یکشنبه, ۲۴ تیر, ۱۴۰۳ / 14 July, 2024
مجله ویستا

با غذاخوردن سرگرم نشوید


با غذاخوردن سرگرم نشوید

برای بعضی از مردم, غذا خوردن, بهترین سرگرمی دنیاست البته اگر به شكم اغلب این افراد توجه كنید, خیلی زود دستتان می آید كه آنها در زندگی بیشتر از چه چیزی لذت می برند به هرحال خوردن غذاهای رنگارنگ و متنوع می تواند بهانه خوبی برای سرگرم شدن اشخاص مختلف از هر گروه سنی باشد اما اگر دلتان نمی خواهد كه شكمتان روزبه روز برآمده تر شود, باید در غذا خوردن كمی دقت كنید و اجازه ندهید هله هوله های خوشمزه ساعت ها شما را سرگرم كند

برای بعضی از مردم، غذا‌خوردن، بهترین سرگرمی دنیاست.البته اگر به شكم اغلب این افراد توجه كنید، خیلی زود دستتان می‌آید كه آنها در زندگی بیشتر از چه چیزی لذت می‌برند. به‌هرحال خوردن غذاهای رنگارنگ و متنوع می‌تواند بهانه خوبی برای سرگرم‌شدن اشخاص مختلف از هر گروه سنی باشد اما اگر دلتان نمی‌خواهد كه شكمتان روزبه‌روز برآمده‌تر شود، باید در غذا‌خوردن كمی دقت كنید و اجازه ندهید هله‌هوله‌های خوشمزه ساعت‌ها شما را سرگرم كند.

اگر عادت دارید كه هنگام تماشای تلویزیون صدای خرد‌شدن تكه‌های چیپس و پفك را زیر دندان‌هایتان احساس كنید، باید كم‌كم این عادت را كنار بگذارید. اگر هم هنوز گرسنه نیستید و چند ساعتی باقیمانده تا معده خالی‌تان فریاد اعتراض سر دهد، دعوت به صرف غذا را از سوی دیگران و به‌ویژه مادرتان به‌راحتی رد كنید چون در این‌صورت خیلی بیشتر از نیاز بدنتان غذا خواهید خورد و به‌زودی برچسب «پرخور» را هرجا یدك می‌كشید.

● من پرخور نیستم

برای اینكه بفهمید تا چه حد برطبق نیاز بدنتان غذا می‌خورید، باید عادات غذایی خود را بررسی كنید و ببینید كه آیا در رژیم غذایی‌تان پرخوری می‌كنید یا خیر؟ پرخوری می‌تواند نوعی اختلال در نظم غذا‌خوردن هم باشد.

از سوی دیگر ممكن است برخی از بیماری‌ها از جمله افسردگی پرخوری را هم به دنبال داشته باشد. دیده شده كه بعضی از افراد افسرده دور از چشم اطرافیان به سراغ یخچال می‌روند و به‌تنهایی تندتند غذا می‌خورند تا دیگران به پرخوری آنها پی نبرند. در نتیجه اگر دیدید یخچال منزلتان به‌طرز مشكوكی خالی می‌شود بدانید كه در خانواده شما یك فرد افسرده وجود دارد كه بیماری‌اش بارز نیست. به‌هرحال همه اینها می‌تواند فقط برمبنای یك فرضیه استوار باشد ولی همیشه به جزئیات زندگی دقت كنید.

حتماً می‌دانید كه پرخوری یعنی زیاد و بی‌رویه غذا خوردن. از آنجا كه مردها معمولاً نسبت به زنان اشتهای بیشتری دارند، ممكن است گاهی لقب پرخور را از آن خود كنند اما این احتمال وجود دارد كه آنها فقط و فقط از نیاز غذایی روزانه بدنشان پیروی كنند و در‌واقع پرخور نباشند.

● دلایل پرخوری

گفتیم كه افسردگی می‌تواند یكی از دلایل پرخوری باشد اما غیر از آن دلایل دیگری هم برای پرخوری وجود دارد. یكی از آنها، خستگی و بی‌حوصلگی است. مثلا هنگامی كه در خانه تنها هستید و تلویزیون هم برنامه جالبی برای سرگرم‌شدن ندارد یا نمی‌دانید كه چطور وقت‌تان را بگذرانید، ممكن است به غذا‌خوردن پناه ببرید. در واقع خوردن، یك عمل درونی و حسی است كه باعث تحریك حواس می‌شود. به همین دلیل است كه گاهی به‌عنوان یك تفریح تلقی می‌شود و البته شاید تفریح خوبی باشد اما نباید با این وسیله سرگرم شد چون بعد از مدتی پیامدهای چندان خوبی را به همراه ندارد.

اضطراب و فشارهای عصبی هم عامل دیگری برای پرخوری هستند. بعضی اوقات دیده شده كه افراد عصبی و به‌ویژه خانم‌ها برای از بین‌بردن فشارهای عصبی خود، مشغول خوردن می‌شوند كه از آنها به خوردن‌های عصبی یاد می‌شود.

عادات فرهنگی و اجتماعی هم در پرخوری دخیل هستند. به‌طور مثال در بعضی از فرهنگ‌ها پرخوری و استفاده از غذاهای حجیم، به‌صورت یك سنت درآمده و خوردن پرس دوم و سوم غذا كاملاً معمولی است و به‌عنوان احترام به آشپز تلقی می‌شود.

جالب است بدانید كه در مواردی دلیل پرخوری آقایان، خانم‌ها هستند. تعدادی از آقایان برای اینكه به خانم‌ها ثابت كنند از غذای آنها خوششان آمده، سعی می‌كنند بیشتر غذا بخورند تا خانم‌ها تصور نكنند كه غذایشان خوشمزه نبوده و زحماتشان بی‌فایده بوده است.

سرگرمی دیگری بیابید

برای مقابله با پرخوری باید تلاش كنید كه این عادت را در خودتان تغییر دهید. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و اضافه‌وزن، شما را تهدید نمی‌كند و ممكن است لباس‌هایی كه به دلیل افزایش وزن برایتان تنگ شده، دوباره قابل استفاده باشند. هنگام تماشای تلویزیون هم بهتر است كه خود را با سرگرمی دیگری غیر از غذا خوردن مشغول كنید. ممكن است خوردن برای شما یك سرگرمی باشد اما تفریح خوبی نیست و باید به‌دنبال راه‌حل دیگری باشید تا به‌جای خوردن از طریق آن سرگرم شوید. داشتن یك برنامه غذایی منظم همراه با زمان‌بندی مناسب، راه‌حل مناسب دیگری برای رسیدن به این هدف است.