پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
محبت اهل بیت در كتاب و سنت
بارالها محبتشورانگیز آل محمدصلی الله علیه وآله وسلم را در سرشت كائنات با قلم تكوین نگاشتی، به گونهای كه هر جا نسیمی عطرآگین میوزد، بوی خوش آل محمدصلی الله علیه وآله وسلم را به مشام میرساند و همانگونه كه محبت آنان را در دل قرار دادی، اطاعتشان را نیز واجب كردی (۱) و آنان را برای اقامه قسط و عدل وداد، از آغاز وجود تا روز رستاخیز، برانگیختی. (۲)
نجات یافتگان كسانی هستند كه بركشتی محبت اهل بیتعلیهم السلام نشستهاند و این تنها وسیلهای است كه آنها را به ساحل نجات میرساند و تنها این گروه رستگارانند.
رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم به ابوبرزه فرمود: «یا ابابرزهٔ، ان ربالعالمین عهد الی عهدا فی علی ابن ابیطالبعلیه السلام فقال انه رایهٔ الهدی و منار الایمان و امام اولیائی و نور جمیع من اطاعنی» (۳) ; ای ابابرزه! همانا پروردگار جهانیان درباره علیعلیه السلام، با من پیمانی بست و فرمود: «اوست پرچم هدایت و نشانه ایمان و امام اولیای من و نور تمام كسانی كه مرا اطاعت كردند.»
و نیز حضرت رضاعلیه السلام فرمود:«نحن نور من تبعنا» (۴) ; ما نور كسانی هستیم كه پیرو ما باشند.
محبت اهل بیت در قرآن
۱. قال الله تعالی: «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» (۵) ; «كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته كردهاند، بزودی خدای رحمان برای آنان محبتی (در دلها) قرار میدهد.» گر چه مسلم است كه این آیه، مربوط به همه ایمان آورندگان است، ولی مفسرین شیعه و سنی، شان نزول این آیه را درباره علیبنابیطالبعلیه السلام دانستهاند. شبلنجی از نقاش نقل كرده كه این آیه درباره علیابنابیطالبعلیه السلام نازل شده است (۶) . سبطبن جوزی در ذكر فضایل آن حضرت از ابن عباس نقل كرده: «و هذا الود جعله الله لعلیعلیه السلام فیقلوب المؤمنین»; خداوند این دوستی در دل مؤمنین را برای علیعلیه السلام قرار داده است. (۷)
علامه امینی در كتاب الغدیر، بسیاری از منابع و مصادر این مطلب را از كتب اهل سنت آورده است (۸) و نیز از مجمعالبیان نقل كرده كه ابن عباس درباره علیعلیه السلام گفته است: مؤمنی نیست مگر آن كه در قلبش محبت آن حضرت وجود داشته باشد.
وی از تفسیر ابو حمزه از امام باقرعلیه السلام نقل كرده كه رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم به علیعلیه السلام فرمود، بگو: «اللهم اجعل لی عندك عهدا و اجعل لی فیقلوب المؤمنین ودا»; خدایا برای من نزد خودت عهد و پیمانی قرار بده و محبت مرا در دلهای مؤمنان زیاد كن. در ادامه حدیث آمده است كه علیعلیه السلام پس از آن كه این دعا را قرائت فرمود، آیه زیر نازل شد.
۲. قال الله تعالی: «قل لااسئلكم علیه اجرا الا المودهٔ فی القربی و من یقترف حسنهٔ نزد له فیها حسنا» (۹) ; ای رسول! بگو من هیچ پاداشی از شما به ازای رسالتم درخواست نمیكنم، جز دوست داشتن نزدیكانم. و هر كس عمل نیكی انجام دهد بر نیكیاش میافزاییم. در تفسیر مجمعالبیان، شان نزولی برای آیه فوق، از پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است كه حاصلش چنین است: هنگامی كه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم وارد مدینه شد و پایههای اسلام محكم گردید، انصار گفتند: ما خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم میرسیم و عرض میكنیم: اگر مشكلات مالی پیدا شد، این اموال ما بدون هیچ گونه قید و شرط در اختیار تو قرار دارد، هنگامی كه این سخن را خدمتش عرض كردند، آیه «قل لااسئلكم علیه اجرا الا المودهٔ فی القربی...» نازل شد و پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم این آیه را بر آنها تلاوت كرد، سپس فرمود: نزدیكان مرا بعد از من دوستبدارید. آنها با خوشحالی و رضا و تسلیم از محضرش بیرون آمدند، اما منافقان گفتند: این سخنی است كه او بر خدا افترا بسته و هدفش این است كه ما را بعد از خود در برابر خویشاوندانش ذلیل كند، آیه بعد نازل شد: «ام یقولون افتری علی الله كذبا» و به آنها پاسخ گفت. پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به سراغ آنها فرستاد و آیه را بر آنها تلاوت كرد، گروهی پشیمان شدند و گریه كردند و سخت ناراحت گشتند، آیه سوم نازل گردید: «و هو الذی یقبل التوبهٔ عن عباده». (۱۰)
تفسیر آیه
مفسران در تفسیر این آیه بحثهای فراوانی دارند كه روی هم رفته برای آیه چهار تفسیر معروف وجود دارد:
۱- همانطوری كه اشاره خواهد شد، منظور از ذویالقربی، نزدیكان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم است و محبت آنها وسیلهای استبرای قبول امامت و رهبری ائمه معصومینعلیهم السلام از دودمان آن حضرت و پشتوانهای بر ادای رسالت. جمعی از مفسران نخستین و تمام مفسران شیعه این معنی را برگزیدهاند.
