پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا

هیچ عاقلی ساختن خانه را از سقف آغاز نمی‌کند


هیچ عاقلی ساختن خانه را از سقف آغاز نمی‌کند

جامعه مدنی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانش‌محور، یا هر نامی‌ که مناسب می‌دانیم، از پایین هرم جامعه باید آجر به آجر و سنگ به سنگ بالا رود. هیچ عاقلی ساختن خانه خود را از سقف آغاز …

جامعه مدنی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانش‌محور، یا هر نامی‌ که مناسب می‌دانیم، از پایین هرم جامعه باید آجر به آجر و سنگ به سنگ بالا رود. هیچ عاقلی ساختن خانه خود را از سقف آغاز نمی‌کند. در "خانه سازی" این امر را بدیهی می‌شماریم، اما در "جامعه سازی"، به گونه‌ای عمل می‌کنیم که گویی ضرورت و اجتناب ناپذیر بودن ساخت و ساز از قاعده هرم را چندان باور نداریم.

کشوری که از نظر نیروی انسانی جزء جوان‌ترین کشورهاست، زمانی می‌تواند به این ویژگی ببالد که بتواند از نیروی جوان خود به عنوان مولدان آینده بهره‌مند شود. افزودن خیل عظیم بر انبوه مصرف‌کننده موجود نه غرورآفرین است و نه نوعی برتری محسوب می‌شود. نیروی مولد یعنی نیرویی که در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فنی و فرهنگی نقشی سازنده و خلاق داشته باشد؛ و این همه جز با آموزش درست و ژرف و کسب مهارت در عرصه‌های مورد علاقه جوانان حاصل نمی‌شود. نخستین گام در این حرکت آن است که هرکس هرچه را می‌آموزد، به طور صحیح، عمیق و توام با آگاهی بیاموزد.

تغییراتی که در جامعه ما طی دهه‌های اخیر رخ داده آثاری را بر کلیت جامعه و نیز بر یکایک افراد بر جای گذاشته است. دغدغه‌های اشتغال و چشم‌انداز آینده نوعی احساس عدم امنیت اجتماعی و تنش‌های ناشی از تصویر چشم‌اندازی نه چندان روشن پدید آورده است. این همه ریشه در نظام آموزشی، خلق انگاره‌هایی نه چندان واقع‌گرایانه و ترسیم نادرست مسیر دستیابی به شغل دارد.

باید در هدف و عملکرد و دورنمای هرم آموزشی بازنگری شود. این گونه بازنگری طبعا سبب خواهد شد که مدرک گرایی جای خود را به علم‌اندوزی واقعی بسپارد و ملاک ارزشگذاری افراد دانش و مهارت آنان قرار گیرد، نه مدرک آنان که کلیشه واحد تکثیر شده‌ای است که در آن تنها نام افراد تغییر می‌کند و برای همگان دارای ارزشی متساوی است.

http://medlibtums.blogfa.com