شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

نقشه های دجیتال برای بازاریابی


نقشه های دجیتال برای بازاریابی

نرم افزارهای نقشه برداری, بهترین روش برای بکارگیری حجم بالایی از اطلاعات مربوط به مکان یابی و موقعیت های مختلف می باشد مکان یابی مشتریان, تحلیل عملکرد, برنامه ریزی جریانهای حمل و نقل و نقاط سرویس دهی و انبار و همگی بوسیله نقشه های دیجیتال تسهیل می شوند

" نرم افزارهای نقشه برداری، بهترین روش برای بکارگیری حجم بالایی از اطلاعات مربوط به مکان یابی و موقعیت های مختلف می باشد. مکان یابی مشتریان، تحلیل عملکرد، برنامه ریزی جریانهای حمل و نقل و نقاط سرویس دهی و انبار و.... همگی بوسیله نقشه های دیجیتال تسهیل می شوند."

آیا نقشه های دیواری به همراه سوزنها و سیمهایی که مناطق فروش و خدمات را نشان می داد را به خاطر می آورید؟ واگذاردن و ایجاد و یا انتقال یک منطقه ماهها طول می کشید و تغییر ارتباطات آسان نبود و کدپستی های قدیمی و منسوخ برای سالها در چرخه باقی می ماندند.

بازاریابی جغرافیایی(Geomarketing) نگاه و ارزیابی مردم را نسبت به داده های وابسته به جغرافیا و مکان تغییر داده است. قسمتی از این امر به خاطر این حقیقت است که عوامل جغرافیایی که بر تعهدات و الزامات کسب و کار نفوذ دارند، می توانددر مراحل کوتاه و ساده ای نمایش داده شود.

شرکت Gfk Geomarketing اخیرا نرم افزاری را با نام district ۱۰ عرضه کرده است که بر مبنای ۱۵ سال تجربه و با در نظر گرفتن آخرین فناوریهای روز دنیا می باشد. این نرم افزار برنامه ای مستقل است که با بسیاری از برنامه های کاربردی سازگاری دارد. district ۱۰ دارای عملکرد بالا بوده و درعین حال دارای رابطی آسان و کاربرپسند (user-friendly) می باشد. district ۱۰به شرکتهای پستی امکان برنامه ریزی و بهینه سازی بخش لجستیک را با سرعت و کارایی بالا پیشنهاد می دهد.

نقشه های دیجیتالی اطلاعات را به شکلی ارائه می دهندکه تشخیص پتانسیل نواحی مختلف براحتی قابل تشخیص بوده و دیدی کلی در ارتباط با بازار به سازمان می دهند. بعلاوه، این نقشه ها دوباره کاریها را کاهش داده و شفافیت روابط با مشتری را ارتقاء می دهند.

اصول district ۱۰ کاملا روشن و واضح می باشد: چون داده های سازمان معمولا به شکل آدرس می باشد، می تواند براحتی و بر اساس کدپستی بر روی نقشه های دیجیتال نمایش داده شود. Gfk Geomarketing دو نوع نقشه را برای بیش از ۲۴۰ کشور در سراسر جهان تهیه می کند :

۱) نقشه های کدپستی (postcode map)

۲) نقشه بر اساس واحدهای اجرایی(administrative map)مثل شهرداریها، ایالتها، حوزه ها و ...

این نقشه ها جامع بوده و بر مبنای آخرین استانداردها و تغییرات تنظیم شده است. آدرسهای کد جغرافیایی بر مبنای کدپستی و اطلاعات بازار مثل تعداد سکنه، تعداد خانوار یا میزان فروش سازمان می باشد. یک نرم افزار استاندارد مثل excel,access یا D-Base ورود داده ها را به نقشه های دیجیتالی مدیریت می کند.

نقشه های Gfk Geomarketing به خوبی شکافها را پوشش داده و اطلاعات را با سایر نقشه ها یکپارچه می سازد. آنها همچنین قادرند که لیستی از تعداد سکنه و خانوار را در بیشتر کشورهای اروپایی ارائه دهند. این داده ها (هم داده های شرکت و هم داده های بازار) می تواند در نواحی مختلف نمایش داده شده و تحلیل شوند.

district ۱۰ بیش از ۱۰۰ نوع تحلیل مختلف را در بر دارد مثل تحلیلهای موضوعی، صورت نگاشت، نشانه ای، جداول ، نقشه و .... و قادر است این تحلیلها را بصورت همزمان ارائه دهد. با نمودارهای pie-chart، شرکتهای پستی می توانند بصورت گرافیکی سهم بازار خود یا قیاس موفقیت خطوط تولید مختلف را نمایش دهند. ابزار رنگ آمیزی و سایه روشن در این نرم افزار به شرکتها این امکان را می دهد تا تفاوت در تراکم جمعیت را با بکاربردن سایه روشن از تیره به روشن نمایش دهند. این امر تعیین تعداد شعب ضروری برای یک ناحیه را به منظور رسیدن به موفقیت بهینه تسهیل می سازد. همچنین همزمان بودن گزارشات تحلیلی دسترسی به مکان یابی از طریق شبکه جاده ای را میسرمی سازد. این اطلاعات برای دستیابی به واقعیات مربوط به مناطق، بسیار ارزشمند می باشد. علاوه براین ابزارهای تحلیلی، district ۱۰ شامل طیف وسیعی از کابردهای متنوع برای برنامه ریزی های تخصصی منطقه ای می باشد.

این برنامه، ابزاری ضروری برای شرکت هایی است که دارای نیروی فروش خارجی، مناطق مختلف ارائه خدمات، مناطق مختلف تحویل و یا حتی دارای یک شبکه مربوط به شعب مختلف هستند.زیرساخت یکپارچه داده، از ضروریات district ۱۰ می باشد. در برنامه ریزی منطقه ای، مرزها و موانع طبیعی مثل رودخانه ها و رشته کوهها به صورت اتوماتیک مورد توجه و ملاحظه قرار می گیرند. این سطح بالا در اتوماسیون، جزو اهداف امکان سنجی عملی برنامه ریزی بوده است و نیاز به تنظیمات دستی را شدیدا کاهش داده است.

به کارگیری district ۱۰، ایجاد و بهینه سازی مناطق و نواحی مختلف را به شکلی انعطاف پذیر و شفاف، ممکن می سازد. معیارهای بهینه سازی چندگانه در این برنامه درنظر گرفته شده است.به عنوان مثال، صفحه نمایشگر این قابلیت را به کاربر می دهدکه فرایند بهینه سازی را مشاهده و به جزئیات آماری هر منطقه دسترسی داشته باشد. همچنین district ۱۰ قادر به ایجاد گزارشات منطقه ای می باشد. برای هر منطقه، کاربران می توانند سندی را ایجاد نمایند که شامل اطلاعات آماری به شکل جدول یا نمودار باشد که نشان دهنده میزان انحراف آن ناحیه از میانگین بهینه مورد نظر می باشد.

نقاط قوت district ۱۰ زمانی آشکار می شود که برنامه ریزی بخواهد توسعه یابد. بعنوان مثال district ۱۰ می تواند شرکت را به مکان یابی بهترین نقطه برای انبار راهنمایی کند یا اگر شرکت بخواهد عملیات خود را در کشورهای دیگر گسترش دهد، این نرم افزار می تواند کارکردهای برنامه ریزی مکان جدید را آزمایش کند. در این حالت کافیست گزینه "find optimal location" انتخاب شود سپس برنامه قادراست برای قراردادن هر تعداد محل مورد نظر و مطلوب، مستقیما در جایی که پتانسیل مشتری بیشتر است، جمعیت یکپارچه را نمایش دهد. سپس کاربران می توانند فروش بهینه مناطق را برای هریک از محل های مورد نظر محاسبه کنند.

کاربردهای وسیع نقشه های دیجیتالی، آنها را به ابزاری قوی برای بازاریابی تبدیل کرده است.کاربران می توانند نقشه ها را از نرم افزار به هر وسیله نمایش دیگر و یا ابزارهای html انتقال دهند و از طریق اتصال به شبکه های intranet و internet آنها را قابل دسترسی برای همه کارکنان و مشتریان نمایند. بواسطه کاربردهای وسیعی که district ۱۰ دارد، نمی توان از آن تنها به عنوان یک نرم افزار کاربردی برای بازاریابی جغرافیایی یاد کرد، بلکه می توان گفت district ۱۰ ابزاری قابل اطمینان برای کمک به کلیه شرکت های پستی در تصمیمات کارآفرینی و سودآور می باشد.

منبع: Postal technology international magazine- sep ۲۰۰۷

ترجمه و استخراج : مریم حیدری