سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
بهاری دیگر در سایپا

همه آمده اند؛ از مدیران و معاونان سایپا گرفته تا برخی مدیرانعامل شرکتهای گروه. مراسم معارفه مهرداد بذرپاش مدیرعامل جوان و جدید گروه خودروسازی سایپاست. هوای سردی است. افراد دست میدهند، روبوسی میکنند و تبریک میگویند. قلعهبانی مدیرعامل سابق هم میآید. همه منتظرند تا محرابیان وزیر صنایع هم از راه برسد. شاید فضا بیشباهت به فضای محشر نباشد، در اندازه و مرتبهای بسیار پایینتر، از این نظر که فضایی سرد و مهآلود است و جمع همه جمع است و گویی در ذهنها میخوانی که "چه خواهد شد؟ چه کسانی میآیند و چه کسانی میروند؟ سرنوشت چه خواهد شد؟ "
وزیر از راه میرسد و منطقی مدیرعامل ایران خودرو هم میآید و همه به اتفاق به سالن "مونتاژ یک" میروند تا خط مونتاژ سایپا ۱۳۲ را ببینند؛ خودروی فیسلیفت شده سایپا که قرار است امروز پس از مراسم معارفه با تشریفاتی خاص رونمایی شود.
مهمانان و میزبانان مسیر خط مونتاژ ۱۳۲ را دنبال میکنند. گروهی از کارگران نیز همهمهکنان نظارهگرند. یکی میپرسد: "بذرپاش کدام است؟" دیگری پاسخ میدهد: "آن که قد و قوارهاش از همه بزرگتر است!" نمیدانم چرا ناخودآگاه تصویری از توصیفات حضرت عباس را که در ایام تاسوعا و عاشورا از منابر و رسانهها شنیده بودم، به یاد میآورم. در انتهای خط وسایل نقلیه آمادهاند تا مهمانان و مدعوین را به سالن بازگشایی قطعات CKD که قرار است مراسم معارفه و رونمایی آنجا برگزار شود، منتقل کنند. من و دبیر اجرایی منتظر نمیمانیم و زودتر خود را سالن مذکور میرسانیم.
● مراسم معارفه
حدود چهارپنج هزار نفر از پرسنل سایپا در سالن نشستهاند تا با مدیرعامل سابق وداع کنند و با مدیرعامل جدید آشنا شوند. هر چند قلعهبانی که در رأس سازمان گسترش و نوسازی قرار گرفته همچنان با سایپا به نوعی مرتبط خواهد بود اما این جلسه فرصتی است تا با همکاران و همراهان شش سال اخیر خود رسما خداحافظی کند. سید کاظم احمدزاده مجری تلویزیون، اجرای این برنامه را برعهده دارد. او بارها در این سالن در حضور قلعهبانی و به مناسبتهای مختلفی مانند جشن کارگری و ۲۲ بهمن برنامه اجرا کرده است. دکتر ناظمی رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی استراتژیک سایپا اولین سخنران برنامه است.
● آنچه در شش سال اخیر گذشت
جمشید ناظمی به تحولات شکل گرفته در شش سال اخیر پرداخت و گفت : فروش ما در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۰۸ هزار دستگاه بود که عمده آن پیشفروش بود و سهام بازار ما در پنج سال گذشته بهطور عمده بین ۳۱ تا ۳۵ درصد در نوسان بوده است. فروش ما در پایان سال ۱۳۸۵ بالغ بر۵۲۱ هزار دستگاه شد. سهم بازارمان هم که در آن زمان به طور متوسط ۳۰ درصد بود. امروز در بخش سواری ۵۰ درصد و درکل بخشهای گروه ۴۸ درصد است. البته این حاصل تلاش و زحمات کلیه همکاران عزیز گروه به مدیریت آقای مهندس قلعهبانی است. در حوزه کیفیت هم رشد مطلوبی داشتهایم. در بخش فروش گروه سایپا، ما از ۹۳۵ میلیارد تومان به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیدهایم و سرانه فروش از ۸۲ میلیون تومان به ۳۶۸ میلیون تومان در سال رسیده است.
وی افزود: در سالهای اخیر حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کردهایم و اگر این تعداد را در شاخص اشتغال غیرمستقیم صنعت خودرو که بین ۴ تا ۵ نفر است ضرب کنیم، در مییابیم که حدود ۵۰ هزار نفر هم اشتغال غیرمستقیم داشتهایم. این میسر نمیشد مگر با تغییر و ارتقای ترکیب نیروی انسانی. امروز بیش از ۹۰ درصد نیروی انسانی سایپا تحصیلکرده است. به طور طبیعی با وقوع این تغییرات سود خالص ما از ۱۰ میلیارد تومان به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ما در ۹ ماه امسال مطابق بودجه از برنامه هدف پیش افتادهایم. این امر تنها با تعهد نیروی انسانی و مدیریت ارشد شرکت تحقق یافته است. امروز دارایی شرکت سایپا از ۶۰ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است [البته در سخنرانی قلعهبانی، رقم اخیر به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اصلاح میشود.]
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا گفت: یکی از ویژگیهای مثبت آقای قلعهبانی در برنامههای راه سایپا (پنج ساله اول) و سمت نود (پنج ساله دوم) تأکید و تمرکز خاص ایشان در هر سال بر یک مسئله کلیدی بود؛ به طوری که همه اعضای گروه سایپا از جهت حرکت آگاه بودند.
ناظمی ادامه داد: آقای بذرپاش هم فرد جدیدی در میان ما نیستند؛ سالها در بین ما حاضر بوده اند ]دو سال عضویت در هیئتمدیره سایپا[ و امیدواریم بتوانیم با حمایت و نظارت ایشان و تیم مدیریتی جدید برنامه سمت نود را پیش ببریم. ما در این مدت از آقای قلعهبانی درسها و تجربهها آموختیم. یاد گرفتیم که چگونه ایدههایمان را طراحی کنیم و با پشتکار به ثمر برسانیم. امروز که ایشان به سازمان گسترش و نوسازی ارتقا یافتهاند، هم از ایشان و هم از جناب وزیر که در این مراسم حضور دارند، همچنان تقاضای حمایت و پشتیبانی داریم. امروز شاهد خواهیم بود که آقای قلعهبانی چوب دوی امدادی سایپا را به دست یکی دیگر از مدیران صنعت خودرو میدهد؛ تا انشاء الله اگر تا پنج سال آینده در خدمتتان باشم باز هم گزیدهای از موفقیتهای سایپا و صنعت خودروی کشور را خدمت شما گزارش کنم.
● گزیدهای از فعالیتهای مهندس قلعهبانی
سپس احمدزاده به قرائت کارنامه فعالیتهای عمده قلعهبانی در دوران مدیریتش بر سایپا پرداخت:
"گروه خودروسازی سایپا با مدیریت مهندس قلعهبانی با تدوین و اجرای برنامه پنج ساله اول (راه سایپا) و تدوین برنامه پنج ساله دوم (سمت نود) و اجرای سال اول آن، موفقیتهای چشمگیری برای صنعت خودروسازی ایران کسب کرد:
▪ فراتر رفتن از اهداف برنامه پنج ساله اول و موفقیت در اجرای برنامه پنج ساله دوم
▪ راه اندازی خط تولید کاروان به عنوان خودروی طراحی شده تماما ساخت داخل
▪ طراحی اولین خودروی سواری کاملا ایرانی S۸۱
▪ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخشهای مختلف از محل سرمایه شرکت
▪ پرداخت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان مالیات به دولت
▪ سرمایهگذاری و اشتغالزایی در مناطق محروم
▪ همکاری با دولت در طرحهای جدید مانند تبصره ۱۳
▪ جمعآوری خودروهای فرسوده و تولید خودروهای دوگانه سوز
▪ افزایش کیفی و کمّی تولید به میزان سالانه ۳۰ درصد
▪ افزایش سهم بازار از ۲۷ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۵۱ درصد ۱۳۸۶
▪ رشد صادرات و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور برای دو سال پیاپی
▪ مؤدی مالیاتی نمونه ایران
▪ کارفرمای نمونه کشور به سبب ایجاد شرایط مناسب کاری و رفاهی برای کارکنان
▪ رشد ارزش سهام از رتبه پنجم بورس در سال ۱۳۸۰ به رتبه اول در سال ۱۳۸۵ در گروه صنایع
▪ کسب عنوان شرکت برتر و سودآورترین شرکت کشور در چهار دوره پیاپی
▪ سود قابل تخصیص بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵
▪ افزایش تولید سرانه هر نیروی تولید از ۲۹ دستگاه در سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه در سال ۱۳۸۶
▪ کسب تندیس اولین جایزه ملی کیفیت ایران بهعنوان نخستین شرکت خودروساز
▪ نوآوری برای تولید انواع خودروها و کسب استاندارد روز ایران و اروپا برای همه محصولات
▪ ایجاد خطوط تولید ریو، تندر۹۰، مگان، سایپا۱۴۱، سایپا۱۳۲ و انواع خودروهای تجاری ایویکو و ولوو
▪ ایجاد محیط کاری ایمن و هماهنگ و همدلی در مجموعه گروه سایپا
▪ ایجاد کارخانه تولید پراید (صبا) در سوریه پس از صادر کردن ۵۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور
▪ ایجاد کارخانه تولید سایپا ۱۴۱ در ونزوئلا و آغاز صادرات انبوه به کشورهای مصر و الجزایر
▪ کسب رتبه اول در ایران در ارائه خدمات پس از فروش خودرو
ایشان فعالیتهای کاری خود را ۲۶ سال پیش از رده کارشناسی بخش صنعت آغاز کرد و اکنون بهعنوان معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس هیئتعامل سازمان گسترش و نوسازی ایران خدمت خود را ادامه میدهد."
● انتظار داریم سایپا ۱۵ میلیارد دلار صادر کند
سخنران بعدی برنامه، رئیس جدید هیئتعامل سازمان گسترش و نوسازی احمد قلعهبانی بود. وی ضمن عرض خیرمقدم به وزیر صنایع، نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایرانخودرو، مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره شرکتها و دیگر مهمانان حاضر گفت: ایام، ایام سوگواری سالار شهیدان است. به همه شما دوستان و همکاران تسلیت عرض میکنم و امیدوارم که راه و کار و فعالیتهایمان با سرمشق قرار دادن پیشوایانمان در مسیر دین خداوند باشد. من همیشه آرزو داشتم هنگام رفتن از سایپا، خداحافظی خوبی از دوستان و همکاران و کارگران کنم که به لطف خدا امروز این امر محقق شد. تشکر میکنم از همه دوستانی که در مدت شش سال اخیر در خدمتشان بودم.
به یاد دارم سال اولی که برای دوستان در ناهارخوری شرکت صحبت میکردم، اهداف و انتظارات را مطرح کردم و با لطف خدا و عنایت همکاران، سال بعد تحقق پیدا کرد. به این ترتیب بود که توانستیم سال به سال با کمک شما عزیزان به اهداف تعیین شده برای گروه بهعنوان یک خانواده بزرگ، دست پیدا کنیم. در سال دوم حضورم در سایپا به دوستان گفتم باید پارسخودرو را به عنوان "دوقلوی سایپا" داشته باشیم و امروز امیدواریم پارسخودرو بتواند با اجرای پروژه رنگ خود به ظرفیتی بالاتر از سایپا دست پیدا کند. این افتخاری برای کلیه اعضای خانواده بزرگ سایپا خواهد بود.
قلعهبانی خطاب به کارکنان سایپا اظهار داشت: شما همواره پرچمدار تحولات مثبت و خلق ارزش در سازمان بودهاید و با همکاری هم توانستیم بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در مسیر توسعه شرکتهای گروه سرمایهگذاری کنیم، بدون این که ریالی از سهامداران گرفته باشیم. ما در این مدت توانستیم بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به سهامداران پرداخت کنیم که خود شما بخشی از سهامداران شرکت هستید. مدیرعامل سابق سایپا مطابق عرف جلسات تودیع، از همکاران و دوستان حلالیت طلبید و گفت: من از همه دوستانی که احتمالا در این محدوده زمانی شش سال با بی مهری یا "عتاب و خطاب" بنده مواجه شده اند، عذرخواهی میکنم و حلالیت میطلبم و امیدوارم با بزرگواری خود مرا ببخشند. باور داشته باشید که آنچه من در این مدت انجام دادم، در راه و مسیر رضایت خداوند بوده و اگر ناراحتی خاصی مانده، امیدوارم که بر من ببخشید.
مدیرعامل سابق سایپا اظهار داشت: آنچه همواره سرلوحه فعالیتهای کاریام قرار داده و بارها بر آن تأکید کردهام، کسب رضایت همه ذینفعان بوده با توجه به رضایت خداوند بزرگ. ذینفعان یعنی مشتریان، کارکنان، سهامداران، پیمانکاران و جامعه. به این باور، اعتقاد راسخ دارم و نتیجه آن را هم در عملکرد شرکت دیدهام. به یاد دارم که سال اول حضورم در سایپا، سعی کردم خواستههای مکتوب شما (کارکنان) را اولویتبندی و پیگیری کنم و شاید بیش از ۹۰ درصد آنها را محقق کردم. بالاخره برخی موارد در محدوده اختیارات و قوانین و آییننامهها نبود. تمام تلاشم این بود و شما شاهدید که سعی کردم کرامت انسانی را در سازمان ارتقا دهم. برنامهای برای عزیزان ترتیب دادیم که پس از بازنشستگی توشهای با خود ببرند که در ادامه زندگی با مشکل مواجه نشوند. تا به امروز هم هر سال با عزیزان بازنشسته جلساتی داشتیم و دیدار تازه میکردیم.
قلعهبانی گفت: صنعت خودروی ما امروزه به مرزی رسیده که انتظار و توقعات دولت، سهامداران و بهویژه وزیر محترم صنایع و معادن به حدی است که باید در مسیری تازه و با سرعتی متفاوت حرکت کنیم. همان طور که مستحضرید تولید صنعت خودروی ایران در سال ۱۳۷۲ به یک میلیارد دلار میرسد و ارزشی که در این صنعت خلق شده میتواند در مسیر توسعه اقتصادی کشور و چشم انداز ۱۴۰۴، "قدرت اول منطقه بودن" را تحقق بخشد. در بازدیدی که اخیرا بعد از مدتها از مجموعه ایرانخودرو انجام دادم، شاهد بودم که کار و تلاش زیادی در آن مجموعه شده و جا دارد از آقای دکتر منطقی و همکارانشان تشکر و قدردانی شود.
وی افزود: مجموعه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور این قابلیت را دارد که در چند سال آینده علاوه بر قدرت اول منطقه، در سطح آسیا بعد از ژاپن و چین به رتبه سوم دست یابد. حتی به اعتقاد من باید کشورهایی مانند هند را عقب بزنیم و جلودار باشیم.
برنامهای که ما برای سایپا در راستای چشم انداز ۱۴۰۴ داشتیم، تولید ۲/۲ میلیون دستگاه خودرو بود و در مجموع، صنعت خودروی کشور قابلیت تولید ۵ میلیون دستگاه را در سال ۱۴۰۴ خواهد داشت که اگر هر خودرو را (به طور میانگین) حدود ۱۰هزار دلار بدانیم، ارزش دلاری تولیدات خودروی ما در آن سال حدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود. از این میزان باید ۵۰ درصد یعنی ۲۵ میلیارد دلار صادر شود. اگر قطعهسازان هم همت کنند و تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار صادر کنند، امید داریم در پایان برنامه چشمانداز، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات خودرو و مجموعههای وابسته را شاهد باشیم. انتظار سازمان گسترش، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از صنعت خودرو این است که بتواند با حرکت خود محرک ۶۰ صنعت از جمله صنایع فولاد، لاستیک، الکترونیک، الکتریک، پتروشیمی، متالورژی و غیره باشد.
رئیس سازمان گسترش از مقامات کشور بهویژه رئیسجمهور که در سالهای اخیر باعث و بانی ورود تکنولوژیهای جدید به صنعت خودرو شدهاند، مانند خودروهای دوگانه سوز، طراحی موتورهای دوگانهسوز، طراحی موتور ملی در ایرانخودرو و افزایش تولید و بهرهوری درسایپا، تشکر و قدردانی کرد.
قلعهبانی با اشاره به پست جدیدی که در آن قرار گرفته ابراز امیدواری کرد بتواند به "ده فرمان" آقای وزیر جامه عمل بپوشاند. وی گفت: یکی از این ده فرمان توسعه بخشی خودروست و امیدوارم بتوانم نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کنم. از جمله برنامههای ما تداوم سرمایهگذاری در مناطق محروم و ادامه تحقق برنامههای اصل ۴۴ است. ما به کمک دوستانمان توانستیم سایپا را به موقعیت فعلی برسانیم و سایپا میتواند در راستای برنامه "سمتنود" به مسیر خود ادامه دهد.
آقای مهندس بذرپاش از دو سال پیش به عنوان نایبرئیس هیئتمدیره در سایپا حضور داشتند و ما در خدمت ایشان بودیم. ایشان تفکر نو و مثبتی دارند. فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف هستند [همانند خود قلعهبانی] و خمیرمایه خوبی دارند.
در مدت دو سال اخیر از نظرات و دیدگاههای خوب ایشان استفاده کردهایم. خدا شاهد است که از ابتدای امسال بنده شخصا از ایشان تقاضا کردم که حضور پررنگتری داشته باشند. ابتدا خواستم بهعنوان قائم مقام در سایپا حاضر شوند اما پس از صحبتی که انجام شد، ایشان پذیرفتند مسؤولیت پارسخودرو را به عهده بگیرند. ممکن است برخی استنباط کنند که آقای بذرپاش تجربه کافی ندارد اما با داشتن خمیرمایه علمی، کسب تجربه حضور در پارسخودرو و استفاده از تجارب ارزشمند مدیران این شرکت بهطور قطع ایشان خواهد توانست سایپا را در راستای برنامه "سمت نود" و چشم انداز ۱۴۰۴ مدیریت کند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی افزود: انتظاری که ما از آقای بذرپاش و همین طور آقای وزیر از ما دارند، این است که در برنامه "سمت نود" تجدید نظر کنند و با متعالیتر کردن آن به سمت اهداف تدوین شده در چشم انداز ۱۴۰۴ (صادرات حداقل ۴۰ میلیارد دلار) حرکت کنند.
اگر صادرات مجموعه خودروسازان را ۲۵ میلیارد دلار در نظر بگیریم، انتظار ما این است که در سال ۱۴۰۴ حداقل ۱۰ میلیارد دلار خودرو از سایپا صادر شود. یکی از وظایف ما ایجاد فرصت اشتغال و خلق ارزش برای فرزندان ایران است؛ همانند شرکت روبه روی سایپا، مالیبل، که با ذوب مواد ضایعاتی سیلندر میسازد. سیلندر و دیگر قطعات روی خودرو نصب میشود و در مسیر صادرات قرار میگیرد. این یعنی اشتغال و خلق ارزش برای فرزندانمان. در هر حال، انتظار ما از گروه سایپا در مجموع صادراتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است (خودرو و قطعات). نمیدانم، شاید انتظار آقای وزیر بیشتر باشد.
قلعهبانی با آرزوی موفقیت برای بذرپاش در سمت جدید گفت: ایشان در گروه حضور داشتند و توانستند مطابق برنامهها و استراتژیهای تدوین شده، رشد خوبی را در پارسخودرو به ارمغان آورند. انشاءالله در سایپا هم همین طور خواهد شد و این نیازمند همراهی و همدلی همه سطوح سازمان با مدیریت جدید است. امیدواریم همان طور که تاکنون در سایپا کار شده، این جریان به مراتب بهتر و بیشتر تداوم یابد. نکتهای که جناب آقای محرابیان در سخنرانی خود در ایرانخودرو تأکید داشتند، بحث رضایت مشتری و رضایت کارکنان است. انتظار ما هم از آقای بذرپاش این است که آنچه در زمینه رضایت مشتری پیش از این انجام شده است، تقویت شود.
قلعهبانی در پایان سخنان خود از مدیران عامل شرکتهای گروه خواست که سلام و تشکر او را به کارکنان شرکتهای گروه سایپا برسانند، از تک تک اعضای خانواده بزرگ سایپا بار دیگر حلالیت طلبید و از آنها خواست که او را در سمت جدید برای ایفای هر چه بهتر خدمت به کشور دعا کنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست