چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مبنای زندگی بهتر چیست
یك تئوری زندگی بهتر در سازمان ملل وجود دارد به اسم UNDP شخص شاخص پایینتر از سطح فقر و روی خط را سطح متوسط و بالای خط را سطح بالا یا مرفه میگویند و ؟؟؟؟ كار میكنند.
رفاه و امنیت دو ویژگی و شاخص زندگی بهتر ، در سطح فثر شاخص توسعه یافتگی ، تغذیه ، حمل و نقل محیط زیست و در محیط زیست آلایندهها را میآورند .
▪ در شاخص ، آموزشی : در آمد سرانه كه خودش مهم است . امكانات آموزشی حوزه آموزشی ( سرانه فضا ـ معلم ) و براساس استانداردهای اعلام شده شروع به طبقهبنید كشورها میكنند . مثلاً در حوزه اقتصاد با درآمد سرانه كه اندازه گیری میشود با خرید تغذیه .
▪ شاخص زندگی بهتر : سلامت روانی ـ رفاه ـ بهداشت :
در كشور ما شاخص زندگی بهتر عدالت اجتماعی رفاه را و هم امنیت را شامل میشود توجه میكنند .
در بخش توسعه در حوزه آموزشی مطرح میشود . آموزش باید بتواند به گونهایی باشد كه فرد توانمند به عنوان یك متغیر هم برای خودش و هم برای محیط یك عنصر موثر باشد.
از اینها استفاده میشود كه بهتر است مهدها روانشناختی اداره نشود بلكه جامعه شناختی ( جامعه شناس ) اداره شود . یعنی كودك را برای جامعه پذیر شدن حركت بدهیم . حتی نوراهای مكالمات فارسی در كنار انگلیسی ایجاد شود . خودبخود كودكان را آموزش دهیم تا در زمینه رفاه كمك كند .
در توسعه ( در حوزه آموزشی ، میگوید آیا آموزش موجب متبلور شدن فرد كمكی نكند . پس تبلور ناشیا ز آموزش مهم است .
جامعهایی كه پس انداز ندارد هیچوقت نمیتواند توسعه پیدا كند و خودش را پشتیبانی نماید . ( مانند هزینه احتیاطی در بحث مالی ) پس انداز توسعه را رقم میزند .
● اجزاء : الگو یعنی تغییر ، تحول ، تولد صورت میگیرد .
یعنی ما میتوانیم راحت بنشینیم ، بحث كنیم . در آموزش جلو برویم حركت ملایم داشته باشیم و آماده شویم برای یك سال آینده . چون این كار را برای یك سال دیگر میگذرانیم . كارهای رفاهی با توسعه گروه و ... و در بر مطالعاتش نشان داده كه در اروپا پروتسانها توسعه را رقم زدند و یكی از علل بزرگ آن طبق مقالهنایی كه روی بچههای زیر ده سال بحث میكرد . وقتی با اقتصاد بالاروی بچهها كار شود كلان خواه میشوند . پروتستاها مالك توسعه غرب شدند بخاطر ۲ چیز : یكی خیلی شدید آرزوهای بزرگ بچهها را تقویت كردن و از آنها خواستند بزرگ بیندیشند و دومین ویژگی ، ارزش را به كار دادند یعنی كار را مقدس دانستند و این باعث شد بچهها قناعت را هم یاد بگیرند .
كار وقناعت در بچهها مهم است . پس انداز به معنای سپرده بانكی و یا پولی راكد نیست . در توسعه پس انداز به مفهوم اطلاعاتی كه تولید میكند . امروز نمیخواهد مصرف كند و محصولش را آلان نمیخواهد پس مضطرب نیستند . با آرامش كامل جلوی پایش را میبیند با پژوهش چیزی كه خیلی مهم است الگوی كار است . باید روی الگو كار كنیم . در واقع همه چیز برمیگردد روی الگوی نگرش الگو صاحب چند چیز ( تئوری ـ ابزارها ، روشها ،هدفها ) در توسعه از الگوی دور برد استفاده میشود .
ولی مادر الگوی نزدیك بخاطر همین كه مسئله را حل كنیم هنوز اضطراب حل نشده و مسئله دیگر سراغمان میآید . اولین اتفاق در اثر پس انداز كه پنج سال آینده را ببینیم . آرامش خاص اس تكه روی میدهد خودمان محیط را معنا دار میكنیم نه محیط ما را . بنابراین آرام رهبری سازمان در دستان ما است .
كم كم با خودمان این تعاریف شروع میشود MOS مند داوری چیست ؟ به چه مفهوم است ؟ به قضاوت هم پیمیبریم و میتوانیم ارزیابی محیط را داشته باشیم . اگر مسئلهایی ایجاد شود نگران و مضطرب نمیشویم . میتوانیم قضاوت كنیم و از هدف دور نشویم . پس مادارای تجزیه و تحلیل شخصی میشویم و این خیلی ارزش دارد .
مسئله مهم دیگر در توسعه همكاری بین بخشی است یعنی كم كم یك زنجیز شوید اگر بخواهید هر كدام مثلاً ۵/۱ میلیون ریال پول تبلیغ بدهید . هر كدام ۲۰۰ تومان همان بازتاب را دارد . هزینه كمتر خواهد شد . چون گروهی تبلیغ میكنید و در گروه بودن عضو انجمن بودن یك مزیت است و از این طریق پس انداز و رفاه نیز نصیبتان میشود .
▪ آیا استعداد فطری است یا ژنتیكی ؟
یك عده میگویند براساس ژن هر آدم در یك بخشی از ماجرا توانایی دارد این یك پروسه است . باید آن را كشف كرد و بیرون كشید و یك جایی میگوید این توانایی خیلی فراگیر است و یك جایی میگوید میتواند بروز خوبی داشته باشد و در یك جا محیط را هم مطرح میكند . هوش طبقه بندی میشود . مثلاً هوش صنعتی ـ هنری و ...
در كشورهای توسعه خود استعداد یك سرمایه است و میلیونها ارزش دارد . در كشورهای برجسته دنیا ۶۳% ثروت منابع انسانی است و ۲۵%منابع فیزیكی و ۱۱% منابع طبیعی . یعنی ۶۳% ثروت كشور توسعه یافته كشف ایدههای انسانی است كه باعث بروز ثروت میشود .
در كشورهای توسعه یافته شدیداً روی استعداد سرمایهگذاری میكنند . هر چه نظام آموزشی ناكارآمدتر باشد هزینه براست در كشورهای توسعه آموزش یك اصل بزرگ است و خیلی كارها را میتواند انجام دهد .
پس الگوهای تغییر و تحول و تولد باعث تغییر میشوند . در مدل كار رفع ضعف و محدویت خیلی چیزها را تغییر میدهد . در شغل خودتان ببینید چه چیزهایی خاطره تلخ تولید میكند و باعث دلسردی میشود و بعد بروید روی گسترش . آرام كار كنید . اول محدودیت را رفع كنید مطالعه روی گسترش خیلی مهم است مثلاً آیا میتوانیم بجای ۱۲۰ نفر ۱۵۰ نفر كودك داشته باشیم ؟ این خودش موقعیت است و هم عامل شكست ( اگر مطالعه نداشته باشیم )
رفع محدودیت ارزانترین راه توسعه است .
در الگوهای توسعه ما سازمانهای خدماتی مستقیم و یكی از اركانش نیروی انسانی است . پس در مهدهای سرمایههای اصلی آموزش ارتباط است .
متریال ما اطلاعات و محصولمان توان زدایی . در بخش بعدی آموزش مربیان مهم است كه ارتباط خودشان و خودشناسی خود را رشد دهند فراموش نكنید آموزش طوری است كه آرام حركت میكنیم . امنیت را رشد بدهیم در بین مربیان ، بهتر است فرد را متوجه رشد خودش بكنیم و رفاه و امنیت خودش.
مسئولیت یعنی پرسش از خویش . یعنی تو كه مسئول هستی به پرسشهای اتفاق افتاده جواب دهی در برنامهرویكردكار را مشخص كن . مشخصات برنامه . ( همكاران ، تئوری ، روشها ، هدفها )
در توسعه باید چهار مدل كار فكری داشته باشید .
۱ : تفكر روزمره ( تفكر واكنشی )
۲ : تفكر برای عمل كردن برنامه ( برای ۲ تا ۳ ماه )
۳ : تفكر برای تحقق رویاها
۴ : تفكر برای رویا سازی تازه
عموماً از افراد هر چهار مورد را با هم دارند وسعی میكنند از هر كدام بهره ـ انگیزه ـ انرژی ـ امید ـ اعتماد بنفس و حركت برای آینده و احساس توانمندی را بگیرند .
ابهام یعنی ناپیدا بودن چند نكنته با هم ،مثل كوه یخ كه قسمتی را میبینیم ولی قسمتی كه زیرآب است نمیبینیم یعنی ارتباط با محیط و اتصالها را نمیدانیم . ابهام با گنگ بودن فرق دارد.
از خطا نترسید و به تخصصتان بیاعتمادی نكنید . هم فكری كنید نگزارید اعتماد بنفس شما كم شود . خطا كردن شما را به سرزمین جدید میرساند به نقد دیگران اعتماد كنید . شاخص اصلی بهبود كیفیت.
▪ چه زمانی وقت تغییر رسیده ؟
زمانیكه مشكلات پایدار باشند ، روابط لذت بخش نیست ، احساس میكنید از پیشرفت خبری نیست زندگی شدیداً تكراری شده ، فشار عصبی افزایش پیدا كرده ، روشهای قبلی از كارآیی افتاده تعداد تصمیمات پاسخگو به بحران زیاد شده باید خود را افزایش دهیم . وضعیت جدید بوجود بیاوریم . حق خودم میدانم كه از زندگی لذت ببرم . لیاقت را دارم كه از زندگی لذت ببرم .
وقتی كه خود ضعیف شده است پاسخگو به مسائل نخواهد بود اول هر چیزی باید با شناخت آغاز شود و بعد تغییر . اگر خودم را نشناسم چه چیزی را میخواهم تغییر بدهم .
در الگو و مدل كار باید به همه توانها توجه كرد . آموزش مربی ـ ساختار منابع و باید به همه باهم رشد بدهیم و به همه چیز فكر كنید تا پس انداز اتفاق بیفتد .
از در ون شناخت از خود . در بحث تغییر و خودشناسی هر چه زودتر پیام را دریافت كنیم هزینه تغییر پایین خواهد بود .
نیاز به تغییر داریم . ساختار نوینی بنا كنیم و آرام پوس انداختن را داشته باشیم .
به نقل از سایت www.sohyle-r.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست