شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

توسعه, جامعه و آموزش


توسعه, جامعه و آموزش

توسعه چیست مسئول تدوین توسعه جامعه كیست چه معیارهایی را می توان برای آن لحاظ كرد چگونه شكل می گیرد موانع آن در جامعه در حال گذار ما چیست آیا می توان راهبردهایی برای رهایی از موانع ارائه كرد مهمترین اقدام اساسی برای رهایی از تنگناها چیست

توسعه چیست؟ مسئول تدوین توسعه جامعه كیست؟ چه معیارهایی را می‌توان برای آن لحاظ كرد؟ چگونه شكل می‌گیرد؟ موانع آن در جامعه در حال گذار ما چیست؟ آیا می‌توان راهبردهایی برای رهایی از موانع ارائه كرد؟ مهمترین اقدام اساسی برای رهایی از تنگناها چیست؟

ابهام تعریف توسعه می‌تواند یكی از موانع آن محسوب شود. به یك بیان توسعه عبارت است از هدف تعریف شده در بیرون و خارج از جامعه كه توسط دولت قرار داده شده و دولت تصمیم دارد با امكانات و قدرت خود این هدف را پیاده كند. یكی از عمده‌ترین موانع می‌تواند نگرش دولت به جامعه و نقش مردم در روند توسعه باشد. همچنین راهبردها و اولویت‌های توسعه می‌تواند هر یك از موانع توسعه در جامعه در حال گذار ما محسوب شود كه در این نوشتار برای نهادینه كردن توسعه و رفع موانع آن بر تقدم تعلیم و تربیت و بازنگری در آن به عنوان بنیان توسعه تأكید گردیده است.

Development, Society and Education

Abstract

What is development? Who is responsible for the development of society? What criterions / standards can be considered for it

?How it is formed? What are its obstacles in our developing society

?It is possible to present some strategies to get rid of the obstacles

?What is the most important action in order to get rid of these strained circumstances

Ambiguity in the definition of development can be considered as one of its obstacles. In one word , development is the specific purpose , in and out of a Society , determined by the government who decides to get it down to action by its power and possibilities , one of the most important obstacles can be the government ‘s view to Society and the role of people in the process of development . In addition, both strategies and priorities of development can be considered as obstacles in our developing society. In this essay, it is emphasized to make the development systematic, to remove its obstacles on priority of teaching and training and to .revise it as the basis of development

Dr. Hossin Ovisy