سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تعارض نهادهای فرهنگی
امروزه دیگر نظریه آلتوسری دستگاه های ایدئولوژیك حكومت و نقش بی بدیل آن در تكوین سوژه منقاد از اعتبار گذشته برخوردار نیست. بسیاری از صاحب نظران مطالعات فرهنگی اعتبار این نظریه را به دلیل ضعف مفهوم ایدئولوژی یا كشف خلاقیت در كردارهای فرهنگی به پرسش كشیده اند. تصور می كنم یكی از مهم ترین مشكلات نظریه آلتوسر خصوصاً با توجه به جامعه ایرانی در ارتباط با عدم انسجام دستگاه های ایدئولوژیك و وجود تعارض بین عملكردهای این دستگاه ها قابل فهم است تا خلاقیت های نهفته در كردارهای فرهنگی.
برخلاف نظریه آلتوسری كه هماهنگی و همگنی مستحكمی را بین دستگاه های ایدئولوژیك فرض می كند، باید گفت كه میان این دستگاه ها در ایران همگنی چندانی وجود ندارد. برای مثال بین آموزش و پرورش و دستگاه هایی چون تلویزیون ناهمگنی وجود دارد. آموزش و پرورش در ایران به دنبال برساختن سوژه منقاد كم مصرف است. یعنی سوژه ای كه باید غیرتجمل گرا، زاهدمنش و پیوریتنی اسلامی باشد. مصرف در كتب درسی نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد بلكه مذموم تلقی می شود. مدارس نیز به لحاظ بصری فاقد هرگونه جذبه مصرف گرایی اند. بر مبنای ایدئولوژی رسمی انقلاب اسلامی كه مبنای سیاستگزاری های آموزش و پرورش ماست گمان می شود كه مصرف گرایی، روندی خلاف مطیع سازی و بهنجارسازی افراد عمل می كند، به گونه ای كه فرد مصرف گرا نمی تواند متناسب با نظام بهنجار جامعه دینی عمل كند. فرد مصرف گرا از ارزش های دینی فاصله می گیرد و به ارزش های جوامع غربی كه در این برداشت مذموم تلقی می گردد متمایل می شود. از این رو آموزش و پرورش در جامعه جدید ایرانی شدیداً به دنبال ساختن انسان هایی است كه زیاده خواهی را كنار بگذارند، غیرتجمل گرا باشند و بر نفس خود لگام بگذارند. در مقابل تلویزیون روندی متناقض و متضاد را طی می كند. تلویزیون الگویی از جامعه مصرفی را خواسته یا ناخواسته ترویج می كند. در حالی كه خانواده ها تحت تاثیر تلویزیون زیر بمباران تبلیغات كالاها و شكل گیری نیازهای كاذب قرار می گیرند، فرزندانشان در مدرسه به رعایت زندگی زاهدانه توصیه می شوند. اینچنین است كه نه تنها یك دستی و همگن سازی در كلیت جامعه وجود ندارد بلكه باید گفت تعارض های شدیدی درون جامعه وجود دارد كه در نهایت به نفع الگوهای سرمایه دارانه زندگی تمام خواهد شد. همه چیز در اینجا باژگون عمل می كنند، به گونه ای كه اگر ارزش های مصرف گرایانه را محور قرار دهیم تلویزیون و سایر رسانه ها قلمرو آموزش و مدرسه قلمرو فراغت و سرگرمی محسوب خواهد شد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی شهرداری تهران هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
یارانه یارانه نقدی قیمت دلار بورس قیمت خودرو خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی تلویزیون لیلا حاتمی سینما هنرمندان شعر سینمای ایران سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان ترکیه روسیه ولادیمیر پوتین چین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال ابراهیم رییسی رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تراکتور بازی
تبلیغات سامسونگ هوش مصنوعی اپل موبایل ناسا اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
سرطان رژیم غذایی آلزایمر زیبایی سازمان غذا و دارو استرس کاهش وزن پزشک