یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

ایجاد زیرساخت های تجاری و نگاه فرهنگی به مد


ایجاد زیرساخت های تجاری و نگاه فرهنگی به مد

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همیشه برای پوشش ایرانی اسلامی و در حوزه تخصصی مد و لباس اهمیت ویژه ای قائل هستند و بر آن تاکید دارند

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همیشه برای پوشش ایرانی- اسلامی و در حوزه تخصصی مد و لباس اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و بر آن تاکید دارند. جمله مشهوری از رهبری را بارها شنیده‌ایم که ایشان فرموده‌اند: «بنده به مد علاقه‌مندم و به آن گرایش دارم اما مدی که از درون جوشیده باشد.» در حال حاضر سبک زندگی ما در طبقات فرهنگی جامعه مشخص نیست به چه سمتی می‌رود و چه کسانی در این حوزه برای خانواده‌ها خوراک تهیه می‌کنند. اگر بخواهیم به حوزه مد و لباس نگاه کنیم، کلمه مد یک کلمه جامع‌الشمول است و تنها به لباس ختم نمی‌شود و امروز به دلیل مشکلات در پوشش، ما درگیر این مسئله هستیم.

معتقدم که بحث مد در نوع و سبک زندگی جامعه ایرانی نیز مطرح است و از قشر دانش‌آموز گرفته تا دانشجو تحت‌تاثیر آن هستند.به زعم کارشناسان مدت عمر مد در دنیا سه ثانیه است و این عمر بسیار کوتاه است.لباس به عنوان پرچم شخصیت درونی هر فرد به شمار می‌رود. هر کشوری یک تمدن و فرهنگی دارد که به واسطه آن خود را به دیگر کشورها نشان می‌دهد و به نوعی به رخ دیگر کشورها می‌کشاند.حال باید دید ما در چه سطحی قرار داریم. ایران پنج هزار سال فرهنگ و تمدن مکتوب دارد که می‌تواند یک پشتوانه فرهنگی برای مردمان ما و حتی عرضه به دیگر کشورها باشد، اما چه شده که ما از آن فاصله گرفته‌ایم و فرهنگ وارداتی بر خانواده و جامعه ایرانی تحمیل شده است.چرا نتوانسته‌ایم از داشته‌های خودمان حداقل استفاده را بکنیم؟ به قول معروف «یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم».

در حال حاضر یک شبکه جهانی وجود دارد که به‌دنبال طراحی لباس و صدور آن به کشورها از جمله ایران است و در این زمینه ناهنجاری‌هایی در پوشش ما اتفاق افتاده که این ناهنجاری‌ها به هنجار تبدیل شده است. در حوزه جنگ سخت به طور نمونه جنگ تحمیلی توانستیم آن را با موفقیت پشت سر بگذاریم و دشمنان متوجه شده‌اند که در حوزه جنگ سخت نمی‌توانند کاری بکنند و حالا به ابزار جنگ نرم متوسل شده‌اند، چنانکه رهبر معظم فرمودند: «امروز دهه جنگ نرم است». برخورد تمدنها تئوری مطرح شده توسط ساموئل هانتینگتون است که در آن فرهنگ و هویت مذهبی را مطرح کرده و یکی از شاگران وی به نام «فوکویاما» در آخرین جلسه با سران یهود دو نکته را مطرح کرده و این طرح این است که «باید به نوعی عمل کرد که مهدویت و عاشورا را از ایران بگیریم چرا که این دو بال‌های مذهب شیعه هستند».

بر اساس همین طرح باید متوجه شویم که دشمن کاملا نکات قوت ما را می‌داند و به همین دلیل جنگ نرم را مطرح می‌کند واین جنگ نرم را از مسائل اجتماعی و فرهنگی آغاز می‌کند. عضو تشکیل دهنده هر جامعه خانواده است و در جنگ نرم نیز دشمن خانواده را نشانه گرفته است. حال اگر مجموعه باورها را نادیده بگیریم و در این زمینه کوتاه بیاییم شکست خواهیم خورد. به طور مثال بحث شبکه‌های ماهواره‌ای تنها سرگرمی برای خانواده‌ها نیست چرا که سبک زندگی،‌پوشش و داستان‌ها خانواده‌های ایران را تحث تاثیر قرار می‌دهد. درست است که غول‌های رسانه‌ای بزرگ ما را هدف قرار گرفته‌اند اما ما ابزار قوی و نیرومند داریم که می‌توانیم برای مقابله از آن استفاده کنیم.

در ایران اسلامی ظرفیت‌های زیادی در حوزه مد و لباس و پیرو آن سبک زندگی وجود دارد که بر اساس همین ظرفیت‌ها می‌توان برای تمام سلیقه‌های جامعه لباس ایرانی و اسلامی طراحی و ارائه داد.ایجاد بنیاد ملی مد و لباس و راه‌اندازی آن احساس شد و با ورود معاونت هنری در این حوزه کارهایی نیز صورت گرفته اما کافی نیست.

برای تولید و گسترش لباس ومد ایرانی و اسلامی باید به صورت زیرساختی عمل کرد؛ علاوه بر بحث فرهنگسازی باید بحث تجاری و بازاری آن را در نظر بگیریم، ابتدا باید مشخص کرد که در حوزه تولید پارچه در کجای این صنعت جهانی ایستاده‌ایم و در این بخش چه کرده‌ایم؟ موضوع مد و لباس و تولید آن به صورت زنجیری است که اگر یک حلقه آن گم شود به جایی نخواهیم رسید. معتقدم در این زمینه ابتدا باید زیرساخت‌ها راه‌اندازی شود و سپس کار فرهنگی صورت گیرد. در بحث آکادمیک نیز ما در زمینه طراحی لباس تحصیلات تکمیلی نداریم، این حوزه باید تمام کارها همگام با هم انجام شود تا بتوانیم مدل و لباس ایرانی- اسلامی را مطرح و نهادینه کنیم.

کیوان سهرابی

کارشناس فرهنگی