شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
انقلاب اسلامی و مواجهه با نسل سوم
نسل سوم،نسلی سیاسی و خواستار مشاركت و ایفای نقش بیشتر در جامعه است ؛ نسل امروز به بركت استقلال و آزادی پدید آمده از انقلاب اسلامی نه تنها در فضای مدارس و دانشگاهها حضوری فعالی و مؤثر دارد،بلكه در عرصههای سیاسی و اجتماعی جامعه، انتخابات متعدد خبرگان رهبری،ریاست جمهوری،نمایندگان مجلس ، شوراها و.... حضوری تعیین كننده دارند.این نسل كه در دوران پرشور و تحرك پس از پیروزی انقلاب رشد كرده ، حضور در عرصههای مختلف اجتماعی و دخالت در تعیین سرنوشت كشور را حق خود میداند و با توجه به جمعیت به شدت رشد یافته خود،با استفاده از آزادی و اختیاری كه از مواهب انقلاب به اوست،بیشترین نقش را در بسیاری تصمیم گیری های مبتنی بر آرای مردم دارد.
● پیشگفتار
تغییر و تحول نسلها ، یكی از مباحث مهم در حوزه جامعه شناسی است در آموزههای اسلامی نیز به این مسئله اهتمام زیادی شده است ، چنان كه امام علی (ع) میفرماید : «لاتقسروا اولادكم علی اخلاقكم ، فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانكم » فرزندانتان را به اخلاق ( آداب ) و خویهای خودتان منحصر و مقید مسازید ؛ چه آنها برای زمانی جز زمان شما آفریده شدهاند (۱) انقلاب اسلامی از آغاز شكل گیری تاكنون ، نسلهای متعددی را پشت سر گذاشته و در سالهای اخیر ، شاهد كاربرد برخی اصطلاحات ،نظیر «نسل سوم » ، « تفاوت نسلها » و « شكاف یا انقطاع نسل » ، در برخی مطبوعات و محافل فرهنگی هستیم ، اینكه نسل سوم چیست و از چه ویژگیها و خواستههایی برخوردار است و آیا مسئله شكاف نسلی در جامعه ما واقعیت داشته و برای جلوگیری از بروز آن چه باید كرد ؟ موضوع اصلی نوشته حاضر است كه تلاش شده ، با استفاده از نظرات كارشناسان و صاحب نظران ، به بررسی آن پرداخته شود .
● تعریف نسل
اختلافات فردی و گروهی و نیز توضیح فرهنگ و منابع و رفتار ، به اندازه « طبقه اجتماعی» اهمیت دارد . منظور از واژه نسل ، فاصله میان تولد والدین و تولد فرزندان است كه معمولا سی سال گرفته میشود ؛ یعنی سه نسل درصد سال یا یك قرن . »(۲)
● تفاوت نسلها
از دیدگاه روان شناختی و جامعه شناختی ، بین بینشها ، منشها و خواسته های دو نسل ، تفاوت وجود دارد ؛ به صورت طبیعی ، هیچ نسلی آینه تمام نمای آرمانهای نسل قبل ، به ویژه انعكاس دهنده خصلتها و منشهای آنها نیست . هر نسلی شرایط و خصوصیات روانی اجتماعی خاص خود را دارد كه قطعا جنبههای مثبت و منفی را در بر میگیرد . تحول اقتضاد دارد كه نسل جدید در منش ، خصلت و بینش ، تابلوی نسل قبل نباشد ؛ به خصوص با توجه به اینكه سرعت تحولات در تمامی عرصههای زندگی بشری ، شتاب فزاینده و رود به تزایدی یافته است ؛ از این رو تفاوت نسلها بیشتر از گذشته ، احساس میشود (۳) و حالت مخاطره آمیز این وضعیت ، شكاف و گسست نسلی است كه به معنای دور شدن تدریجی دو یا سه نسل پیاپی از یك دیگر ، از حیث جغرافیایی ، عاطفی ، فكری و ارزشی است و وضعیت جدیدی را ایجاد میكند كه اصطلاحا گسست نسلها نامیده میشود . در این وضعیت ، غالبا نوجوانان و جوانان میكوشند ، تا آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه ، به گردن كشی و طغیانگری میپردازند . (۴) بر روی یك لوح سنگی كه از تمدنهای قدیم به دست آمده ، نوشته شده است كه نسل جوان ما نسلی نظام گسیخته است ، نظام گسیخته عمل میكند و این مسئله ممكن است كه تمدن ما را بر با دهد . (۵)
▪ مجموعه تفاوتهایی كه میان دو نسل وجود دارد عبارت است از :
۱) تفاوت درآرمان ها و هدف های دو نسل .
۲) تفاوت در مفاهیم دو نسل .
۳) تفاوت در الگویابی و گروههای مرجع .
۴) تفاوت در اصطلاحات روزمره دو نسل .
۵) تفاوت در ظاهر ، پوشش و نوع سخن گفتن در میان دو نسل .
۶) تفاوت در انتظار از زندگی و به تبع آن تفاوت در سبك زندگی
همچنین تفاوتها و ویژگی هاست كه نوعی ماهیت جدید ، تازه و متفاوت از نسلهای گذشته را برای نسل جدید ایجاد میكند . در شكل گیری این فاصله و تفاوت میان نسلها ، عوامل گوناگونی نقش دارند كه برخی طبیعی ( نظیر اقتضائات سنی ) و برخی ناشی از شرایط خاص جامعه و جهان كنونی است . (۷)
● نسل های انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی از آغاز شكل گیری تا كنون ، با چهار نسل مواجه است :
۱) نسل اول ، كسانی هستند كه در سال ۱۳۴۲ جوان بودند و بخشی از عمر خو را در مبارزه با استبداد رژیم منفور سابق گذراندند و به همراه امام (ره) موجب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شدند و جمهوری اسلامی را تشكیل دادند . این نسل را میتوان فداكارترین مجموعه وفادار به آرمانهای انقلاب نام نهاد كه در دشوارترین روزهای انقلاب ، مدیریت جامعه را به عهده گرفت و به رغم چالش ها و توطئه های گوناگون ، موفق شد كه انقلاب را از مسیر انحراف نجات دهد .
۲) نسل دوم كه پرورده نسل اول است ، كسانی هستند كه موتور حركت انقلاب اسلامی بودند و جنگ تحمیلی را اداره كردند و با كمترین امكانات ، توانستند بر ارتش مزدور صدام پیروز شوند و حماسههای جاودانهای از خود به یادگار بگذراند و در واقع نسل انقلاب و جنگ نام دارند . این افراد كسانی هستند كه تجربه پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ را دارند و با تجربه جنگ وارد میدان سازندگی شدند و در ارائه طرحهای كلان عمرانی كه كشور پس از جنگ ، به آن نیاز داشت ، ساختار مدیریتی نظام را به عهده گرفتند و در حال حاضر ، بیشتر مسئولان و مدیران جامعه از این نسل هستند .
۳) نسل سوم ، فرزندان نسل دوم هستند و تجربه پیش از انقلاب ، انقلاب و جنگ را ندارند .
۴) نسل چهارم ، فرزندان نسل سوم هستند ، اینها نسلی هستند كه در واقع در آینده به نسل تبدیل خواهند شد و در حال حاضر كودك هستند و تقریبا ده سال دیگر ، در عرصه جامعه ظاهر خواهند شد .(۸)
● ویژگی های نسل سوم
وضعیت كلی جوانان كشور نشان میدهد كه ۷۰ درصد جمعیت جامعه ، زیر ۳۰ سال و ۳۵ درصد آنها در گروه سنی جوانان قرار دارند ؛ اگر سن جوان را بین ۱۵ تا ۲۸ سال تعریف كنیم ، ۲۵ میلیون جوان داریم كه به عنوان یك سرمایه بسیار عظیم ، بخش مهمی از جامعه كنونی را شكل داده ، ۲۰سال آینده كشور نیز در اختیار همین جوانان نسل سوم انقلاب است . از این رو ، شناخت صحیح این نسل و ویژگیهای آنان ، از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بوده و ضرورت توجه به آن را در بخش های سیاستگذاری و اجرایی كشور خاطرنشان میسازد.
در یك دسته بندی ، ویژگی های نسل سوم عبارت است از :
۱) به لحاظ شخصیتی ، هویتی شكل یافته تر و مستقل تر دارند .
۲) در توجه به مظاهر دینی ، گزینش گرند و مظاهر اساسی را ترجیح میدهند و بیش از آنكه به مظاهر دینی تكیه كنند به جوهر و گوهر دین تكیه دارند .
۳) بیشتر ترجیح میدهند ، آن گونه كه هستند ، دیده شوند و كمتر به پنهان كاری در رفتارها تمایل دارند .
۴) با خوش بینی ، به تعامل با جهان و فرهنگهای مختلف میاندیشند .
۵) بیشتر واقع گراست و طرح و برنامههای فردی و اجتماعی را بیشتر از نسل گذشته ، با ملاك قابلیت در دسترس ، عملی بودن ، راهگشا بودن میسنجد .
۶) بر خلاف دستهای از برداشتهای جامعه شناسی سیاسی ، این نسل بر اساس تجارب تاریخی ، به جدایی دین از سیاست تمایل نشان نخواهد داد ، بلكه به تعدیل ارتباط آن دو تمایل دارد . (۹)
۷) از سیاست زدگی گریزان است ؛ بی آنكه به احزاب و افراد سیاسی وابستگی جناحی داشته باشد، خود جوش در جهت تداوم انقلاب اسلامی گام بر میدارد و بی درگیری در مجادلات سیاسی ، به رشد و توسعه خدمتگذاری مردم همت میگمارد .
۸) تمایل زیبایی شناختی و هنری این نسل ، در مقایسه با نسل گذشته بیشتر است .
۹) صمیمی تر و راحت تر با دیگران مراوده و معاشرت میكند .
۱۰) ویژگیهای این نسل ، پویایی و روحیه انتقادگری است كه در مقابل انحرافات احتمالی و كجرویها به سرعت از خود واكنش نشان میدهد و بدون توسل به خشونت ، خطاها را اصلاح میكند .
۱۱) مدار حركت این نسل بر شناخت ، تجزیه و تحلیل حوادث سیاسی جهان ، موضع گیری صحیح و مقابله سریع با تهدیدات بیگانگان استوار است ، شرایط جهانی ، انفجار اطلاعاتی و گردش سریع اطلاعات ، پویایی و قدرت تحلیل بالایی به این نسل بخشیده است .
۱۲) میزان تبعیت و تأثیر پذیری نسل سوم از دیگران بسیار بالاست ؛ در نتیجه نسل سوم به الگوی مناسب نیاز دارد .
۱۳. این نسل به فرهنگ و سنتهای ایرانی علاقه مند است . همچنین به دین و اخلاق پای بند است و ابعاد فرهنگی ، هنری و زیباشناسی فرهنگ ایرانی برای آنها بسیار جذابیت دارد .
● نسل سوم و انقلاب اسلامی
بررسی واقعیات موجود پیرامون نسل های انقلاب اسلامی ، روشن گر این نكته مهم است كه بخشی از تفاوتهای موجود بین نسلها ، كاملا طبیعی است . آرمانها ، نیازها و احساسات نسل جوان هر جامعهای، با نسل پیش متفاوت است ؛ به این معنی كه معمولا نسل های جدید ، بخشهایی از دیدگاههای نسلهای قبلی را تعدیل میكنند یا تغییر میدهند و برخی مواقع این تغییر و تعدیلها ، بسیار جدی است . این تفاوت اگر به درستی شناخته شود و با شیوههای صحیح با آن برخورد گردد ، نه تنها عارضهای به دنبال نخواهد داشت كه موجب پختگی و ارتقای نسل های آینده خواهد شد .
بخش دیگری از این فاصله ، نه تنها طبیعی كه مطلوب است و نشانه تحول خواهی ، نوگرایی و سرزندگی نسل جوان است . چنان كه از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است كه فرزندان خود را نه برای امروز، بلكه برای بیست سال آینده تربیت كنید ؛ یعنی در واقع بیست سال بعد ، مانند امروز نخواهد بود و فضای معنایی بیست سال بعد نیز با فضای معنایی امروز تفاوت خواهد داشت . بنابراین ، دگرگونی در نسلهای بعدی تا اندازه زیادی طبیعی خواهد بود ؛ اما اگر شكاف نسل ها را به معنی انقطاع و انقلاب نسل ها بدانیم ، یعنی اینكه پدیده نسل ها ، ممكن است از مسیر سیلان عادی خود خارج شود و در شرایط خاص ، دچار دگردیسی ناگهانی شود و این دگردیسی به گونهای باشد كه بتوان از كلمه انقلاب در نسل ها استفاده كرد كه در آن تمام مفاهیم ، گزارهها ، سلیقهها و غیره به طور ناگهانی تغییر مییابند ، در آن صورت به قطع میتوانیم ادعا كنیم كه این امر ، یك واقعیت نیست ، بلكه یك توهم بیش نخواهد بود ، چرا كه انقلاب در نسل ها زمانی است كه هنجارها و ارزش های قدیمی از بین بروند و ارزشهای جدید هم وجود نداشته باشد . آنگاه جامعه دچار انقلاب میشود . این امر در جمهوری اسلامی قابل تصور نیست و نخواهد بود. مقام معظم رهبری در تبیین رابطه نسل سوم با انقلاب اسلامی میفرمایند :
« یكی از حرفهایی كه امروز ، محور جنگ روانی دشمن است ، كه لازم است آن را بگویم . این است كه میگویند نسل سوم انقلاب ، از ایدههای انقلاب جدا شده است ! بعد به دنبالش یك فلسفه هم میگذارند؛ مثل همه قلابی و دروغین و جعلی كه فقط برای توجیه یك حرف دروغ و غلط درست میكنند ، تا كسی جرأت نكند بگوید ، این حرف غلط است . میگویند این حرف متكی به یك فلسفه است ! آن فلسفه چیست ؟ آن فلسفه این است كه همواره در همه انقلابها ، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند ! حرف دروغ ، حرف غلط ، حرف چرند ! كدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ درفرانسه انقلاب شده ؛ اما نه نسل سوم ، نه نسل دوم ، بلكه همان نسل اول از انقلاب برگشتند ! بعد از چهار ، پنج سال ، یك حركت علیه انقلابیون اول به وجود آوردند و سه ، چهار سال قدرت را قبضه كردند ؛ باز بعد از چهار ، پنج سال علیه آنها فعالیت شد . به سال ۱۸۰۲ كه رسید ، آن چنان ماهیت این انقلاب دگرگون شده بود كه كسی مثل ناپلئون ، توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد ! ... بعد هم تا نزدیك به هشتاد ، نود سال رژیم های سلطنتی البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف . در فرانسه پا بر جا بود كه دائما در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند ! آن انقلاب به نسل سوم كه هیچ ، به نسل دوم هم نرسید ، چون پایههای انقلاب پایههای سستی بود . امروز بعد از گذشت دو قرن ، بعضیها در جمهوری اسلامی ، خجالت نمیكشند میآیند ، ایدههایی كه در زمان خودش یك انقلاب را نتوانسته بود ، به سامان برساند ، با تیتر درشت به انقلابیون ایران تقدیم میكنند ؛ انقلابیونی كه توانستهاند ، عظیم ترین انقلاب را با پایههای مستحكم به وجود بیاورند و سالهای متمادی آن را در مقابل طوفان ها حفظ كنند .
انقلاب اكتبر شوروی هم به نسل سوم نرسید ؛ هنوز شش ، هفت سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود كه استالینیسم سركارآمد ، ..... حكومت به اصطلاح كارگری كه برای طبقات ضعیف تشكیل شده بود ، به حكومت استبداد مطلق فردی تبدیل شد .... بنابراین مسئله نسل دون و سوم و این حرفها نبود ؛ همان اوایل كار ، همه چیز از دست رفته بود .
این كدام فلسفه است ، با كدام انقلاب تطبیق شده و در كجا تجربه شده كه نسلهای سوم انقلاب ، از انقلاب برمیگردند ؟ نخیر ، این بسته به این است كه ایده آن انقلاب چه باشد. اگر ایدههای یك انقلاب بتواند ، نسل دوم و سوم و دهم را به خاطر اصالت و صحت خود قانع كند ، آن انقلاب عمر ابدی خواهد داشت . ایدههای انقلاب اسلامی ، ایدههایی هستند كه عمر ابد دارند . عدالتخواهی ، هیچ وقت كهنه نمیشود ؛ آزادی خواهی و استقلال خواهی ، هیچوقت كهنه نمیشود ؛ مبارزه با دخالت بیگانگان ، هیچ وقت كهنه نمیشود ؛ اینها چیزهایی است كه همیشه برای نسل ها جاذبه دارد .... مطمئن باشند ، همان شور و هیجان و ایمان و عواطفی كه در نسل جوان آن روز وجود داشت و توانست آن كار را بكند ، در این نسل جوان هم موجود است . (۱۰)
پی نوشتها :
۱.رک. ده گفتار ، مرتضی مطهری ؛ دنیای جوان ، علامه سیدمحمدحسین فضلالله ، ترجمه مجید مرادی ، ص ۱۰۶.
۲.فرهنگ علوم سیاسی ، علی آقا بخشی ، تهران : چاپار ، ۱۳۸۳ ، ص ۲۶۷.
۳.مفاهمه بین نسلی ، دكتر علیاصغر كاكو جویباری ، بازتاب .
۴.پرورش فرزند در عصر دشوار ، بنجامین اسپاك ، ص ۲۵۹.
۵.جوان و بحرانهای اجتماعی ، مرتضی منطقی ، تجربه غرب و ایران .
۶.شكاف نسلی یا تفاوت نسلی ، امین بزرگیان ، نشریه نامه ، شماره ۳۹.
۷.ر. ك . شكاف ، فاصله یا تحول ؟ علی ذوعلم ، حلقه نقد و پاسخ .
۸.شكاف نسلها؛ واقعیت یا توهم ؟ علی اختر شهر ، حلقه نقد و پاسخ .
۹.ر . ك . مفاهمه بین نسلی ، دكتر علیاصغر كاكوجویباری بازتاب .
۱۰.بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیركبیر ، ۹/۱۲/۱۳۷۹ .
۱۱.ر . ك . نیازهای نسل نو ، گفت و گویا با دكتر احمد برجعلی ، مجله حدیث زندگی ، ش ۱۷.
۱۲.همان ور . ك « روانشناسی خودباوری و ارتباط ان با موفقیت ، تقی ابوطالبی احمدی ، تهران: وحید ، ۱۳۸۲ .
۱۳.آیتالله جوادی آملی ، بازتاب ، بهمن .
۱۴.صیانت از آزادی ، امام موسی صدر .
۱۵.نازطلبی جوان ، صادق طباطبایی ، سایت بازتاب ، ۱۰/۸/۱۳۸۳ .
۱۶.سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مركز تحقیقات ، مطالعات و سنجش برنامهای ور . ك : جوانان ، اسیر چالشهای ناشی از سوء برنامه ریزی !منبع : خبرگزاری مهر ۲۴/۵/۱۳۸۳ .
۱۷.تحل جمعیتی جوانان جامعه ایران ، غلامعلی حداد عادل ، آسیب شناسی انقلاب اسلامی ، تهران : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف ، ۱۳۷۹ ، ص ۴۳۱.
۱۸.نسل سوم ، احمداسماعیل تبار ؛ خانواده سبز ، ش ۸۱.
۱۹.سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی ، ساموئل هانتینگتون ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران : نشر علم ، ۱۳۷۵ ، ص ۲۶.
۲۰.جوانان و آینده انقلاب ، علی اكبر آقایی ، كتاب راه انقلاب ، ص ۴۲۶ .
۲۱.تحول جمعیتی جوانان جامعه ایران ، غلامعلی حدادعادل ، آسیب شناسی انقلاب ا سلامی ، تهران : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف ، ۱۳۷۹ ، ص ۴۳۵.
۲۲.مرتضی مطهری ، ده گفتار ، تهران : صدرا .
منبع:هفته نامه پگاه حوزه،شماره ۲۰۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست