دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
زخم طبیعت
كتاب «متافیزیك» مابعدالطبیعه یعنی كتابی كه پس از كتاب «فیزیك» شناخت طبیعت گرد آمده است ارسطو با این گفته آغاز می شود كه «همه آدمیان بالطبع خواهان دانستن اند» یا به بیان دیگر، آدمی به حكم «طبیعت» خویش می خواهد كه بفهمد. آنچه در این حكم ارسطو كه به قولی بنیاد فلسفه و تفكر او است جلب نظر می كند، استناد او به طبیعت است. سلسله درس های فیلسوف بزرگ یونانی در باب مبادی و علل و جوهر یا به تعبیر خودش «فلسفه اولی» با اشاره و تكیه بر یك ویژگی «طبیعی» در آدمی آغاز می شود. ارسطو می توانست قید «بالطبع» را از جمله خویش حذف كند و در پاسخ به این پرسش كه «چه كسی گفته همه آدمیان خواهان دانستن یا فهمیدن اند» بگوید: «من می گویم» یعنی این امری است مسلم و چون و چرا برنمی دارد اما ارسطو تاكید دارد كه آدمی از روی طبیعت خویش می خواهد بفهمد.در حقیقت ارسطو می داند كه آغاز تفكر فلسفی، قسمی «كندن» است: كندن از طبیعت. و چندان اتفاقی نیست كه درس های اینچنینی او را مابعدالطبیعه نام نهاده اند.
ولی نكته این است كه هر كندنی لاجرم زخمی بر جای می گذارد، خاصه این كندن كه زخمی درمان ناپذیر پدید می آورد. ارسطو از همان سطر آغازین «متافیزیك» نسبت به این زخم واكنش نشان می دهد واكنشی زیركانه. می گوید خود طبیعت است كه آدمی را به دانستن، به كندن از طبیعت، وامی دارد. در میان حیوانات این اجزای جداناشدنی طبیعت كه هیچ خواهش یا گرایش طبیعی به كندن از طبیعت ندارند، یك حیوان هست كه چاره ای از كندن ندارد و حاصل این كندن، زخمی است كه گاه و بی گاه سر باز می كند و پیش دیدگان عقل جلوه می نماید.
تفكر از رویارویی با این زخم آغاز می شود و فكر كردن همانا زیستن دوباره و همواره این كندن است. طرفه اینكه ارسطو پس از بر زبان آوردن این حكم، از دل بستگی آدمیان به حواس گواه می آورد، یعنی دقیقا از تعلق خاطر به وجهی از وجود كه تعلق ما را به طبیعت موكد می سازد تعلقی كه حیوان بودن آدمی را به رخ می كشد. ارسطو تاكید می كند كه ما حواس مان را نه فقط به جهت «سودمندی» شان كه به خاطر «خود»شان دوست می داریم.چرا كه وقتی قصد هیچ عملی كه استفاده از حواس را ضرور می نماید در ما نیست باز به حواس خود تعلق داریم. ارسطو معتقد است در میان حواس، بینایی را بیش از همه دوست داریم. چرا چون بیش از دیگر حس ها با «شناختن» پیوند دارد: دیدن زودتر و بی واسطه تر از همه حس ها به دانستن راه می برد. آدمی از روی طبع خواهان دانستن است و به حكم طبیعت می خواهد بفهمد كه چرا از طبیعت كنده شده است. فلسفه یعنی شهامت نگریستن و خیره شدن در زخم هایی كه در روح می نشیند نگریستنی كه قاعدتا التیامی در پی ندارد. فكر كردن تقدیر آدمی است، تقدیر تراژیك انسان ...
صالح نجفی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران ریاست جمهوری دولت سیزدهم علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ دولت مجلس شورای اسلامی
قتل تهران پلیس هواشناسی ازدواج شهرداری تهران آتش سوزی فضای مجازی محیط زیست آموزش و پرورش وزارت بهداشت کلاهبرداری
همستر کامبت مسکن خودرو قیمت دلار بورس قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ارز دیجیتال ایران خودرو
تلویزیون پیمان جبلی رسانه ملی سریال سینمای ایران شهید سینما مجید قناد شهادت
ماهواره دانش بنیان فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری فضا پرتاب ماهواره
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه نوار غزه چین حماس اوکراین
فوتبال استقلال کشتی فرنگی کشتی بازی تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال والیبال تیم ملی والیبال ایران جواد نکونام
تلگرام هوش مصنوعی اپل سامسونگ همستر کمبات اقیانوس نخبگان ایلان ماسک مایکروسافت مرکز ملی فضای مجازی
مغز فشار خون خواب دیابت ویتامین چاقی گرمازدگی اضطراب اگزما