چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
فاطمه زهرا(س)؛ بهترین الگو
حجاب چشم
قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم (نور/ ۳۰): ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن (نور/ ۳۱): ای رسول! به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض (احزاب/ ۳۲): پس زنهار؛ نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد.
حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود، باعث جلب توجه نامحرم شوند.ولایضربن بأرجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن (نور/ ۳۱): و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.حجاب و پوشش زن، به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.
حجاب و عفت
دو واژه « حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع، مشترکاند.تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است. با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد و بالعکس، هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد.
حجاب زنان سالمند
قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرج و خودنمایی، لباسهای رویی خود مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز برندارند، بهتر است.
«والقواعد من النساء اللاّتی لایرجون نکاحا فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن غیر متبرّجات بزینه و ان یستعففن خیر لهن والله سمیع علیم» (نور/ ۶۰)
حرف آخر؛ حجاب، میوه عفاف و عفاف، ریشه حجاب است.
برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پیوسته و ظاهری است.از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلبها کار دارد» خود را سرگرم میکنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموس اندیشه خود، این نکته اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک میپروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه ناپاک بیحجابی نخواهد شد.حال در تمام عالم بگردیم؛ آیا الگویی کاملتر و آسمانیتر از حضرت فاطمه زهرا(س) پیدا میکنیم؟ آن سیده زنان عالمیان که از نابینا هم چهره میپوشاند و حجاب خود را چون صدفی پربها حفظ میکند.
آیا نظیر حضرت صدیقه طاهره(س) پیدا میشود که این چنین با اطاعت از خدا و کلام و دستوراتش، همگان مبهوت عفت و پاکدامنی و حیای او شوند؟! حاشا و کلا... هرگز... خدایا بر فاطمه زهرا(س) و دخترش زینب کبری(س) و فرزندان پاک و مطهرش درود بفرست که اینسان راه را بر همگان نشان دادهاند.
منبع: بحار الانوار، ج ۴۳
عاطفه ربیع نائینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست