جمعه, ۲۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 14 March, 2025
گرداب تناقضات رسانه

این روزها تبلیغات، درصد مهمی از ساعات پخش رسانه را به خود اختصاص میدهند؛ میلیونها مخاطب چشمانشان را به صفحه جعبه جادویی میدوزند و برنامه موردنظر خود را انتظار میکشند، ولی پیامهای آموزشی -اخلاقی و بازرگانی یکی پس از دیگری بر صفحه تلویزیون نقش میبندند و همچنان انتظار میکشند تا با پایان یافتن تبلیغات برنامه منتخبشان پخش شود. بیتردید در این نحوه پخش آگهیهایشان مخاطب و ارزشهای اجتماعی لحاظ نمیشود، چراکه بیننده و شنونده در معرض بمباران کالاهای بازرگانی قرار میگیرد. تلویزیون چارهای ندارد جز آنکه هزینههای سرسامآور این دستگاه عریض و طویل را تامین کند. بخشی از هزینههای این سازمان با درآمد پخش آگهیهای شرکتهای بازرگانی تامین میشود. بنابراین باید در نظر داشت که امروز صداوسیما با این حجم زیاد از تبلیغات عملا به یک بنگاه بازاریابی و تبلیغاتی تبدیل شده است. و البته از طرف دیگر این سازمان برای پیشبرد اهداف ملی با وزارتخانهها، سازمانها و... تفاهمنامههایی امضا میکند که متعهد به اجرا و تامین برخی محتواها میشود.
اما صداوسیما نمیخواهد تنها یک بنگاه تبلیغاتی تصور شود و رسالتهای خود را افزایش داده است به نحوی که بعضا خود را در قامت یک معلم اخلاق نمایش میدهد. این رسانه روی پایههایی ایستاده است که سست هستند. از یکسو، حرص و ولعی که میخواهد درآمد خود را به بالاترین حد ممکن برساند و از سویی دیگر حمایت از اخلاقی عرفی که در آن انصاف، عدل، نیکی و قناعت نهفته است و این دو با یکدیگر جمع نمیشوند. از طرف دیگر بازرگانان نیز آگاهانه یا ناآگاهانه به دنبال رقابت و افزایش سرمایه خود هستند و این اهداف را در رسانه دنبال میکنند.
با این اوصاف آرایش صحنه پیچیده میشود، رسانه هزینههایی دارد که باید تامین شود و واقعیتی که رسانه در تقویت اخلاق عمومی موثر و مسوول است و بنگاههایی که تبلیغات خودشان را به صداوسیما میدهند تنها سود بیشتر را طلب میکنند. حالا که بحث کمی روشن شد باید به یکی از تناقض تبلیغاتی که نقل محافل شده است، اشاره کرد. یکی از شرکتهای اپراتور تلفن همراه، با تبلیغات گسترده خود مخاطب را به مصرف هرچه بیشتر در مدت طرح تشویقی خود مجاب میکند؛ مخاطب را اغوا میکند که مکالمههایی هرچه طولانیتر داشته باشد؛ هرچه ممکن است طولانیتر شود تا شاید این عادت در وی تقویت و به یک مصرفکننده هرچه تمام تبدیل شود و زمانی که استفاده بیش از حد از تلفن همراه برای مصرفکننده به یک عادت تبدیل شد آنگاه بنگاه سود خود را به دست خواهد آورد. تناقض در اینجاست که بلندگوی معلم اخلاق، دیگر نجوای اخلاق را نمیدهد بلکه میگوید مصرف بیشتر داشته باشید؛ بیش از حد نیاز خود مصرف کنید. ایدهای را ابلاغ میکند که چندان هماهنگی با آییننامههای تبلیغاتی سازمان خودش ندارد اما هزینههای سرسامآور این سازمان باعث میشود با چشمپوشی با سفارشدهندگان کلان خود برخورد کند.
اما تناقض در نمونه دیگر بیشتر شأن مخاطب را پایین میآورد. اپراتور تلفن همراه، به مخاطب میگوید، صلهارحام میتواند به پیامکی محدود شود اما تنها چند دقیقه بعد معلم اخلاق بر صحنه ظاهر میشود و نجوا میدهد پیامکها جای خالی شما را پر نمیکنند! تناقضهایی از این دست بسیار است. رسانه باید واقعبین باشد و چشمان خودش را باز کند، خود را از گرداب تناقضات بیرون بکشد و نسبت به ابتلا به آفتهای یک بنگاه اقتصادی هوشیار باشد. شیرینی برنامههای پرهزینه نباید موجب نشانه رفتن، اخلاق و سنتها شوند. صداوسیما باید برای حفظ جایگاه ارزشمند اخلاق و سنتهای جامعه مانند پرهیز از اسراف، صلهارحام و... باید بتواند به مشتریان پرسود خود «نه» بگوید.
بامداد لاجوردی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست