چه در حق انتخاب، اشتغال به كار و مناصب دولتی، تهیه و اعلام سیاستها و مشاركت در كارهای داوطلبانه، بیان میكند.
۹) ماده هشتم، تساوی دو جنس را در نمایندگی دولتها در سطح بینالمللی و شركت در فعالیتهای سازمانهای بینالمللی، بیان میكند.
۱۰) ماده نهم، تساوی دو جنس را در دریافت تابعیت یا نگهداری آن بیان میكند و میگوید: وقتی شوهر تابعیت خود را تغییر داد، لازم نیست زن نیز تابعیت خود را تغییر دهد. و نیز این چنین است در مورد كودكان.
۱۱) ماده دهم، به بیان تساوی زن و مرد در شیوههای آموزش، تمرین، فراگیری حرفه، ترغیب آموزش مختلط، محو مفاهیم مرسوم از نقش زن و مرد در خانواده، فعالیت ورزشی و اضافه كردن اطلاعاتی درباره تنظیم خانواده در لابلای دروس میپردازد.
۱۲) ماده یازدهم، مربوط به تأمین حقوق زنان در انتخاب شغل، تأمین فرصتهای كار و در آمد مساوی با مردان و نیز تأمین اجتماعی و پیشگیری بهداشتی است. این ماده، منع جدایی یا مرخصی زن را از كار به سبب حاملگی نیز خواهان است و ایجاد اماكن نگهداری و رشد كودكان را توصیه میكند.
۱۳) ماده دوازدهم، اتخاذ تدابیر مناسب را برای رفع تبعیض علیه زنان در عرصه بهداشت خواستار است.
۱۴) ماده سیزدهم، كشورهای هم پیمان را به رفع تبعیض مسیر زنان در مسائل اقتصادی (دسترسی به قرض، وام و دیگر انواع اعتبارهای مالی و اجتماعی) و مشاركت در فعالیتهای تفریحی و بازیهای ورزشی و تمام جوانب فرهنگی، فرا میخواند.
۱۵) ماده چهاردهم، مساوی قرار دادن حقوق زنان روستایی را با مردان در طرح شیوههای رشد و اجرای آن، استفاده از برنامههای تامین اجتماعی، ایجاد تعاونیها، شركت در فعالیتهای اجتماعی، ایجاد امكانات سكونت، برق، آب، نقل و انتقال و نیز خدمات و آگاهیهای تنظیم خانواده، خواستار است.
۱۶) ماده پانزدهم، برای زنان صلاحیت قانونی همانند مردان در تمام مراحل قضایی قائل است و خواهان لغو قوانینی است كه صلاحیت قانونی آنان را محدود میكند. ضمن اینكه تساوی در قوانین سفر و انتخاب محل سكونت را برای زنان خواستار است.
۱۷) ماده شانزدهم، خواهان تساوی بین زن و مرد در عقد ازدواج، پس از آن و هنگام نسخ است. این ماده همچنین بر مساوات در انتخاب همسر، سرپرستی خانواده، قوامیت، سرپرستی فرزندان، حق انتخاب نام خانوادگی خانواده، اختیار شغل، تصرف مایملك خود، تعداد فرزندان و تعیین كمترین حدّ سن ازدواج، تأكید دارد.
۱۸) ماده هفدهم، راهكار تشكیل كمیتهای را برای اجرای كنوانسیون بیان میكند. این كمیته دارای ۲۳ عضو است كه از كشورهای هم پیمان انتخاب میشوند. این افراد باید كسانی باشند كه به كنوانسیون علاقه دارند و برای اجرای آن به عنوان یك شخصیت و نه نماینده كشور متبوع خود، عمل میكنند.
۱۹) ماده هجدهم، از كشورهای هم پیمان میخواهد در طی یك سال پس از امضای كنوانسیون، گزارشی از اقدامات قانونی، قضایی، اداری و... انجام شده را برای اجرای مواد كنوانسیون به دبیر كل سازمان ملل ارائه كنند. و نیز هر چهار سال یك بار گزارش دیگری را شامل ساختار قانونی و سیاسی وضعیت زنان در دولتها و سازمانهای مربوط و اقدامات انجام شده برای اجرای دقیق هر ماده از كنوانسیون، ارائه نمایند.
۲۰) ماده نوزدهم، كنوانسیون به آیین نامههای داخلی در راستای تنظیم روال عملكرد كنوانسیون (CEDAW) اختصاص دارد.
ماده بیستم نیز به جلسات و گردهماییهای این كنوانسیون پرداخته است. به موجب ماده ۲۱ این كنوانسیون، گزارش سالانهای از طریق كمیسیون اقتصادی و اجتماعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه میشود كه میتواند شامل پیشنهادها و توصیههای كلی باشد. سپس دبیر كل، این گزارشها را برای اعلام به كمیته زنان سازمان ملل میفرستند.
ماده ۲۲ به این كنوانسیون اجازه میدهد تا بتواند از آژانسها و مؤسسات تخصصی سازمان ملل متحد دعوت كند در گردهماییهای آنان كه مربوط به فعالیت این مؤسسات است، شركت كنند؛ چنانكه به خود اجازه میدهد از این مؤسسات گزارشهایی درباره اجرای كنوانسیون در زمینههای تخصصی بخواهد.
۲۱) ماده ۲۳ صراحت دارد كه احكام این كنوانسیون با احكام آسانتر برای تحقق مساوات بین دو جنس تضاد ندارد، كه در قوانین كشورهای هم پیمان یا در معاهدات بینالمللی به اجرا گذاشته شده است.
ماده ۲۴ كشورهای هم پیمان را به تعهد برای اتخاذ تدابیر لازم ـ در سطح كشوری ـ برای تحقق كامل حقوق مذكور در كنوانسیون فرا میخواند.
ماده ۲۵ میگوید: امكان امضای این سند برای همه كشورها وجود دارد؛ چنانكه ماده ۲۶ راه را برای طلب تجدید نظر در كنوانسیون از طریق اطلاع كتبی به دبیر كل سازمان ملل باز میگذارد.
۲۲) ماده ۲۷ كنوانسیون، آغاز به اجرا گذاشتن آن را مشخص میكند؛ چنانكه ماده ۲۹ اختصاص به قید و شرطهایی دارد كه كشورها هنگام تصویب یا پیوستن به كنوانسیون قرار میدهند. این ماده هر قید و شرطی را كه با موضوع كنوانسیون منافات داشته باشد، ممنوع كرده است؛ چنانكه بر داشتن این قید و شرطها را در هر زمان با اطلاع كتبی دبیر كل سازمان ملل اجازه داده است.
۲۳) ماده ۲۹ چگونگی حل اختلاف در تفسیر كنوانسیون یا اجرای آن بین دو كشور هم پیمان را بیان میكند؛ ابتدا از راه مذاكره، سپس از طریق محاكم بینالمللی ـ در صورت در خواست یكی از دو كشور ـ و پس از آن دیوان عالی بینالمللی.
ماده سی ام اعلام میكند كه هم متون این كنوانسیون به زبانهای ششگانه مورد اتفاق سازمان ملل، حجیت یكسان دارد.
● اشكالات كنوانسیون CEDAW از نگاه اسلام
۱) آغاز و انجام و عمق كنوانسیون، تساوی مطلق و همانندی تامّ زن و مرد در همه امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، قانونی و... است این دیدگاه به چند دلیل نادرست است
الف) مخالفت با نصّ آیه قرآن: «و لیس الذكر كالانثی؛ و پسر چون دختر نیست.»
ب) مخالفت با روایات: پیامبر اكرم۹ میفرمایند: «انما النساء شقائق الرجال؛ همانا زنان، شق و نیمه دیگر مردانند»
شق، نیمه تكمیل كننده را گویند نه نیمه همانند را كه هیچ تفاوتی با نیمه اول ندارد.
ج) مخالفت با عقل سلیم: زیرا تفاوت در بعضی از امور فیزیولوژی بین زن و مرد، نیاز به بیان ندارد و این تفاوت، اقتضای ـ عقلی ـ وجود تفاوتهایی در مسئولیتهای ـ نقشهای حیاتی ـ زن و مرد دارد.
۲) كنوانسیون، مملوّ از فضای دشمنی بین زن و مرد است و تصور میكند رابطه زن و مرد همانند یك ظلم تاریخی است و میخواهد حدّ و مرزی برای آن قرار دهد و لازم میداند زندگی را به تساوی بین زن و مرد تقسیم كند. اگر مرد سهم بیشتری برداشت كرد، به همان اندازه از سهم زن كم میشود؛ در صورتی كه زندگی این قدر تنگ نیست، بلكه گستره وسیعی است كه هر دو جنس را در بر میگیرد و برای هر یك نقش و وظیفهای در عین و هماهنگی و انسجام برای بارور كردن زندگی و تحقق مودت و رحمت و حفظ نوع بشری، دارد.
«یا ایها الناس انا خلقنا كم من ذكر وانثی و جعلنا كم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عنداللَّه اتقاكم؛ ای مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید؛ همانا گرامیترین شما نزد خداوند، با تقواترین شماست.»
«و من آیاته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم موده و رحمه ان فی ذلك لایات لقوم یتفكرون؛ و از نشانههای او اینكه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد؛ در این، نشانههایی است برای گروهی كه تفكر میكنند.»
۳) كنوانسیون، زن را به عنوان یك فرد مستقل مینگرد، نه عضوی در خانواده كه در آن، مرد و كودك نیز وجود دارند.
۴) كنوانسیون میخواهد همه انواع تبعیض علیه زنان را رفع كند و این امری نیست كه از حیث عقلی، منطقی، وجدانی قابل قبول باشد، زیرا تبعیض با هر معیاری، خوب و بد و زشت و زیبا دارد و اگر اسم كنوانسیون به اسم دیگری مانند كنوانسیون رفع همه انواع ظلم بر زنان تغییر میكرد، قابل قبول بود.
۵ ) كنوانسیون، ناقص است، زیرا از حقوق زن سخن میگوید؛ ولی از بیان وظایف او غافل مانده است و حتی یك بند وجود ندارد كه زنان را موظف به چیزی كند؛ در حالیكه باید در برابر هر حقی وظیفهای باشد تا تعادل مطلوب در جوامع به وجود آید.
عصام احمد البشیر
ترجمهی سعید مهدیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیستان و بلوچستان چین دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی نیکا شاکرمی رهبر انقلاب معلمان رسانه
سیل هواشناسی ایران تهران آتش سوزی باران هلال احمر سازمان هواشناسی اصفهان روز معلم شهرداری تهران پلیس
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار تورم مسکن قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سهام عدالت دلار ایران خودرو بانک مرکزی
صدا و سیما مهران غفوریان تلویزیون ساواک صداوسیما سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس رضا عطاران
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا ترکیه روسیه حماس اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان جواد نکونام علی خطیر باشگاه استقلال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا گوگل صاعقه عکاسی تماس تصویری تلفن همراه
کبد چرب فشار خون