دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
ازدواج و نسل سالم
یکی از نکات اساسی مثبت پیامبران (ص) این بود که بشر بداند جهان باتمام نظم وترتیب و دقتی که در آن به کار رفته است، حادث و معلول و آفریده خالق باری تعالی است و در پدید آمدن خود به خالقی نیاز دارد و او است که خدای همه آفریده ها و دانا و بینا است و بندگان خود را به تکالیف و مقرراتی موظف کرده، مطیعان را پاداش نیک و گناهکاران را کیفر میدهد. توجه به این مطلب جز از طریق ارسال انبیاء ممکن نبود به همین خاطر هر کس منکر رسالت باشد منکر خدایی خداست و درباره منکران رسالت قرآن کریم میفرماید: (در سوره انعام آیه ۹۱)
“و ارج ننهادند خدا را شایان ارجمندیش به آن هنگام که گفتند: خداوند بر بشر چیزی را فرو نفرستاده است.”
پس چون حکمت ارسال رسل و بعثت انبیا و ارسال وحی تبیین تکالیف بشری و آگاهی سازی بشراست لذا ما به آسانی میتوانیم معاملات و رفتار خود را به این تکالیف عرضه و تطبیق نماییم و امر ازدواج که به منظور ایجاد نسل سالم و موثر در نظام خلقت از سنت های بزرگ و مقدس است در جهان آفرینش و مهمترین رفتار در زندگی انسان است که باید از آن طبق موازین دین و دستورات الهی بهر برداری نمود.
قبل از آنکه از تکالیف مربوط به ازدواج آگاهی به دست آوریم لازم است به حکمت تشریع و ایجاد این سنت حسنه در جهان خلقت از نظر آیات قرآن کریم بپردازیم.
در سوره نساء آیه ۱ میفرماید:
ای مردم پروردگار خود را پرهیزکار باشید، پروردگاری که شما را از یک تن آفرید و از او جفتش را خلق کرد و از ناحیه آن دو مردان و زنان زیادی را پراکند.
و در جای دیگر آن را از علائم قدرت و عظمت خویش معرفی نموده است و در سوره روم آیه ۲۴ میفرماید.
و از آیات و نشانه های خدا این است که از موجودی شبیه خودتان، جفت هایی آفرید تا به آنها بیارامید و در میان شما دوستی و مودت و مهر برقرار ساخت در این نکته نشانه هایی است برای آنها که میاندیشند. ممکن است دختری از یک نقطه دنیا با پسری از نقطه دیگر دنیا ازدواج کند ولی ازدواج این فاصله ها و مسافت ها را از میان برده و هماهنگی و علاقه متقابل میان آن دو برقرار میسازد و آنها را گویی یک پیکر قرار میدهد.
علاوه بر پیونده محبت آمیزی که ازدواج میان دو شخص دور و بیگانه از هم به وجود میآورد دو موجود را از خطر انحرافات اخلاقی حفظ میکند و همچنین حکمت های بسیاری دیگر به همراه دارد.
برای فرزند سالم و صالح فضایل و پاداش ها و اثرات فراوانی در اسلام برای پدران و مادران آنها مقرر شده است وا ز ناحیه فرزند صالح پدر و مادر در دنیا و آخرت بهره ها میبرند. امام صادق (ع) میفرمایند میراث خدا از بنده مومن فرزند شایستهای است که برای او طلب آمرزش نماید. (مکارم الاخلاق- ص ۱۳۲ چاپ سنگی ۱۳۱۱) پس چون هدف اساسی ساختن نسل سالم و صالح است لذا اسلام در انتخاب همسر راهنمایی های لازم ارائه نموده و دقیق ترین نکات را در امر ازدواج گوشزد مینماید و برای اینکه از این راهنمایی ها آگاهی کافی به دست آوریم نخست قانون وراثت را بررسی کوتاهی خواهیم نمود. قرآن کریم راجع به مبدا خلقت انسان میفرماید:
ما بشر را از نطفه آمیخته آفریدیم. سوره انسان آیه ۲
خداوند متعال در این آیه مبدا آفرینش بشر را از نطفه معرفی میکند و پدر و مادر را هر دو موثر میداند و مادر تنها مجرای و جدای کودک نیست بلکه در ساختن نسل سهمیبرابر و حتی در دوران جنینی سهمیوالاتر در ساختن نسل سالم و صالح دارد.
زندگی کودک یا بشر از پیش از تولد او شروع میشود و دوران جنینی و تا قبل از آن را فرا میگیرد. از نظر علمیپدر و مادر هر دو ناقل عوامل ارثی هستند و فرزندان از هر دو، صفات و خصوصیات را به ارث میبرند. همه ما با شباهت جسمیمیان افراد انسان ها را با پدر و مادر آنها و یا در میان افراد یک خانواده دیدهایم اگرچه این شباهت از نظر شدت و ضعف مختلف است و تنها منحصر در جهات جسمانی نیست بلکه شباهت های عقلانی و مزاجی نیز میان آنها دیده میشود که نباید تنها به شباهت ظاهری و جسمانی نگریست و دیگر شباهت ها را نادیده گرفت.
وراثت عبارت است از یک نیروی طبیعی که به وسیله آن صفات از اصل به نسل منتقل میشود چه آنکه این صفات مخصوص این اصل باشد و یا مشترک میان افراد نوع همین اصل و وراثت انتقال بسیاری از صفات جسمانی و روانی و مجموعهای از حالات اخلاقی و عملی از پدرو مادر و یا خویشاوندان به نسل های بعدی است و محیط نیز در آن بی تاثیر نیست. در کتاب روانشناسی ساده شده از گفتار Dr,Bentley Glass مولف کتاب ژن ها و انسان نقل شده است که سلول تخم که از اتخاد سلول نر و ماده به وجود میآید، ترکیبانی نزدیک به سیصد تریلیون دارد و خصوصیات ارثی حتی ساده ترین آنها تحت تاثیر ترکیبات مختلف ژن هاست.
و باز نتیجه تحقیقات علمیمیگوید در انسان قریب سی هزار ژن است که عامل انتقال خصوصیات ارثی معینی از نسلی به نسل دیگر میباشد.
و پیامبر اکرم (ص) میفرماید: تخیر و النطفکم فان الترق اساس. وسائل الشیعه ج ۳، ص ۵ ، ۱۳۲۴ قمری، ط سنگ.
و کلمه عرق را معرف عامل وراثت قرار دادهاند. پیامبر اکرم (ص) در این روایت آگاه میسازد که باید دید چه محلی را برای نطفه بر میگزینید زیرا که عرق اساس است و منتقل کننده خصوصیات.
و حضرت علی (ع) میفرمایند: سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و ریشه خانوادگی است. غرر الحکم ص ۳۷۹
علی .ت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست