چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

متن کامل سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی


متن کامل سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی

پیشینه سیاست گذاری در آموزش عالی و توسعه علم و تکنولوژی

● سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی

▪ توسعه متوازن کمی و کیفی نظام آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی با هدف:

ـ تولید علم.

ـ تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی به ویژه در علوم انسانی.

ـ تربیت نیروی انسانی کارآمد و مومن، ارتقای توانمندی و سطح علمی منابع انسانی.

ـ توسعه نوآوری و نظریه پردازی علمی.

ـ تحکیم پیوند میان نظام آموزش عالی با زنجیره تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای ، فناوری و تولید با اولویت نیازهای کشور.

ـ ایجاد بسترهای مناسب جهت دستیابی آسان به تحصیل علم، کسب مهارتهای فنی و تخصصی معتبر برای افراد مستعد و علاقمند با تنوع بخشی به نظام آموزش عالی، حمایت از بخش خصوصی و استفاده از مشارکت مردمی.

▪ هدایت نظام آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشور در جهت توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، افزایش خلاقیت ، روزآمد ساختن دانشگاه‌ها با تاکید بر:

ـ ارتقاء منزلت و بهبود معیشت استادان.

ـ اهتمام به علوم انسانی و زبان و ادب فارسی.

ـ تعیین اولویتها در آموزش و پژوهش برای تامین نیازهای کشور و نیل به جایگاه اول علمی و فنی در منطقه.

ـ توجه به مبانی و احیای تاریخ علمی و فرهنگی اسلام و ایران به منظور تقویت هویت اسلامی و ملی و خودباوری دانشجویان و پژوهشگران.

ـ توسعه مناسبات منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی.

▪ بهینه سازی ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور با هدف ارتقای بهره‌وری و شکوفایی علمی با تاکید بر:

ـ تقویت منابع مالی پایدار و متنوع در دانشگاه‌ها و تجهیز زیربناهای آموزشی و پژوهشی و ارتقای شاخص‌های توسعه علوم و فناوری با توجه به استانداردهای جهانی.

ـ اصلاح نظام پذیرش دانشجو.

ـ استقرار نظام مالکیت معنوی در کشور.

ـ طراحی و تدوین متون، کتب و برنامه‌های درسی بر اساس مبانی فکری اسلام به ویژه در رشته‌های علوم انسانی در نظام آموزشی و پژوهشی کشور و اهتمام به بسط نظریه پردازی در این زمینه.

ـ اصلاح و توسعه نظام آموزشی کشور در جهت متناسب نمودن ترکیب نیروی انسانی ماهر و متخصص با نیازها، مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و تحولات علمی در داخل و خارج کشور.

ـ ایجاد نظام شایسته سالاری در مدیریت آموزشی و تحقیقاتی کشور مبتنی بر تخصص و تعهد.

ـ بهره‌گیری از فناوریهای پیشرفته در نظام آموزش و تحقیقات کشور.

ـ ایجاد ساختار مناسب برای تحکیم پیوند حوزه و دانشگاه و تقویت همکاری‌های مستمر راهبردی در عرصه‌های اجتماعی،‌ آموزشی، علمی و تحقیقاتی با تاکید بر نظریه‌پردازی علمی به ویژه در علوم انسانی، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد مراکز علمی شامل بین رشته‌ای، دوره‌ها و پژوهش‌های مشترک و نظریه‌پردازی علمی در زمینه الگوهای توسعه و رابطه علم و دین با هدف تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی.

▪ اهتمام به اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش، ارتقای کیفیت عقیدتی، علمی و عملی هیات‌های علمی موجود و تربیت اساتید و معلمان مومن به اسلام و متعهد به انقلاب و علاقه‌مند به اعتلای کشور.

▪ ساماندهی به نظام اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مبتنی بر توانایی، کارآیی و اثربخشی و سازماندهی به نظام ارتقای هیات علمی و ارزیابی پژوهشگران با معیار تولید علم و فعالیتهای کاربردی و توسعه‌ای و رفع نیازها و مشکلات علمی و فنی کشور.

▪ ساماندهی به نظام آمار و اطلاعات علمی و پژوهشی دولتی و غیردولتی به ویژه حوزه‌های علمیه و ایجاد ساختارهای لازم برای تبدیل نتایج فعالیتهای علمی و تحقیقاتی به تجربه‌های انباشته و قابل دسترسی.

▪ تعریف، شناسایی، هدایت، پرورش، جذب و به کارگیری استعدادهای درخشان و ایجاد بسترهای مناسب جهت جذب و پیش‌گیری از مهاجرت نخبگان، استفاده از ظرفیتهای علمی و فنی ایرانیان مقیم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته سایر کشورها در صورت نیاز.

▪ برنامه‌ریزی برای افزایش نقش دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و فرهنگستان‌ها در ارتقای کارآمدی نظام، دفاع از مرزهای اعتقادی، وحدت و امنیت ملی و صیانت از فرهنگ و هویت ملی ـ اسلامی در برابر تهاجم فکری و فرهنگی بیگانگان.

مصوبه فوق مشتمل بر هشت (۸) ماده و نوزده (۱۹) بند در جلسه رسمی روز شنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.