شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

افزایش سهم بازار با تبلیغات پیامکی


افزایش سهم بازار با تبلیغات پیامکی

این روزها کمتر کسی را می توان یافت که در فعالیت های روزمره خود, برای سرعت عمل, دسترسی دائم به حساب های بانکی, فراگیری مخاطب و خصوصی بودن آن از میان وسایل ارتباط جمعی, موبایل را به عنوان اولین گزینه انتخاب نکرده باشد و در این میان سهم بیشتری از کارهای خود را با SMS انجام ندهد

این روزها کمتر کسی را می‌توان یافت که در فعالیت‌های روزمره خود، برای سرعت عمل، دسترسی دائم به حساب‌های بانکی، فراگیری مخاطب و خصوصی بودن آن از میان وسایل ارتباط جمعی، موبایل را به عنوان اولین گزینه انتخاب نکرده باشد و در این میان سهم بیشتری از کارهای خود را با SMS انجام ندهد.

تکنولوژی موبایل تحولی نو در فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه در روند بازاریابی ایجاد نموده است. متفکران علم تبلیغات نیز، SMS را به عنوان بهترین وسیله رسانه‌ای موثر با قابلیت‌های بالا در امر تبلیغات و جذب بیشتر مشتریان مدنظر قرار داده‌اند. بازاریابی با پیامک از رسانه‌های پیشین خود شخصی‌تر و خصوصی‌تر است؛ چرا که موبایل یا همان تلفن همراه تنها وسیله ارتباط جمعی است که همیشه همراه مصرف‌کنندگان یا همان مشتریان احتمالی است.

دستاوردهای هر تکنولوژی از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت است. هر جامعه‌ای بنا به بافت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود از این فناوری استفاده می‌کند؛ به طور مثال: در ابتدا محتوای SMS در ایران پیرامون طنز، تبریک و تسلیت بود، اما در حال حاضر هر فرد و سازمانی با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کند؛ به طور مثال، صدا و سیما برای نظرخواهی و جواب مسابقات، بانک‌ها برای پرداخت قبوض و سازمان‌های تبلیغاتی برای پیام‌های تبلیغی از SMS استفاده می‌کنند..

● تاریخچه SMS در ایران:

تلفن همراه از سال ۷۳ در ایران شروع به کار کرد، اما استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در مرداد سال ۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به تدریج در بین کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد. در سال ۸۵، در حدود ۸ میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد. در واقع روزانه ۲۰میلیون پیام کوتاه توسط کاربران تلفن همراه ردوبدل شد که این رقم در روزهای خاص و اعیاد مختلف بیشتر می‌شد. در سال ۸۴، مناقصه‌ای برای ارائه خدمات پیام کوتاه به صورت انبوه، توسط شرکت مخابرات ایران برگزار شد که طی آن سه شرکت رهیاب، آتیه‌پرداز و گلفا برنده شدند.

مگفا پس از گرفتن مجوز از اوایل دی ‌ماه با شماره ۳۰۰۰ و رهیاب که با تاخیر، مجوز خود را دریافت کرده بود با شماره ۱۰۰۰ از اسفند سال ۸۴ ملزم به ارائه سرویس شدند. آتیه‌پرداز نیز با توجه به اینکه از سال ۸۳، لینک IP از مرکز پیام کوتاه مخابرات را با شماره ۲۰۰۰ دریافت کرده بود، کار خود را پیش از دو رقیب خود آغاز و حتی مشتریان خاص خود مانند بانک را هم پیدا کرد. البته شرکت‌های دیگری نیز در آن زمان وجود داشتند که به روش‌های دیگر و بدون استفاده از لینک مخابرات، اقدام به ارائه سرویس‌های ارزش افزوده می‌کردند، از این شرکت‌ها می‌توان به پیک آسا، پارس‌آنلاین، پارس SMS، ایران SMS و... اشاره کرد.

● پیدایش تبلیغات با SMS

بازاریابی الکترونیکی مجموعه‌ای است از فناوری‌های مخابراتی، پردازش و ذخیره داده‌ها در ارتباط با بازارها، سازمان‌ها، مشتریان، واسطه‌ها و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی. ویژگی اصلی همه این فعالیت‌ها تسهیل فرآیند‌های تجاری، حذف فرآیند‌های غیرضروری در انجام امور بازرگانی، کاهش هزینه‌های اداری به ویژه هزینه مکاتبات و کاغذ بازی، بهبود دسترسی به بازار و افزایش تنوع برای مشتریان به معنای عام است.

بازاریابی به وسیله تلفن همراه یا بازاریابی بی‌سیم یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی الکترونیکی است و «دیکینگر» و همکارانش (۲۰۰۵) آن را به این صورت تعریف می‌کنند: «استفاده از یک رسانه بی‌سیم برای ارائه اطلاعات منطبق با شرایط زمانی و مکانی به مشتری که باعث افزایش ایده‌ها، خدمات و کالاها می‌شود و به نفع تمام سهامداران است.» بازاریابی به وسیله تلفن همراه را همچنین می‌توان به این صورت در نظر گرفت: «تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط با مشتری‌ها با استفاده از وسایل تلفن همراه به منظور افزایش فروش کالا یا خدمات و تهیه اطلاعات در مورد این کالاها و خدمات.»

تبلیغات با تلفن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه، فرصت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری را برای شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در جهت تبلیغات تجاری یا تداوم ارتباط با مشتریان به وجود آورده است.

● چرا از SMSهای تبلیغاتی خسته می‌شویم؟

بازاریابی به وسیله SMS فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های مختلف دنیا در زمینه تبلیغات تجاری به وجود آورده است. بر اساس آمار انجمن GMS کاربران تلفن همراه در هر ماه بیش از ۱۰ میلیارد SMS ارسال می‌کنند که باعث شده SMS به رایج‌ترین خدمات دنیای موبایل تبدیل شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد کاربرد‌های مختلف SMS و قابلیت‌های آن، می‌توان به‌یادماندنی‌ترین تبلیغات را در ذهن گیرندگان ایجاد کرد، اما این کار می‌تواند اثر عکس نیز داشته باشد، لذا شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند با دسته‌بندی موضوعات مختلف و دایرکتورهای گیرندگان، مشتری خود را طبقه‌بندی و سپس SMS مناسب را ارسال کنند. این سیستم بسیاری از مشکلات (حذف پیام‌های تبلیغاتی با وارد کردن کد) و اتلاف وقت‌ها را به حداقل ممکن خواهد رساند.

به طور مثال، در آمریکا، ایتالیا و انگلستان تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان از SMS استفاده می‌کنند، به طوری که تنها ۴۰ درصد مردان تمایل دارند از این امکان استفاده کنند. دلیل این امر آن است که زنان بخش دیداری‌شان قوی‌تر است، در حالی که مردان دارای بخش شنوایی قوی‌تری نسبت به زنان می‌باشند. در نتیجه، تبلیغات کالا و خدمات ویژه بانوان به وسیله بازاریابی SMS با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

در ایران ارسال پیام‌های بی‌رویه بدون شناخت گروه هدف، باعث شده افراد روزانه چندین SMS تبلیغاتی دریافت کنند که عموما مورد استفاده آنها نیست. این امر علاوه بر نارضایتی عمومی، احتمال باز کردن پیام‌های تبلیغاتی را به حداقل می‌رساند؛ این موضوع باعث شده راهکارهایی برای جلوگیری از ارسال پیام‌های تبلیغاتی به مشترکین موبایل ارائه شود، اما بهتر است به جای محدود کردن فرآیند بازاریابی، اقداماتی مانند دسته‌بندی مشتری بر اساس نیازهای مختلف صورت گیرد.

● مدل‌های تبلیغات پیامکی

۱- مدل کشش: اطلاعات مورد درخواست مشتری را برای او ارسال می‌کنند. این مدل باعث افزایش درخواست دریافت اطلاعات توسط مشتری می‌شود.

۲- مدل رانش: بازاریاب برای ارسال پیام‌ها به مشتری پیشقدم می‌شود؛ در این روش باید از مشتری کسب اجازه شود؛ یعنی مشتری هر زمان که بخواهد از دریافت آنها خودداری کند. این رویکرد می‌تواند به شکل قابل توجهی نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی افراد را کاهش دهد و به عنوان یک گزینه اعتمادساز برای کنترل موثرتر اطلاعات عمل کند، اما معمولا در مدل تبلیغاتی رانشی، پیام‌های ناخواسته به مشتری ارسال می‌شود و کمتر پیش می‌آید از مشتری اجازه گرفته شود.

شادی صالحی