چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تولید خودرو در ایران و آمارهای متفاوت
● تناقض در آمار انجمن جهانی خودروسازان و وزارت صنایع ومعادن ایران
طبق آمار انجمن جهانی خودروسازان، ایران با تولید ۸۱۷ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری و بدون رشد تولید در جایگاه ۱۹ قرار گرفته است؛ این در حالی است كه این آمار با آمار ارائه شده از سوی وزارت صنایع مغایرت دارد.
بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، ایران با تولید ۸۱۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۶ در مكان ۱۹ قرار دارد و این در حالی است كه طبق آمار وزارت صنایع و معادن در سال گذشته تولید خودرو در ایران با رشد بیش از ۱۰ درصدی به بیش از یك میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه رسید كه تولید خودروهای سواری و تجاری در شركتهای زیرمجموعه شركت گسترش و نوسازی صنایع ، یك میلیون و ۶۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه بود؛ این در حالی است كه تولید خودروهای سواری و وانت در شركتهای زیرمجموعه گسترش و نوسازی صنایع شامل ایران خودرو و سایپا كه بیش از ۹۰ درصد بازار ایران را در اختیار دارند، با رشد ۱۵ درصدی به یك میلیون و ۵۰ هزار دستگاه رسید.
اما در آمار ارائه شده توسط انجمن بینالمللی خودروسازان، رشد صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ كه ۹ ماه از آن در سال ۸۵ قرار داشته، صفر اعلام شده است!
البته لازم به ذكر است كه تولید خودروهای سواری كه پیشبینی میشد در سال گذشته با توجه به اشباع بازار افزایش چندانی نیابد، اما با از رده خارج شدن خودروهای فرسوده و صادرات خودرو كه طبق آمار داخلی موجود به ترتیب ۱۵۰ و ۳۸ هزار دستگاه را شامل میشود، سبب افزایش تولید خودروهای سواری در سال گذشته شده است.
در همین حال ژاپن، آمریكا، چین، آلمان و كره جنوبی به ترتیب با تولید ۱۱ میلیون ۴۸۴ هزار دستگاه، ۱۱ میلیون و ۲۶۳ هزار دستگاه، هفت میلیون و ۱۸۸ هزار دستگاه، پنچ میلیون و ۸۱۹ هزار دستگاه و سه میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه در مكانهای اول تا پنچم قرار دارند.
در سال ۲۰۰۶ صنعت خودرو ژاپن توانست بر صنعت خودرو آمریكا از نظر تولید غلبه پیدا كند و تویوتا نیز بزرگترین خودروساز دنیا یعنی جنرال موتورز را از پیش روی برداشت. از سوی دیگر صنعت خودرو نوپای چین با اتكا به تقاضای میلیونی خودرو در این كشور كه پس از آزاد سازی اقتصاد و افزایش درآمد مردم چین ایجاد شده، صنعت خودرو آلمان را كنار زد.
از اتفاقات دیگر ردهبندی خودروسازان، رشد ۱۲ درصدی تركیه و قرارگیری آن در مكان ۱۶ است. البته صنعت خودرو این كشور خود را به صورت كامل به شركتهای خارجی وابسته كرده و خودروهای این شركتها را با داخلیسازی بالا تولید میكند.
● ردهبندی كشورهای سازنده خودرو در جهان به ترتیب به شرح زیر است:
۱) ژاپن با تولید ۱۱ میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه
۲) آمریكا با تولید ۱۱ میلیون و ۲۶۳ هزار دستگاه
۳) چین با تولید ۷ میلیون و ۱۸۸ هزار دستگاه
۴) آلمان با تولید ۵ میلیون و ۸۱۹ هزار دستگاه
۵) كره جنوبی با تولید ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه
۶) فرانسه با تولید ۳ میلیون و ۱۶۹ هزار دستگاه
۷) اسپانیا با تولید ۲ میلیون و ۷۷۷ هزار دستگاه
۸) برزیل با تولید ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار دستگاه
۹) كاندا با تولید ۲ میلیون و ۵۷۲ هزار دستگاه
۱۰) مكزیك با تولید ۲ میلیون و ۴۵ هزار دستگاه
۱۱) هند با تولید یك میلیون و ۹۴۴ هزار دستگاه
۱۲) انگلستان با تولید یك میلیون و ۶۴۸ هزار دستگاه
۱۳) روسیه با تولید یك میلیون و ۴۹۸ هزار دستگاه
۱۴) تایلند با تولید یك میلیون و ۲۹۶ هزار دستگاه
۱۵) ایتالیا با تولید یك میلیون و ۲۱۱ هزار دستگاه
۱۶) تركیه با تولید ۹۸۷ هزار دستگاه
۱۷) جمهوری چك با تولید ۸۵۴ هزار دستگاه
۱۸) بلژیك با تولید ۸۸۲ هزار دستگاه
۱۹) ایران با تولید ۸۱۷ هزار دستگاه
۲۰) لهستان با تولید ۷۱۴ هزار دستگاه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست