شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
رسانه و ورزش
رسانههای جمعی امروزه به منبع غالب شکلگیری واقعیتهای اجتماعی در جوامع تبدیل شدهاند و این ادعا که دنیای ما در محاصره واقعیتهای رسانهای قرار دارد، بیشک ادعایی گزاف نیست.
رسانهها مسوول بخش اعظمی از مشاهدات و تجربههایی هستند که ما از طریق آنها درک خود را نسبت به جهان پیرامون و نحوه عملکرد آن سامان میبخشیم.
درواقع، بخش عمدهای از نگرش ما به دنیا، ریشه در پیامهای رسانهای دارد که از پیش ساخته شدهاند. آنها به لحاظ دارا بودن دامنه نفوذ وسیع، اثر مستقیمی بر ارزشها و هنجارهای جامعه دارند وهمچنین در تغییر آگاهیها و نگرشهای جامعه نقش بسزایی ایفا میکنند.
صرفنظر از این اثرگذاری غیرملموس، رسانههای جمعی یکی از منابع قدرت در جوامع نیز محسوب میشوند؛ یعنی ابزاری برای مدیریت و استفاده از ظرفیت بالقوه جامعه برای حرکت به سوی رشد و پیشرفت.
از اینرو میتوان از ظرفیت رسانهها در جهت اشاعه و سوق دادن هرچه بیشتر مردم به سمت ورزش استفاده کرد حال آن که رسانهها نیز از جذابیت و هیجان ورزش برای جلب مخاطب سود میبرند.
در حقیقت میتوان گفت رابطه متقابلی بین رسانهها و ورزش وجود دارد که دارای جنبههای مثبت و منفی است.
به نظر میرسد ورزش در جلب مخاطب به رسانهها کمک قابل توجهی میکند، اما این که رسانهها نیز به همان اندازه در جهت اشاعه ورزش درست و ترویج فرهنگ ورزش فعالیت میکنند یا نه، جای تردید وجود دارد.
مادیگرایی رسانهها موجب میشود تا به منظور جذب مخاطبان بیشتر به دنبال ورزشهای قهرمانی و رقابتی باشند تا ورزشهای همگانی.
ورزش همگانی با هدف افزایش مشارکت تمام گروههای اجتماعی و فراهم کردن تکثرگرایی ورزشی، تقویت ورزش قهرمانی، ورزش رقابتی، تفریحات سالم و ورزش تفریحی پایهگذاری شد، اما متاسفانه این دو (همگانی و قهرمانی) خیلی زود در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.
به نظر میرسد بهترین گزینه، توجه برابر به هر دو بخش قهرمانی و همگانی باشد. به هر حال رسانهها باید خود را با چنین روندی سازگار کنند و در جهت نیازهای عمومی گامبردارند و نباید نیازهای واقعی مردم از ورزش در هیاهوی تبلیغات رسانهها به فراموشی سپرده شود.
سیاستگذاران، مدیران، برنامهسازان، نویسندگان و تهیهکنندگان رسانهها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پرداختن به ورزش همگانی نهتنها یکی از رسالتهای اجتماعی ـ فرهنگی رسانهها محسوب میشود، بلکه پشتوانه محکمی برای همگانی کردن و بسط و توسعه ورزش قهرمانی کشور نیز قلمداد میشود و توجه بیش از حد به جنبه تجاری ورزش در بلندمدت ممکن است رسانهها را دچار بحران کند.
به هر حال کارکردهای چندگانه سلامت، بهداشتی و روانی ورزش همگانی از یکسو و نیز دامنه شمول آن که بخش گستردهتری از عموم مردم را در برمیگیرد، توجه بیشتری از سوی سیاستگذاران و دستاندرکاران رسانهها طلب میکند.
وحید چوپانکاره
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست