سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا

بررسی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز در کودکان مقطع پیش دبستانی مهدکودک های شهر تهران در سال ۸۰ ۷۹


بررسی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز در کودکان مقطع پیش دبستانی مهدکودک های شهر تهران در سال ۸۰ ۷۹

این بررسی به منظور تعیین فراوانی اختلال بیش فعالی, کمبود توجه و تمرکز در کودکان مقطع پیش دبستانی مهدکودکهای شهر تهران در سال ۸۰ ۷۹ انجام شد در این رابطه عوامل موثر بر این اختلاف رفتاری نیز مورد توجه قرار گرفت

● هدف:

این بررسی به منظور تعیین فراوانی اختلال بیش فعالی، کمبود توجه و تمرکز در کودکان مقطع پیش دبستانی مهدکودکهای شهر تهران در سال ۸۰-۷۹ انجام شد. در این رابطه عوامل موثر بر این اختلاف رفتاری نیز مورد توجه قرار گرفت.

این بررسی توصیفی تحلیلی مقطعی بوده و ۴۰۰ کودک به همراه والدینشان و مربی مربوطه مورد بررسی قرار گرفتند، ابزار بررسی پرسشنامه ۴ csi میباشد.

ابتدا لیست کلیه مهدکودک‌های دارای آمادگی تهیه شد و سپس با احتمال متناسب با تعداد کودکان آمادگی، نمونه‌ها به طور تصادفی انتخاب گردیدند. از هر مهد کودک ۴ نمونه انتخاب شد.

شیوع بیش فعالی و کم توجهی در کودکان مقطع آمادگی شهر تهران در سال ۸۰-۷۹ یازده درصد برآورد گردید که از این تعداد ۶۰ درصد پسر بودند.

۲۹ نفر از کودکان فرزند اول خانواده بودند و در بررسیها مشخص شد که بیش فعالی و کم توجهی با جدایی والدین، ساعات طولانی کار مادر بیش از ۸ ساعت، سابقه بیماری روانی در مادر، بیسوادی و تحصیلات ابتدایی مادر، وضعیت تاهل مادر (در مادران مطلقه) ساعت طولانی کار پدر (بیش از ۸ ساعت) و وضعیت تاهل پد (پدران همسر طلاق داده) ارتباط دارد.

عنوان فایل
بررسی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز در کودکان مقطع پیش دبستانی (مهدکودک‌های شهر تهران) در سال ۸۰-۷۹ application/pdf
baresi ekhtelale bishfaali.pdf
159 KB
دانلود

گلایل اردلان

داریوش فرهود

داوود شاه محمدی