پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

بدترین آلبوم ها از بهترین گروه ها


بدترین آلبوم ها از بهترین گروه ها

گروه های بزرگ که متعصبان بسیاری هم دارند, همیشه و در تمام دوره ها بر روی قله نبوده اند در بین تمام کارهای خوبشان و آثار محبوبشان, کارهایی هم وجود داشته که به مذاق اهالی موسیقی خوش نیامده و طرفدارانشان را به سکوت واداشته است

گروه های بزرگ که متعصبان بسیاری هم دارند، همیشه و در تمام دوره ها بر روی قله نبوده اند. در بین تمام کارهای خوبشان و آثار محبوبشان، کارهایی هم وجود داشته که به مذاق اهالی موسیقی خوش نیامده و طرفدارانشان را به سکوت واداشته است. آثاری ضعیف که به هر حال باید آن را کارنامه فعالیت یک گروه گنجاند و قابل حذف نیست.

در بیرون مرزهای ایران برخلاف داخل مرزها کسی با کسی تعارف ندارد. رسانه ها همان قدر درباره اثر ضعیف یک گروه مشهور می نویسند که درباره شاهکارش. مجله رولینگ استون در نظرسنجی خود بدترین آلبوم هایی که موزیسین ها و گروه های مشهور منتشر کرده اند، معرفی کرده است. اینجا است که می فهمیم آنچه می ماند تنها خوبی نیست. آلبوم های ضعیف که منتشر می شوند به همان اندازه ای ماندگارند که شاهکارهای عالم موسیقی. کافی است نگاهی به تاریخ بیندازیم.

۱) باب دیلن؛ Down in the Groove، ۱۹۸۸

به وجود آمدن این آلبوم حتی با استانداردهای دیلن نیز عجیب و مشکل بود. عرضه آن حدود شش ماه تاخیر داشت و ترتیب ترانه های آن حداقل سه بار تغییر کرد. بسیاری از ترانه ها بازخوانی (Cover) است و افراد مهم و مشهور بسیاری در بازسازی آنها با دیلن همکاری داشته اند.

با اینکه آلبوم شروع و پایان قابل قبولی دارد (شروع با ترانه Letصs Stick To Gether ویلبرت هریسون و اجرای خوب دیلن با موسیقی خشن و ریتم های شکسته و اصوات مرتعش گیتار و پایان با ترانه کانتری Rank Strangers to Me برادران استانلی، ترانه ای ساده و تلفیقی) اما در میانه راه به شدت افول کرده و ناهمگون می شود.

برخی از ترانه ها با همکاری گروه مشهور Grateful Dead نوشته و اجرا شده اند، اما این همکاری ضعیف باعث می شود آرزو کنی که ای کاش دو گروه همان تور مشترک سال ۱۹۸۷ را ادامه می دادند، نکته جالب توجه آلبوم طراحی جلد آن است که علاوه بر لیست ترانه ها شامل برنامه کنسرت های دیلن، اطلاعاتی درباره چگونگی ضبط آلبوم است و نام افرادی که در تهیه آن شرکت داشته اند و البته رنگ و بویی از فروش بالا دارد.

۲) رولینگ استونز؛ کار کثیف، ۱۹۸۶

در طول ۲۴ سال رولینگ استونز مراحل مختلفی را پشت سر گذارده و شاید بیش از هر گروه دیگری لحن طنز و کنایه داشته است. بسیاری معتقدند این گروه به همه حتی بچه های کوچک چگونه شنیدن موسیقی راک را آموخته است. این خصوصیات باعث شده سطح انتظارات مخاطب نسبت به این گروه بالاتر رود، به طوری که هر وقت رولینگ استونز اعلام کرده در حال تهیه آلبوم است، همه ما منتظر یک اتفاق شگفت انگیز دیگر هستیم. آلبوم کار کثیف این انتظار را برآورده نمی کند.

این آلبوم گروه بیشتر به حال و هوای مرفه گرای اواسط دهه هشتاد گرایش دارد و به نظر می رسد با شتاب فراوان- و به عبارتی در دقیقه نود(،)- تهیه شده است. طنز موجود در آن به شدت جسورانه بوده اما مهم ترین نقطه ضعف آن عدم انسجام در موسیقی و همچنین در اشعار است. بعضی نیز آن را به نوعی ژست گرفتن می دانند. اما به هر حال آلبوم لحظات به یادماندنی هم دارد (مثل ترانه Sleep To Night که درباره پیامدهای استفاده از مواد مخدر است) و به خصوص از نظر نوازندگی -گیتار- حاوی نقاط قابل توجهی است.

۳) دیوید بووی؛ امشب

ظاهراً طی مراحل ساخت این آلبوم دیوید بووی دقیقاً ایده مشخصی نداشته و به همین دلیل نتوانسته موفقیت آلبوم قبلی خود Letصs Dance را تکرار کند. سبک او در این آلبوم واضح نیست و همه چیز در سردرگمی فرو رفته است. این آلبوم به اتفاق آرای بسیاری از منتقدین ضعیف ترین اثر دیوید بووی در طول سال های کاری اش به شمار می رود.

۴) ون موریسون؛ بینش زیبا، ۱۹۸۲

بسیاری از طرفداران ون موریسون درباره آلبوم بینش زیبای او یک سوال اساسی داشتند؛ آیا این اثر نوعی خودنگری است یا خودشیفتگی؟ ظاهراً موریسون با مخلوط کردن رنگ ها در پالتش مرز بین این دو را محو کرده و آنچه به جا مانده ترکیب احساساتی او است از عشق و اعتقادات مذهبی. برای او عشق مذهب است و زن مذهبی ترین موجود عالم هستی.

بینش زیبا آلبومی کاملاً متوسط است که اگر از تنظیم بد آن چشم پوشی کرده و سازبندی آن را نادیده بگیری، تم های صحیح و حساب شده را درمی یابی.

موریسون در این آلبوم به سمت زبانی بین المللی یا بینافرهنگی رفته است، بنابراین شنیدن نام هایی مانند سلتی، آریایی، اسکاندیناویایی و غیره در بین ترانه ها تعجب برانگیز نیست.بهترین ترانه آلبوم Cleaning Window نام دارد که بسیاری آن را ادای احترام موریسون به ویلیام بلیک دانسته اند.

۵) کلش؛ ۱۹۸۵ Cut the Crap

زمانی گروه Clash تجسم واقعی و منحصر به فرد موسیقی پانک بود. این گروه تفاوت بین سبک و ضدسبک را به خوبی درک کرده و نشان می داد. آثار اپیزودیک آنها الگوی گروه های پانک- رپ دهه هشتاد قرار گرفت و نسل پس از هاسکردو (Husker Du) را به وجود آورد. اما متاسفانه آلبوم Cut the Crap پایان تلاش موفقیت آمیز ۹ساله آنها تلقی شد. این آلبوم که در غیاب میک جونز خواننده و ترانه سرای اصلی گروه تهیه شد به عقیده بسیاری از منتقدان مانند این بود که the Clash فقط سیگار دود کرده و جملاتی بی سروته و ناامید بر زبان می آورد. این آلبوم در واقع ترس و نگرانی های درونی جو استرامر است که به شکلی خام و نامنسجم بیان شده به همین دلیل Cutthe Crap را پایان راه او در موسیقی می دانند.

۶) نیل یانگ؛ راه های کهنه، ۱۹۸۵

نیل یانگ با این آلبوم پس از ۱۳ سال به دنیای کانتری بازگشت. آلبوم راه های کهنه اما بازگشتی عوام فریبانه بود که پس از شهرت بی حد و مرز او در راک اندرول اجتناب ناپذیر به نظر می آ مد.

بیشتر ترانه های آلبوم به «روزهای جوانی» یا «دوران گذشته» اشاره دارند. انگار نیل یانگ کم کم متوجه گذشت زمان شده و فرصت و مکانی یافته تا روزهای خوشش را یادآوری کند. ملالت و دلتنگی در همه ترانه های آلبوم به چشم می خورد. اگرچه آلبوم در کل ضعیف بوده و کار فوق العاده ای در آن انجام نگرفته، اما به شکل قابل توجهی مفهوم گرا(Conceptual) است. البته عدم انسجام کلی باعث می شود که با توجه زیاد به مفهوم، موسیقی از دست برود و برعکس.

۷) ون هالن؛ Driver Down، ۱۹۸۲

آلبوم پنجم ون هالن نمونه عینی فریب مخاطب است. ظاهراً خلاقیت رفته رفته از کار این گروه رخت بربسته و حواشی و جزئیات نقش مهم تری ایفا می کنند. اما بدترین نکته درباره این آلبوم اشعار هجو آن است که بیشتر به مسائل جنسی پرداخته و البته نوازندگی گیتار آن که بسیار پیش پاافتاده و به عقیده برخی تقلید صرف از Blue Oyster Cult است. در کل ون هالن که همیشه مشتاق گفتن است در Driver Down حرف چندانی برای گفتن ندارد.

۸) هو؛ Face Dances

غیبت کیت مون در آلبوم Face Dances کاملاً هویداست. کمبود قدرتی که آلبوم های پیشین گروه را به آتش می کشید در اینجا به وضوح حس می شود. تلاش دیگر افراد گروه هر چند قابل توجه اما کمک شایانی به کار نمی کند. نکته مثبت آلبوم Face Dances اشعار دلپذیر و درونگرای تاونشند است که متاسفانه در موسیقی خام و بدون ظرافت راجر دالتری از دست رفته و از قدرت آنها کاسته شده است.

مترجم: آزاده فرامرزی ها


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.