۲- منظور این است كه اجر و پاداش رسالت، دوست داشتن اموری است كه شما را به «قرب الهی» دعوت میكند.
این تفسیر كه جمعی از مفسران اهل سنت آن را انتخاب كردهاند، به هیچ وجه با ظاهر آن سازگار نیست; زیرا در این صورت، معنی آیه چنین میشود كه از شما میخواهم كه اطاعت الهی را دوستبدارید و مودت آن را به دل بسپارید، در حالی كه باید گفته شود، من از شما اطاعت الهی را میخواهم(نه مودت اطاعت را).
علاوه بر این، در میان مخاطبین آیه كسی وجود نداشت كه دوست نداشته باشد به خدا نزدیك شود. حتی مشركان نیز علاقه داشتند كه به خدا نزدیك شوند و اصولا عبادت بتها را وسیلهای برای این كار میپنداشتند.
۳- منظور این است كه شما بستگان خودتان را به عنوان پاداش رسالت دوستبدارید و صله رحم بجا آورید.
با این تفسیر، هیچ تناسبی میان رسالت و پاداش آن وجود ندارد; زیرا دوست داشتن بستگان خود، چه خدمتی به پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میتواند باشد؟ و چگونه ممكن است اجر رسالت قرار داده شود؟!
۴- منظور این است كه پاداش من این است كه خویشاوندی مرا نسبتبه خود محفوظ دارید و به خاطر این كه با اكثر قبایل شما رابطه خویشاوندی دارم، مرا آزار ندهید (زیرا پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم از طریق نسبی با قبایل قریش ارتباط داشت و از طریق سببی (ازدواج) با بسیاری از قبایل دیگر و از طریق مادر با جمعی از مردم مدینه از قبیله بنیالنجار و از طرف رضاعی به قبیله بنی سعد).
این تعبیر بدترین معنایی است كه برای آیه شده است; زیرا درخواست اجر رسالت از كسانی است كه رسالت او را پذیرا شدهاند و هر گاه كسانی رسالت را پذیرا شوند، دیگر نیازی به این بحثها نیست. آنها پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم را به عنوان فرستاده الهی احترام میگذارند، و دیگر احتیاجی ندارد كه به خاطر قرابت و خویشاوندیاش او را محترم بشمرند; زیرا كه احترام ناشی از قبول رسالت ما فوق همه اینهاست.در واقع این تفسیر را باید از اشتباهات بزرگی شمرد كه دامان بعضی از مفسران را گرفته و مفهوم آیه را بكلی مسخ كرده است. در اینجا، برای اینكه به حقیقت محتوای آیه آشناتر شویم، بهترین راه آن است كه از آیات دیگر قرآن كمك بگیریم. قرآن مجید میخوانیم: الف: «و ما اسئلكم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العالمین» (۱۱) ; پیامبران میگفتند: پاداشی از شما در برابر دعوت رسالت نمیخواهیم و پاداش ما تنها بر پروردگار عالمیان است و در مورد شخص پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله وسلم نیز تعبیرات مختلفی دیده میشود.
ب: در سوره سبا، آیه ۴۷ آمده است: «قل ما سئلتكم من اجر فهولكم ان اجری الا علی الله»; بگو پاداشی را كه از شما خواستم، تنها به سود شماست. اجر و پاداش من فقط بر خداوند است.
ج: «قل ما اسئلكم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا» (۱۲) ; بگو من در برابر ابلاغ رسالت هیچ گونه پاداشی از شما مطالبه نمیكنم، مگر كسانی كه بخواهند راهی به سوی پروردگارشان برگزینند.
د: در سوره ص، آیه ۸۶ آمده است: «قل ما اسئلكم علیه من اجر و ما انا من المتكلفین»; من از شما پاداشی نمیطلبم و چیزی بر شما تحمیل نمیكنم. هر گاه این آیات را با آیه مورد بحث در كنار هم بگذاریم، نتیجهگیری از آن آسان است; در یكجا به كلی نفی اجر و مزد میكند. در جای دیگر میگوید: من تنها پاداش از كسی میخواهم كه راهی به سوی خدا میجوید و در مورد سوم میگوید: پاداشی را كه از شما خواستهام، برای خود شماست.
و بالاخره در آیه مورد بحث میافزاید: مودت در قربی پاداش رسالت من است، یعنی من پاداشی از شما خواستهام كه این ویژگیها را دارد. مطلقا چیزی نیست كه نفعش عاید من شود، صددرصد به سود خود شماست و چیزی است كه راه شما را به سوی خدا هموار میسازد.
به این ترتیب، آیا جز مساله ادامه مكتب و خط پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به وسیله رهبران الهی و جانشینان معصومش كه همگی از خاندان او بودهاند، امر دیگری میتواند باشد؟ منتها چون مساله مودت پایه این ارتباط بوده، در این آیه، با صراحت آمده است. جالب این كه غیر از آیه مورد بحث، در قرآن مجید، در پانزده مورد دیگر كلمه «القربی» به كار رفته كه در تمام آنها به معنی خویشاوندان و نزدیكان است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست