یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
روابط عمومی موفق زیر چتر تعامل با رسانه ها
روابط عمومی موفق زیر چتر تعامل با رسانه ها:
این مقاله را با جمله ای ماندگار از حمید نطقی (پدر روابط عمومی ایران) آغاز میکنم:
)روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضررورت هست نه لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن،پس حق داریم بگوییم هر مدیریتی، سزاوار روابط عمومی است که دارد.(
همانظور که میدانیم یکی از اهداف روابط عمومی ها به طور حتم و قطعی نفوذ در افکار عمومی مخاطبان میباشد که این امر در گرو ارتباط با رسانه هاست.به طور کلی جدا کردن روابط عمومی ها و ارتباطات رسانه ای باعث محدود شدن و از همه مهمتر منفعل شدن روابط عمومی ها خواهد شد و در نتیجه منجر به ناکارآمدی،عدم موفقیت و بیهودگی روابط عمومی در محیط سازمانی می شود.
بنابراین ارتباطات رسانه ای به عنوان یک اصل اساسی مطرح میگردد و حال روابط عمومی ها برای انجام این وظیفه مهم باید علم و روش به کارگیری آگاهانه و هوشمندانه از رسانه ها را به خوبی فرا گرفته باشند.
ولی متاسفانه وقتی نگاهی به روابط عمومی های سازمانی می اندازیم مشاهده میکنیم ضعف ارتباطی شدیدی بین آنها و رسانه ها وجود دارد و این مسئله میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در اینجا به چهار دلیل اصلی اشاره میکنم.
در اولین دلیل میتوانیم به نبودن نیروی متخصص و آشنا نبودن کارمندان روابط عمومی به وظایف خود در مقابل رسانه ها اشاره کنیم. و یکی از دلایل مهم این است که اصولا سازمان ها نیروهای ضعیف خود را به این بخش منتقل میکنند.
دومین دلیل این است که برخی سازمان ها به روابط عمومی ها اهمییت چندانی نمی دهند و این بخش کاملا کلیدی و مهم را در تصمیم گیری های سازمانی شرکت نمیدهند و وقتی روابط عمومی ها در هیچ تصمیم گیری حضور نداشته باشند مطمئنا از تمام رویداد های سازمان بی خبر و نا آگاه خواهند بود و به یک واحد منفعل و نا کارآمد تبدیل میشوند و در تعامل با رسانه ها هم ناتوان خواهند بود و چنین روابط عمومی بی خبری قطعا در اطلاع رسانی،مقابله با بحران ها و مشکلات سازمانی و خبر رسانی نیز موفق نمی تواند باشد و اینگونه جایگاه اصلی خود را از دست میدهد و به عنوان یک جایگاه حاشیه ای به آن نگاه می شود.
به عنوان دلیل سوم میتوانیم به نوعی دیدگاه قدیمی تشریفاتی نسبت به روابط عمومی ها اشاره کنیم اینکه فقط روابط عمومی را برای فعالیت های تشریفاتی همانند: ( برگزاری سمینارها، همایش ها،سخنرانی و یا صرفا چسباندن پوستر و یا پیام های تسلیت و تبریک) مناسب می دانند در صورتی که این وظیفه یکی از کوچکترین وظایف روابط عمومی ها میباشد.
و دلیل چهادم این که برای تعامل با رسانه ها به یک روابط عمومی منتقد و انتقاد گر نیاز داریم نه روابط عمومی تمجیدگر .
متاسفانه روابط عمومی ها در سازمان مربوطه برای حفظ موقعیت شغلی خود و راضی نگه داشتن مدیران سازمانی بیشتر به تحسین و بیان نقاط مثبت میپردازند و انها را برجسته مینمایند و نقاط منفی سازمان را مخفی و پنهان میکنند یا کاملا کمرنگ تر نشان میدهند در صورتی که رسانه ها در کنار نقاط مثبت و تمجید به دنبال نقاط منفی و انتقاد نیز هستند و همین امر خود باعث دور شدن روابط عمومی از تعامل با رسانه ها و فرار آنها میشود.
با توجه به مطالبی که مطرح شد تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها به عنوان یک رکن اساسی در پیشرفت و موفقیت روابط عمومی سازمان ها میتواند موثر باشد و ضعف در این زمینه به روابط عمومی ضربه و آسیب وارد میکند و روابط عمومی موقعبت و مقام اصلی خود را از دست می دهد. بهتر است مدیران روابط عمومی در چارت فعالیتی خود حتما جایگاهی برای تعامل با رسانه ها قرار دهند و نیروهای خود را برای ارتباط با رسانه ها آموزش دهند و از نیروهای متخصص استفاده کنند چرا که مهارت نیروی متخصص می تواند بین روابط عمومی و رسانه ها هماهنگی و تعادل ایجاد کند و به دنبال آن رضایت سازمانی و موفقیت را به همراه داشته باشد
شیوا شرقی پیله رود
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله ایران تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی هوش مصنوعی اپل ناسا فیبرنوری گوگل ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی