سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا

بهاری دیگر در سایپا


بهاری دیگر در سایپا

مراسم وداع احمد قلعه­بانی و معارفه مهرداد بذرپاش, مدیرعامل جدید گروه سایپا

همه آمده اند؛ از مدیران و معاونان سایپا گرفته تا برخی مدیران­عامل شرکت­های گروه. مراسم معارفه مهرداد بذرپاش مدیرعامل جوان و جدید گروه خودروسازی سایپاست. هوای سردی است. افراد دست می­دهند، روبوسی می­کنند و تبریک می­گویند. قلعه­بانی مدیرعامل سابق هم می­آید. همه منتظرند تا محرابیان وزیر صنایع هم از راه برسد. شاید فضا بی­شباهت به فضای محشر نباشد، در اندازه و مرتبه­ای بسیار پایین­تر، از این نظر که فضایی سرد و مه­آلود است و جمع همه جمع است و گویی در ذهن­ها می­خوانی که "چه خواهد شد؟ چه کسانی می­آیند و چه کسانی می­روند؟ سرنوشت چه خواهد شد؟ "

وزیر از راه می­رسد و منطقی مدیرعامل ایران خودرو هم می­آید و همه به اتفاق به سالن "مونتاژ یک" می­روند تا خط مونتاژ سایپا ۱۳۲ را ببینند؛ خودروی فیس­لیفت شده سایپا که قرار است امروز پس از مراسم معارفه با تشریفاتی خاص رونمایی شود.

مهمانان و میزبانان مسیر خط مونتاژ ۱۳۲ را دنبال می­کنند. گروهی از کارگران نیز همهمه­کنان نظاره­گرند. یکی می­پرسد: "بذرپاش کدام است؟" دیگری پاسخ می­دهد: "آن که قد و قواره­اش از همه بزرگتر است!" نمی­دانم چرا ناخودآگاه تصویری از توصیفات حضرت عباس را که در ایام تاسوعا و عاشورا از منابر و رسانه­ها شنیده بودم، به یاد می­آورم. در انتهای خط وسایل نقلیه آماده­اند تا مهمانان و مدعوین را به سالن بازگشایی قطعات CKD که قرار است مراسم معارفه و رونمایی آنجا برگزار شود، منتقل کنند. من و دبیر اجرایی منتظر نمی­مانیم و زودتر خود را سالن مذکور می­رسانیم.

● مراسم معارفه

حدود چهارپنج هزار نفر از پرسنل سایپا در سالن نشسته­اند تا با مدیرعامل سابق وداع کنند و با مدیرعامل جدید آشنا شوند. هر چند قلعه­بانی که در رأس سازمان گسترش و نوسازی قرار گرفته همچنان با سایپا به نوعی مرتبط خواهد بود اما این جلسه فرصتی است تا با همکاران و همراهان شش سال اخیر خود رسما خداحافظی کند. سید کاظم احمدزاده مجری تلویزیون، اجرای این برنامه را برعهده دارد. او بارها در این سالن در حضور قلعه­بانی و به مناسبت­های مختلفی مانند جشن کارگری و ۲۲ بهمن برنامه اجرا کرده است. دکتر ناظمی رئیس مرکز مطالعات و برنامه­ریزی استراتژیک سایپا اولین سخنران برنامه است.

● آنچه در شش سال اخیر گذشت

جمشید ناظمی به تحولات شکل گرفته در شش سال اخیر پرداخت و گفت : فروش ما در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۰۸ هزار دستگاه بود که عمده آن پیش­فروش بود و سهام بازار ما در پنج سال گذشته به­طور عمده بین ۳۱ تا ۳۵ درصد در نوسان بوده است. فروش ما در پایان سال ۱۳۸۵ بالغ بر۵۲۱ هزار دستگاه شد. سهم بازارمان هم که در آن زمان به طور متوسط ۳۰ درصد بود. امروز در بخش سواری ۵۰ درصد و درکل بخش­های گروه ۴۸ درصد است. البته این حاصل تلاش و زحمات کلیه همکاران عزیز گروه به مدیریت آقای مهندس قلعه­بانی است. در حوزه کیفیت هم رشد مطلوبی داشته­ایم. در بخش فروش گروه سایپا، ما از ۹۳۵ میلیارد تومان به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده­ایم و سرانه فروش از ۸۲ میلیون تومان به ۳۶۸ میلیون تومان در سال رسیده است.

وی افزود: در سال­های اخیر حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده­ایم و اگر این تعداد را در شاخص اشتغال غیرمستقیم صنعت خودرو که بین ۴ تا ۵ نفر است ضرب کنیم، در می­یابیم که حدود ۵۰ هزار نفر هم اشتغال غیرمستقیم داشته­ایم. این میسر نمی­شد مگر با تغییر و ارتقای ترکیب نیروی انسانی. امروز بیش از ۹۰ درصد نیروی انسانی سایپا تحصیلکرده است. به طور طبیعی با وقوع این تغییرات سود خالص ما از ۱۰ میلیارد تومان به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ما در ۹ ماه امسال مطابق بودجه از برنامه هدف پیش افتاده­ایم. این امر تنها با تعهد نیروی انسانی و مدیریت ارشد شرکت تحقق یافته است. امروز دارایی شرکت سایپا از ۶۰ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است [البته در سخنرانی قلعه­بانی، رقم اخیر به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اصلاح می­شود.]

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک سایپا گفت: یکی از ویژگی­های مثبت آقای قلعه­بانی در برنامه­های راه سایپا (پنج ساله اول) و سمت نود (پنج ساله دوم) تأکید و تمرکز خاص ایشان در هر سال بر یک مسئله کلیدی بود؛ به طوری که همه اعضای گروه سایپا از جهت حرکت آگاه بودند.

ناظمی ادامه داد: آقای بذرپاش هم فرد جدیدی در میان ما نیستند؛ سال­ها در بین ما حاضر بوده اند ]دو سال عضویت در هیئت­مدیره سایپا[ و امیدواریم بتوانیم با حمایت و نظارت ایشان و تیم مدیریتی جدید برنامه سمت نود را پیش ببریم. ما در این مدت از آقای قلعه­بانی درس­ها و تجربه­ها آموختیم. یاد گرفتیم که چگونه ایده­هایمان را طراحی کنیم و با پشتکار به ثمر برسانیم. امروز که ایشان به سازمان گسترش و نوسازی ارتقا یافته­اند، هم از ایشان و هم از جناب وزیر که در این مراسم حضور دارند، همچنان تقاضای حمایت و پشتیبانی داریم. امروز شاهد خواهیم بود که آقای قلعه­بانی چوب دوی امدادی سایپا را به دست یکی دیگر از مدیران صنعت خودرو می­دهد؛ تا ان­شاء الله اگر تا پنج سال آینده در خدمت­تان باشم باز هم گزیده­ای از موفقیت­های سایپا و صنعت خودروی کشور را خدمت شما گزارش کنم.

● گزیده­ای از فعالیت­های مهندس قلعه­بانی

سپس احمدزاده به قرائت کارنامه فعالیت­های عمده قلعه­بانی در دوران مدیریتش بر سایپا پرداخت:

"گروه خودروسازی سایپا با مدیریت مهندس قلعه­بانی با تدوین و اجرای برنامه پنج ساله اول (راه سایپا) و تدوین برنامه پنج ساله دوم (سمت نود) و اجرای سال اول آن، موفقیت­های چشمگیری برای صنعت خودروسازی ایران کسب کرد:

▪ فراتر رفتن از اهداف برنامه پنج ساله اول و موفقیت در اجرای برنامه پنج ساله دوم

▪ راه اندازی خط تولید کاروان به عنوان خودروی طراحی شده تماما ساخت داخل

▪ طراحی اولین خودروی سواری کاملا ایرانی S۸۱

▪ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه­گذاری در بخش­های مختلف از محل سرمایه شرکت

▪ پرداخت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان مالیات به دولت

▪ سرمایه­گذاری و اشتغالزایی در مناطق محروم

▪ همکاری با دولت در طرح­های جدید مانند تبصره ۱۳

▪ جمع­آوری خودروهای فرسوده و تولید خودروهای دوگانه سوز

▪ افزایش کیفی و کمّی تولید به میزان سالانه ۳۰ درصد

▪ افزایش سهم بازار از ۲۷ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۵۱ درصد ۱۳۸۶

▪ رشد صادرات و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور برای دو سال پیاپی

▪ مؤدی مالیاتی نمونه ایران

▪ کارفرمای نمونه کشور به سبب ایجاد شرایط مناسب کاری و رفاهی برای کارکنان

▪ رشد ارزش سهام از رتبه پنجم بورس در سال ۱۳۸۰ به رتبه اول در سال ۱۳۸۵ در گروه صنایع

▪ کسب عنوان شرکت­ برتر و سودآورترین شرکت کشور در چهار دوره پیاپی

▪ سود قابل تخصیص بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵

▪ افزایش تولید سرانه هر نیروی تولید از ۲۹ دستگاه در سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه در سال ۱۳۸۶

▪ کسب تندیس اولین جایزه ملی کیفیت ایران به­عنوان نخستین شرکت خودروساز

▪ نوآوری برای تولید انواع خودروها و کسب استاندارد روز ایران و اروپا برای همه محصولات

▪ ایجاد خطوط تولید ریو، تندر۹۰، مگان، سایپا۱۴۱، سایپا۱۳۲ و انواع خودروهای تجاری ایویکو و ولوو

▪ ایجاد محیط کاری ایمن و هماهنگ و همدلی در مجموعه گروه سایپا

▪ ایجاد کارخانه تولید پراید (صبا) در سوریه پس از صادر کردن ۵۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور

▪ ایجاد کارخانه تولید سایپا ۱۴۱ در ونزوئلا و آغاز صادرات انبوه به کشورهای مصر و الجزایر

▪ کسب رتبه اول در ایران در ارائه خدمات پس از فروش خودرو

ایشان فعالیت­های کاری خود را ۲۶ سال پیش از رده کارشناسی بخش صنعت آغاز کرد و اکنون به­عنوان معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس هیئت­عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران خدمت خود را ادامه می­دهد."

● انتظار داریم سایپا ۱۵ میلیارد دلار صادر کند

سخنران بعدی برنامه، رئیس جدید هیئت­عامل سازمان گسترش و نوسازی احمد قلعه­بانی بود. وی ضمن عرض خیرمقدم به وزیر صنایع، نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایران­خودرو، مدیران عامل و اعضای هیئت­مدیره شرکت­ها و دیگر مهمانان حاضر گفت: ایام، ایام سوگواری سالار شهیدان است. به همه شما دوستان و همکاران تسلیت عرض می­کنم و امیدوارم که راه و کار و فعالیت­هایمان با سرمشق قرار دادن پیشوایانمان در مسیر دین خداوند باشد. من همیشه آرزو داشتم هنگام رفتن از سایپا، خداحافظی خوبی از دوستان و همکاران و کارگران کنم که به لطف خدا امروز این امر محقق شد. تشکر می­کنم از همه دوستانی که در مدت شش سال اخیر در خدمتشان بودم.

به یاد دارم سال اولی که برای دوستان در ناهارخوری شرکت صحبت می­کردم، اهداف و انتظارات را مطرح کردم و با لطف خدا و عنایت همکاران، سال بعد تحقق پیدا کرد. به این ترتیب بود که توانستیم سال به سال با کمک شما عزیزان به اهداف تعیین شده برای گروه به­عنوان یک خانواده بزرگ، دست پیدا کنیم. در سال دوم حضورم در سایپا به دوستان گفتم باید پارس­خودرو را به عنوان "دوقلوی سایپا" داشته باشیم و امروز امیدواریم پارس­خودرو بتواند با اجرای پروژه رنگ خود به ظرفیتی بالاتر از سایپا دست پیدا کند. این افتخاری برای کلیه اعضای خانواده بزرگ سایپا خواهد بود.

قلعه­بانی خطاب به کارکنان سایپا اظهار داشت: شما همواره پرچمدار تحولات مثبت و خلق ارزش در سازمان بوده­اید و با همکاری هم توانستیم بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در مسیر توسعه شرکت­های گروه سرمایه­گذاری کنیم، بدون این که ریالی از سهامداران گرفته باشیم. ما در این مدت توانستیم بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به سهامداران پرداخت کنیم که خود شما بخشی از سها­مداران شرکت هستید. مدیرعامل سابق سایپا مطابق عرف جلسات تودیع، از همکاران و دوستان حلالیت طلبید و گفت: من از همه دوستانی که احتمالا در این محدوده زمانی شش سال با بی مهری یا "عتاب و خطاب" بنده مواجه شده اند، عذرخواهی می­کنم و حلالیت می­طلبم و امیدوارم با بزرگواری خود مرا ببخشند. باور داشته باشید که آنچه من در این مدت انجام دادم، در راه و مسیر رضایت خداوند بوده و اگر ناراحتی خاصی مانده، امیدوارم که بر من ببخشید.

مدیرعامل سابق سایپا اظهار داشت: آنچه همواره سرلوحه فعالیت­های کاری­ام قرار داده و بارها بر آن تأکید کرده­ام، کسب رضایت همه ذی­نفعان بوده با توجه به رضایت خداوند بزرگ. ذی­نفعان یعنی مشتریان، کارکنان، سهامداران، پیمانکاران و جامعه. به این باور، اعتقاد راسخ دارم و نتیجه آن را هم در عملکرد شرکت دیده­ام. به یاد دارم که سال اول حضورم در سایپا، سعی کردم خواسته­های مکتوب شما (کارکنان) را اولویت­بندی و پیگیری کنم و شاید بیش از ۹۰ درصد آنها را محقق کردم. بالاخره برخی موارد در محدوده اختیارات و قوانین و آیین­نامه­ها نبود. تمام تلاشم این بود و شما شاهدید که سعی کردم کرامت انسانی را در سازمان ارتقا دهم. برنامه­ای برای عزیزان ترتیب دادیم که پس از بازنشستگی توشه­ای با خود ببرند که در ادامه زندگی با مشکل مواجه نشوند. تا به امروز هم هر سال با عزیزان بازنشسته جلساتی داشتیم و دیدار تازه می­کردیم.

قلعه­بانی گفت: صنعت خودروی ما امروزه به مرزی رسیده که انتظار و توقعات دولت، سهامداران و به­ویژه وزیر محترم صنایع و معادن به حدی است که باید در مسیری تازه و با سرعتی متفاوت حرکت کنیم. همان طور که مستحضرید تولید صنعت خودروی ایران در سال ۱۳۷۲ به یک میلیارد دلار می­رسد و ارزشی که در این صنعت خلق شده می­تواند در مسیر توسعه اقتصادی کشور و چشم انداز ۱۴۰۴، "قدرت اول منطقه بودن" را تحقق بخشد. در بازدیدی که اخیرا بعد از مدت­ها از مجموعه ایران­خودرو انجام دادم، شاهد بودم که کار و تلاش زیادی در آن مجموعه شده و جا دارد از آقای دکتر منطقی و همکارانشان تشکر و قدردانی شود.

وی افزود: مجموعه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور این قابلیت را دارد که در چند سال آینده علاوه بر قدرت اول منطقه، در سطح آسیا بعد از ژاپن و چین به رتبه سوم دست یابد. حتی به اعتقاد من باید کشورهایی مانند هند را عقب بزنیم و جلودار باشیم.

برنامه­ای که ما برای سایپا در راستای چشم انداز ۱۴۰۴ داشتیم، تولید ۲/۲ میلیون دستگاه خودرو بود و در مجموع، صنعت خودروی کشور قابلیت تولید ۵ میلیون دستگاه را در سال ۱۴۰۴ خواهد داشت که اگر هر خودرو را (به طور میانگین) حدود ۱۰هزار دلار بدانیم، ارزش دلاری تولیدات خودروی ما در آن سال حدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود. از این میزان باید ۵۰ درصد یعنی ۲۵ میلیارد دلار صادر شود. اگر قطعه­سازان هم همت کنند و تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار صادر کنند، امید داریم در پایان برنامه چشم­انداز، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات خودرو و مجموعه­های وابسته را شاهد باشیم. انتظار سازمان گسترش، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از صنعت خودرو این است که بتواند با حرکت خود محرک ۶۰ صنعت از جمله صنایع فولاد، لاستیک، الکترونیک، الکتریک، پتروشیمی، متالورژی و غیره باشد.

رئیس سازمان گسترش از مقامات کشور به­ویژه رئیس­جمهور که در سال­های اخیر باعث و بانی ورود تکنولوژی­های جدید به صنعت خودرو شده­اند، مانند خودروهای دوگانه سوز، طراحی موتورهای دوگانه­سوز، طراحی موتور ملی در ایران­خودرو و افزایش تولید و بهره­وری درسایپا، تشکر و قدردانی کرد.

قلعه­بانی با اشاره به پست جدیدی که در آن قرار گرفته ابراز امیدواری کرد بتواند به "ده فرمان" آقای وزیر جامه عمل بپوشاند. وی گفت: یکی از این ده فرمان توسعه بخشی خودروست و امیدوارم بتوانم نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کنم. از جمله برنامه­های ما تداوم سرمایه­گذاری­ در مناطق محروم و ادامه تحقق برنامه­های اصل ۴۴ است. ما به کمک دوستانمان توانستیم سایپا را به موقعیت فعلی برسانیم و سایپا می­تواند در راستای برنامه "سمت­نود" به مسیر خود ادامه دهد.

آقای مهندس بذرپاش از دو سال پیش به عنوان نایب­رئیس هیئت­مدیره در سایپا حضور داشتند و ما در خدمت ایشان بودیم. ایشان تفکر نو و مثبتی دارند. فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف هستند [همانند خود قلعه­بانی] و خمیرمایه خوبی دارند.

در مدت دو سال اخیر از نظرات و دیدگاه­های خوب ایشان استفاده کرده­ایم. خدا شاهد است که از ابتدای امسال بنده شخصا از ایشان تقاضا کردم که حضور پررنگ­تری داشته باشند. ابتدا خواستم به­عنوان قائم­ مقام در سایپا حاضر شوند اما پس از صحبتی که انجام شد، ایشان پذیرفتند مسؤولیت پارس­خودرو را به عهده بگیرند. ممکن است برخی استنباط کنند که آقای بذرپاش تجربه کافی ندارد اما با داشتن خمیرمایه علمی، کسب تجربه حضور در پارس­خودرو و استفاده از تجارب ارزشمند مدیران این شرکت به­طور قطع ایشان خواهد توانست سایپا را در راستای برنامه "سمت نود" و چشم انداز ۱۴۰۴ مدیریت کند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی افزود: انتظاری که ما از آقای بذرپاش و همین طور آقای وزیر از ما دارند، این است که در برنامه "سمت نود" تجدید نظر کنند و با متعالی­تر کردن آن به سمت اهداف تدوین شده در چشم انداز ۱۴۰۴ (صادرات حداقل ۴۰ میلیارد دلار) حرکت کنند.

اگر صادرات مجموعه خودروسازان را ۲۵ میلیارد دلار در نظر بگیریم، انتظار ما این است که در سال ۱۴۰۴ حداقل ۱۰ میلیارد دلار خودرو از سایپا صادر شود. یکی از وظایف ما ایجاد فرصت اشتغال و خلق ارزش برای فرزندان ایران است؛ همانند شرکت روبه روی سایپا، مالیبل، که با ذوب مواد ضایعاتی سیلندر می­سازد. سیلندر و دیگر قطعات روی خودرو نصب می­شود و در مسیر صادرات قرار می­گیرد. این یعنی اشتغال و خلق ارزش برای فرزندانمان. در هر حال، انتظار ما از گروه سایپا در مجموع صادراتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است (خودرو و قطعات). نمی­دانم، شاید انتظار آقای وزیر بیشتر باشد.

قلعه­بانی با آرزوی موفقیت برای بذرپاش در سمت جدید گفت: ایشان در گروه حضور داشتند و توانستند مطابق برنامه­ها و استراتژی­های تدوین شده، رشد خوبی را در پارس­خودرو به ارمغان آورند. ان­شاءالله در سایپا هم همین طور خواهد شد و این نیازمند همراهی و همدلی همه سطوح سازمان با مدیریت جدید است. امیدواریم همان طور که تاکنون در سایپا کار شده، این جریان به مراتب بهتر و بیشتر تداوم یابد. نکته­ای که جناب آقای محرابیان در سخنرانی خود در ایران­خودرو تأکید داشتند، بحث رضایت مشتری و رضایت کارکنان است. انتظار ما هم از آقای بذرپاش این است که آنچه در زمینه رضایت مشتری پیش از این انجام شده است، تقویت شود.

قلعه­بانی در پایان سخنان خود از مدیران عامل شرکت­های گروه خواست که سلام و تشکر او را به کارکنان شرکت­های گروه سایپا برسانند، از تک تک اعضای خانواده بزرگ سایپا بار دیگر حلالیت طلبید و از آنها خواست که او را در سمت جدید برای ایفای هر چه بهتر خدمت به کشور دعا کنند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.