یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
اگر از بازی های ویدیویی لذت می برید به ارتش بپیوندید
تابستان امسال، مت و داگ استانبرو، دو برادر ساکن در شهر چلسیای ایالات آلاباما، در جریان یک بازی، اسلحههای ام شانزده (M۱۶) را انتخاب نمودند. آنها دو نفر از صدها و یا هزاران نوجوان آمریکاییای هستند که به خاطر علاقه زیاد به بازیهای رایانهای حادثهای و جنگی، تصمیم گرفته اند که به ارتش ایالات متحده بپیوندند. در همان روزی که آنان سرگرم یادگیری چگونگی انجام این بازی بودند، پنتاگون آخرین نسخه از بازی جنگی «ارتش آمریکا» را منتشر نموده بود. داگ در یک گفتوگوی تلفنی چنین گفت: «من هرگز فکر نمیکردم که ممکن است در جریان انجام یک بازی، به موضوع ارتش فکر کنم.»
با توجه به کشته شدن سه هزار سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان از زمان فاجعه ۱۱ سپتامبر تاکنون، استفاده از بازیهای رایانهای و ویدیویی و یا مشوقهایی نظیر اهدای ای پادهای رایگان به افراد مختلف، جزو راههایی است که در جهت پر کردن خلاء این افراد، مورد استفاده قرار میگیرد. راهبردی که با اعتراض منتقدان و کارشناسان آمریکایی روبه رو شده است. اما برای پنتاگون، بازی ارتش آمریکا، فراهم کننده یک راه بالقوه در جهت ایجاد ارتباط مستقیم بین ارزشهای نظامی و اتاقهای خواب درهم و برهم کودکانی است که از این بازیها بهره میگیرند.
سرهنگ کیسی واردینسکی درباره این بازی میگوید: «بازی ارتش آمریکا»، یک مدل از آزمونهای مجازی ارائه شده به جامعه است که تهیه کنندگان آن، با استفاده از این بازی، در صدد برقراری ارتباط با کسانی هستند که دوست دارند، در آینده به سربازان ارتش ایالات متحده تبدیل شوند. ما در این بازی، به نوجوانان مسائلی نظیر فرماندهی، کار تیمی، ارزشهای نظامیگری و سازماندهی را میآموزیم.»
در یکی از مطالعات غیررسمی که اخیراً صورت گرفته است، مشخص گردید که از بین مخاطبان بازیهای رایانهای ارائه شده توسط ارتش آمریکا، ۶۰٪ آنان اعلام نموده اند که در هر هفته، بیش از پنج بار به این بازی با پرداخته اند. از هر ۱۰۰ نفر هم، ۴۰ نفر اعلام نموده اند که ممکن است به ارتش ایالات متحده بپیوندند، زیرا از این بازی لذت میبرند. البته در سراسر کشور ما، این بازی، ۵/۷ میلیون نفر مخاطب ثبت نام شده دارد که این بازی رایانهای را در ردیف ۵ بازی تراز اول آنلاین در میان نوجوانان و جوانان آمریکایی قرار داده است.
ارتش آمریکا چندی پیش اعلام نمود که در نظر دارد، سهمیه هشتاد هزار نفری استخدام سالانه خویش را افزایش دهد، چرا که برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون، مرکز استخدام ارتش نتوانسته است نیروهای مورد نیاز خویش را پذیرش نماید. به علاوه، فرماندهان پنتاگون، امتیازات ویژهای نیز جهت پذیرش سربازان جدید، نظیر چشمپوشی از بدنهای خالکوبی شده و اعطای سالانه ۰۰۰/۴۰ دلار پرداخت ویژه به سربازان، در نظر گرفته اند. اما باید اطمینان داشت که هیچ یک از این امتیازات نمیتواند همانند بازی ارتش آمریکا در تشویق و ترغیب متقاضیان بالقوه استخدام در بخشهای مختلف ارتش این کشور، اثربخش و مؤثر باشد.
سرهنگ راندی زیگرز یکی از کارشناسان علوم نظامی و عضو تیم ساخت بازی ارتش آمریکا در این مورد میگوید: «ایده اصلی ما این بود که بازیای را طراحی کنیم که بحث «ارتش» را در میان مردم مطرح نماید و ما این کار را به گونهای سرگرم کننده انجام دادیم؛ ما این بازی را مستقیماً به اتاقهای نشیمن برده ایم، جایی که نوجوانان، همه فعالیتهای روزانه خود را در آنجا، انجام میدهند.»
نسخه اول این بازی، در سال ۱۹۹۲ میلادی منتشر گردید. البته در آن سال، این بازی چندین بار جمعآوری شده بود؛ اما هنوز هم میتوان نسخهای رایگان از این بازی را برای استفاده در رایانههای خانگی به دست آورد. البته قیمت لوحهای فشرده این بازی در ایکس باکس (xbox) و پلی استیشن ۹۹/۱۹ دلار تعیین گردیده است. نسخه جدید این بازی، شامل گزارشهای دیجیتالی عملیاتها توسط «قهرمانان واقعی» است. این افراد کسانی هستند که در کشورهای مختلف دنیا، در مبارزه با تروریستها، حضور فعال داشته اند. همچنین طراحان این بازی پرمخاطب قصد دارند، نسخههای آینده این بازی را به گونهای طراحی کنند که این سربازان، قهرمانان اصلی بازی باشند. گفته میشود که این نسخه، در فصل خرید کریسمس به بازار عرضه خواهد شد.
برخلاف بسیاری از بازیهای حادثهای و جنگی پیشین، این بازی چندان نیازی به حرکات مداوم انگشتان و فشار متمادی دکمهها ندارد. بازی ارتش آمریکا بیش از آنکه یک بازی با کشتار و قتل باشد، بازیای است که براساس ایجاد مهارتها و تواناییهای حرفهای در بازیگر طراحی شده است. با آغاز شدن این بازی، مشکلترین کار، زنده ماندن فرد میباشد. برای موفقیت در این بازی، به عنوان مثال، فرد بازیگر باید در هنگام تیراندازی نفس خویش را حبس نماید، کاری که عملاً در یک تیراندازی واقعی رخ میدهد. ایده اصلی فراسوی این بازی، توسعه مهارتهایی است که بازیگر را از یک فرد معمولی و تنبل، به یک کماندوی کلاه سبز ورزیده، بدل کند.»
سرگروهبان جری ولفورد یکی از کماندوهای ارتش آمریکا که مدال «ستاره نقره ای» را دریافت نموده و در یکی از نقشهای واقعی این بازی به کار گرفته شده، معتقد است: «در این بازی، هنگامی که شما به سوی کسی تیراندازی میکنید، این حمله، بزرگنمایی نمیشود. دقیقاً مثل اینکه، شما یک کار معمولی را انجام داده اید.»
اما منتقدان معتقدند که چنین بازیهایی، راهی نادرست برای معرفی جنبههای سیاه سربازی برای کودکان زیر ۱۲ سال خواهد بود، زیرا آنان ظرفیت اندکی برای فهم این موضوع دارند.
از سوی دیگر، وینسلو ویلر، یک کارشناس علوم نظامی در مرکز اطلاعات دفاعی واشنگتن میگوید: «این بازیها، نسخه قرن بیست و یکم فیلمهای «جان وین» هستند. زیرا در این بازیها، شما هرگز صحنهای را مشاهده نمیکنید که یک نفر به سوی بهترین دوستانش تیراندازی کند. این گونه بازیها، کاملاً فریبنده هستند.»
تعدادی دیگر از متخصصان دانش نظامی نیز معتقدند که بهرهگیری از شگردهای استخدامی پنتاگون برای جذب سربازان از طریق تبلیغات در سایتهایی نظیر MySpace.com و عرضه بازیهای رایانهای جنگی برای نوجوانان و جوانان، سوءاستفاده از مخاطبان محسوب میگردد. تقریباً ۴۰٪ از سربازان استخدام شده کنونی، امتیازی کمتر از حداقل سطح امتیاز مورد نیاز برای پذیرش در ارتش را به دست میآورند، اما بدون هیچ مانعی، جذب ارتش ایالات متحده میگردند. به علاوه، گزارشهای آماری اخیر نشان میدهد که به نسبت ۵ سال پیش، تعداد بیشتری از دانشآموزان مردودی، جذب ارتش آمریکا میشوند. همچنین، امروز ارتش ایالات متحده، سربازان «شستشوی مغزی شده» کمتری را در اختیار خواهد داشت که به معنای افزایش تعداد سربازان مردد میباشد.
چارلز موسکوس یکی از اساتید روانشناسی نظامی در دانشگاه «ایوانستون» میگوید: «نتیجه این وضعیت این است که کنگره و پنتاگون باید برای جذب سربازان بیشتر، توجه افزونتری بر بازیهای رایانهای و ویدیویی نمایند. به علاوه، مسئولان جذب سرباز برای پنتاگون، با پیشنهاد باز پرداخت وامهای دانشجویی، تلاش میکنند که دانشجویان بیشتری را برای خدمت در ارتش تشویق نمایند. بدین ترتیب، فرماندهان ارتش، همه ساله برای جذب ۲/۱ میلیون فارغالتحصیل دانشگاههای ایالات متحده، برنامهریزیهای گستردهای مینمایند.»
آقای موسکوس میافزاید: «اگر ما بتوانیم تنها ۱۰٪ دانشآموختگان دانشگاههایمان را همه ساله پذیرش نماییم، میتوانیم نیاز سالانه ارتش به سربازان جدید را برطرف کنیم. البته به خاطر داشته باشید که ۲۰٪ این فارغالتحصیلان اظهار نموده اند که حقوق و مزایای بالای ارتش آنان را وسوسه میکند.»
اگر ارتش ایالات متحده برای تأمین نیازهایش، بخواهد از میان ورزشکاران و افراد توانمند، سرباز جذب کند، باید در بین خانوادههای متوسط آمریکایی، به تبلیغ بپردازد، لذا داگ - نوجوان علاقمند به بازی ارتش آمریکا - یک فوتبالیست معمولی و برادرش (مگ) یک طرفدار پر و پا قرص بازیهای رایانهای است که شاید انتخاب خوبی نیز باشند. آنها شبهای متوالی به انجام بازیهای ویدیویی به همراه دوستانشان مشغولند و سر و صدای زیادی هم برپا میکنند. آنها میگویند که این بازیها، آنان را با حقایق ارتش آشناتر نموده است. اما مت در این مورد، میگوید: «مطمئناً تصویری که این بازیها از جنگ و حقایق ارتش و سربازان آن نشان میدهد، غیرواقعی و تحریف شده است. به همین خاطر، صفحه کریستالی رسانههای ما نمیتوانند آینه حقایق ناگفته در این مورد باشند.»
نویسنده: پاتریک جانسون
مترجم:محسن داوری
منبع: www.Csmonitior.com
ماهنامه سیاحت غرب،شماره ۴۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست