سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
اثر هنر نقاشی در تربیت
یکی از هنرهایی که میتواند در تربیت کودک سهم بسزایی داشته باشد نقاشی است. نقاشی کردن فعالیتی تقریباً غریزی است که در رشد هوشی و ذهنی کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است. بسیاری از پژوهندگان بر این عقیدهاند که نقاشی کودک دریچهای است که بر اندیشهها و احساسات او گشوده میشود و میتوان از نقاشیهای او در سنجش شخصیت یا تشخیص نابسامانیهای روانشناختی او استفاده کرد و در پی درمان آنها برآمد. اهمیت نقاشی از این جهت است که به حقیقت ذاتی اشیا از کلمات بسیار نزدیکتر است و درک آن برخلاف نوشتن به کوشش و دقت زیادی نیاز ندارد. به زبان سادهتر، شکل یک خانه هر قدر هم که بد کشیده شده باشد شباهت بیشتری از کلمه خانه به خانه واقعی دارد و چون کودک برای تجسم بخشیدن به اشیاء در مغزش بیشتر از تصویر واقعی آنها استفاده میکند، نقاشی میتواند در برقراری ارتباط با دنیای بیرون، نقش مهمی ایفا کند، در این کار سه بخش یعنی دست، چشم و مغز فعالیت دارد.
نقاشی دو گونه مورد استفاده دارد: یکی نقاشیهایی که توسط کودک کشیده میشوند و دیگر نقاشیهایی که دیگران برای کودک میکشند. کودک از همان سالهای اول تولد به نقاشی علاقه نشان میدهد و خطوط کج و معوجی را روی کاغذ ترسیم میکند. میتوان گفت این امر، همزمان با تقلید برای ایجاد صدا صورت میگیرد. شاید صدا بهترین وسیله برای جلب توجه و تحت تأثیر قرار دادن دیگران و نیز برای اعلام حضور کودک باشد ولی غالباً والدین در مقابل اولین خط خطیهای کودک، آن هیجان و شادمانی را که در مقابل اولین صداهای او دارند، از خود نشان نمیدهند. زیرا آن خطخطیها برای والدین به منزله بازی کودکانه تلقی میشود و از نظر آنان مفهوم اجتماعی ندارد، در صورتی که کودک در دو، سه سالگی برای شکلهایی که میکشد اسم میگذارد. این بدان معناست که او میخواهد با محیط اطراف خود ارتباطی با مفهوم پیدا کند. کودک، اندکی که بزرگتر شد متوجه میشود کشیدن نقاشی یک وسیله بیانی است که با افکار او مطابقت دارد و او را در تخیلاتش آزاد میگذارد. علاوه برآن نقاشی به اوامکان میدهد که اندیشهها و یا به عبارت دیگر تأثیرپذیری از خاطرات و فرهنگ محیطش را نشان دهد. او به کمک نقاشی دلهرههای درونیاش را آشکار میسازد و به این طریق اثر مخرب آنها را کاهش میدهد. به همین جهت برای رفع بسیاری از مشکلات روحی و روانی دانشآموزان میتوان از نقاشی استفاده کرد. در مجموع، هنر نقاشی با توجه به زبان تصویری و تجسمی خود، کاراییهای بسیاری در امر تعلیم و تربیت دارد که برخی از آنها بدین شرح است:
الف) کودک از طریق فعالیت نقاشی به شناخت خود و جهان نائل میشود.
ب) کشیدن نقاشی منجر به پرورش تخیل کودک میشود.
ج) از دیگر ویژگیهای نقاشی، قابلیت آن در انتقال دانشهای کودک است.
د) ایجاد سرگرمی سالم و لذت بخشیدن به کودک از دیگر آثار این هنر است.
ه) شناخت محیط و فضای زندگی از دیگر کارکردهای مهم نقاشی است که کودک آن را به دست میآورد.
فاطمه سلطانی- فریدونکنار
منابع:
ـ حسین سیدی، کودک و نقاشی (مجموعه مقالات) انتشارات برگ، تهران، ۱۳۸۶
ـ میرزابیگی، علی، نقش هنر در آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، تهران، ۱۳۷۰
ـ کیومرثی، غلامعلی، آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس، انتشارات مدرسه، تهران، ۱۳۸۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست