چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
شناسایی ناسازگاری کودک
رفتار هر انسانی قابل تغییر است، اما برای تغییر دادن رفتار افراد، همه روشها در همه وقتها و در همه مکانها مؤثر واقع نمیشوند.
در بخش قبل خواندیم که از مهمترین نکات مورد توجه مربیان در تغییر رفتار کودک، انتخاب شیوه صحیح و زمان و شرایط مناسب برای تغییر رفتار است. در این قسمت و در ادامه مبحث قبلی میخوانیم:
حال که دانستیم باید رفتار کودک را مورد شناسایی قرار دهیم و مشکلات او را حل کرده و او را با محیط سازگار کنیم، پس باید زمانی که با کودکی ناسازگار برخورد میکنیم، علت ناسازگاری او را دریابیم و تا حدودی با رفع این مشکل آشنایی داشته باشیم.
برخی از این مشکلات عبارتند از:
۱) تیزهوشی
۲) عقبماندگی ذهنی
۳) نابینا یا نیمه بینا بودن
۴) ناشنوا یا نیمه شنوا بودن
۵) اختلالات گویایی و لکنتزبان
آشنایی با هر یک از این موارد و یافتن کودکی که این مشکل را دارد، برای معلم وظایفی را به وجود میآورد.
عقب ماندگان آموزشپذیر مانند سایر همسالان خود باید به حد اعلا و به نحوی مطلوب از برنامههای آموزش و پرورش بهرهمند شوند. باید از حداکثر تواناییهای خود استفاده کرده و در راستای تامین نیازهای خود و انتظارات جامعه به کفایت لازم برسند.
برنامههای آموزشی باید به نحوی باشد که این قبیل دانشآموزان به سهولت خود را تطبیق داده و از روابط مفید و موثر انسانی و اجتماعی برخوردار شوند. برنامه آموزشی افراد عقب مانده ذهنی آموزشپذیر باید به نحوی باشد که همه شرایط و روشهای مربوط به تحقق هدفهای زیر را که از اولویت و ضرورت خاصی برخوردارند، مقدور ساخته و بهبود بخشند:
۱) سازگاری شخصی یا عاطفی
۲) سازگاری اجتماعی
۳) سازگاری و کفایت اقتصادی
سازگاری و تعادل عاطفی دانشآموز عقب مانده ذهنی، به طور کلی از ضرورت فوقالعادهای در تحقق دیگر هدفهای آموزشی برخوردار است.
تا زمانی که فردی از سلامت عاطفی برخوردار نباشد، نمیتواند با دیگر افرادی که به نحوی در ارتباط با او هستند، روابط مفید و مؤثری داشته باشد. از جمله کوششها در نیل به این هدف، تدبیر و فراهم آوردن فرصتهایی است که دانش آموزان به طور کاملاً فعال و ثمربخشی در آن شرکت داشته باشند. بهطوری که به خوبی احساس کنند که وجود و تلاش آنان مهم، مفید و با ارزش است.
مربیان و معلمان باید فرصتها و فعالیتها را به نحوی طرحریزی و تدبیر کنند که موفقیت متعادل و مطلوب برای دانشآموزان عقبمانده ذهنی غیر ممکن نباشد.
دانشآموز عقبمانده ذهنی اگر نتواند رضایت و توجه معلم را در زمینه مهارتهای درسی جلب کند، ناگزیر سعی خواهد کرد تا در زمینه دیگری که او توانایی بیشتری دارد، فعالیت و توجه همسالان و همکلاسان خود را جلب کند.
بعضی از دانشآموزان با خندههای خود به رفتار نامطلوب دانشآموزی که برخلاف نظر کلاس و معلم است، موجب تشویق و تقویت آن رفتار نامطلوب خواهند شد.
دانشآموزان عقبمانده ذهنی با رفتارهای نامطلوب به دنیا نیامدهاند، بلکه غالباً چنین رفتار نامطلوبی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از شرایط اجتماعی، انتظارات و توقعات نامناسب اولیا و مربیان است.
اصولاً تشکیل مدرسه و کلاس استثنایی برای پرهیز از همین عوامل و شرایط و فراهم آوردن زمینههای صحیح رشد عاطفی و شکلگیری رفتار مطلوب است.
هدف نهایی از سازگاری اجتماعی عقبماندگان ذهنی، داشتن کفایت و توان زندگی اجتماعی در جامعه است.
تحقق این هدف با آموزش علوم اجتماعی مقدور نخواهد بود، بلکه لازم است به دانشآموزان باتوجه به رشد ذهنی و توانایی سازگاری آنان آموزش داده و به تناسب تجارب مختلف رفتار و فعالیتهای اجتماعی فراهم شود.
در واقع باید جنبههای عملی آموزش و پرورش مورد توجه مخصوص باشد و زمینهها و محتوای برنامههای آموزشی منجر به آموزش شغلی و حرفهای شود.
هر قدر عقبماندگی بیشتر باشد، باید آموزش شغلی و حرفهای در سطوح سادهتر و یکنواختتر انجام گیرد.
دانشآموزان عقب مانده ذهنی آموزشپذیر نیاز به تشویق و راهنمایی بیشتری دارند.
تحصیل تجارب و مهارتهای شغلی و حرفهای برای خودکفایی اقتصادی قبل از سازگاری اجتماعی و برخورداری از سلامت عاطفی و روابط مفید و مؤثر و مشوق در محیط کار بسیار دشوار خواهد بود.
البته آموزش تجارب و مهارتهای شغلی و حرفهای باید با تنظیم برنامهای معین و متناسب با رشد جسمی و ذهنی فرد آموزشپذیر باشد.
حوری حجتی قمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست