سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
پرسشی از سر بی احتیاطی
![پرسشی از سر بی احتیاطی](/web/imgs/16/143/czswk1.jpeg)
مواظب باشید چه آرزویی میکنید، بهویژه اگر این آرزو شامل فهم این پرسش باشد که چه کسی بشر را آفرید.
این همان هشداری است که در بطن «پرومتیوس» وجود دارد؛ نوعی چشمچرانی بصری یک فیلم سهبعدی که با آمیختن مفاهیم روشنفکرانهاش درباره خاستگاههای گونهها و الزام «بیگانه» محور آن برای تصویر کردن لحظات سرریزشده و جسورانه دچار مشکل میشود. سومین کار ریدلی اسکات در مقوله علمیتخیلی، پس از «بیگانه» در سال ۱۹۷۹ و «بلید رانر» در ۱۹۸۲، با وجود همان اندازه جدیت و بلندپروازی، مانند آن فیلمهای کلاسیکشده به یک معیار و محک ژانری تبدیل نخواهد شد، اما به اندازه کافی از صحنههای تماشایی، کنش هیجانانگیز و حملات هیولایی چسبناک و لغزان برخوردار است تا به دل مخاطبان جهانی و هیجانطلب بنشیند.
پرومتیوس، غول یونانی، با دزدیدن آتش از زئوس و همطراز کردن بشر با خدایان دچار مشکل شد. «پرومتیوس» با این پیشفرض که آدمیان تا کشف خاستگاه و چگونگی آمدن به اینجا از پای نخواهندنشست، این مساله را مطرح میکند که در آیندهای نهچندان دور، دقیقا در سال ۲۰۹۳، نه تنها یک منبع باورکردنی از حیات انسانی یافت خواهد شد بلکه کاوشگرانی فضایی به آن دست خواهند یافت که، بدون اینکه مایه تعجب باشد، تحت حمایت منافع شرکتی خصوصیاند تا دولتی.
در سکانس چشمگیر افتتاحیه (که در ایسلند گرفته شده) برملا میشود که الیزابت شاوِ دانشمند (نومی راپیس همان کسی که نقش فیلم اصلی «دختری با خالکوبی اژدها» را ایفا میکرد) غاری باستانی و نقاشیشده کشف کرده که از آمدن محتمل موجوداتی ماورایی در چندینهزار سال پیش به زمین حکایت میکند. در این سند، منبع آنان قمری در یک منظومه کوچک خورشیدی در فاصله بسیار زیادی از زمین دانسته شده، اما نه آنقدر غیرقابل دسترس برای یک سفینه تریلیوندلاری که صنایع ویلاند ساخته است.
ساختن سفینه و آمدن آن از بهترین بخشهای فیلم هستند، که به نوعی حس و حال کنکاشگری و نوع صادقانهای از بیقیدی و خودخواهی اشاره میکند که نوید یک تکه واقعا وزین از تخیل تاملبرانگیز را میدهد. اینگونه برداشت نشود که این قلمرو شدیدا در گذشته مورد کنکاش قرار نگرفته: در واقع، ویژگیهای خاص طراحی درونی سفینه، برجستگیها و نمایشهای بصری، خدمه در حال کمون، نرمشهای معمول و کاراکتر روبات مایکل فاسبندر به عنوان نوعی هالِ متحرک همراه با دغدغهای برای دیدن و حرف زدن مانند پیتر اُتول در «لارنس عربستان»، فیلمی که او دوست دارد تماشا کند، بدون تردید فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» را به ذهن متبادر میکنند. رفته رفته، با اینکه، عناصر فیلمهای دیگر و کمتر فلسفی نیز وارد بازی میشوند، از جمله عناصری از فیلمهای «سفر شگفتانگیز»، «بچه رزمری» و بدون تردید، «بیگانه» آن ۱۷ خدمه با رسیدن به آن قمر ناهموار و به ظاهر بدون حیات، متوجه یک سازه هرممانند میشوند که معلوم است بهصورت طبیعی ساخته نشده است. در داخل آن، تونلهای پیچدرپیچ و حجرههای نمناک، نوشتههای پیچیده، تندیس بزرگی از سر یک آدم، و آنچه بیش از همه زنگ خطر را بهصدا درمیآورد، سیلندرهای کوچک بیشماری که نوعی ماده چسبناک گلمانند را تولید میکنند و یک سر آشکار انسان وجود دارد.
طولی نمیکشد که به دلیل شرایط ناگوار و ناخواسته شمار خدمه تقلیل مییابند، نه به دلیل شک و تردیدی که در مورد هدف دستورالعمل و برنامه واقعی بهوجود میآید و نه فقط بهدلیل وجود فاسبندر در نقش دیوید، که میتواند بهشکلی خاموش سرگرمکننده باشد، بلکه بهدلیل وجود چارلیز ترون در نقش مردیث ویکرز، همان مدیر اجرایی خشک و سرد در سفینه که رفتاری متکبرانه با دیگران دارد، از جمله با کاپیتان سفینه ایدریس البا و به آنان به عنوان کارمندانی زیردست مینگرد. الیزابت و دوست دانشمندش چارلی (لوگان مارشال-گرین) همچنان به بحث درباره اهمیت بالقوه سفرشان ادامه میدهند- الیزابت که صلیبی بر گردن دارد، امیدوار است بر باورهای مذهبی خود مبنی بر وجود آفریدگار صحه گذاشته شود، در حالیکه چارلی متقاعد شده که آنچه آنان کشف خواهند کرد برای همیشه صحت ادعاهای داروین را اثبات خواهد کرد و بس. اما زمانی چنان ملاحظات رفیع و رقیقی کنار گذاشته میشوند که سر و کله بیگانگان پیدا میشود. آنان شاخکهایشان را به جاهایی پرتاب میکنند که شما دوست ندارید مورد اصابت قرا بگیرند. کسی را باردار میکنند و از اینها که بگذریم همان نوع اغتشاشی را سبب میشوند که همیشه در فیلمهای هیولایی فضایی بهوجود میآورند.
همین که شمار بازماندگان به چند نفر تنزل مییابد، میزان و همناکی و زشتیها افزایش مییابد؛ یک عمل سزارین بهدست خود شاید نخستین موردی باشد که دیده میشود (قطعا پیامد آن است)، در حالیکه سرنوشت فاسبندر نیز به همان اندازه مبتکرانه و بسیار خندهدارتر است. این پروژه بهعنوان نوعی پیشدرآمد اندیشیدهشده برای «بیگانه» قوام گرفت اما به چیز دیگری بدل شد. متاسفانه، هرچه فیلم بیشتر به پایان نزدیک میشود، بیشتر احساس میکنید که عناصر چیده شدهاند تا دنباله دیگری را برای این فیلم تدارک ببینند. بیشتر این چیزها بهعنوان نوعی موسیقی نهایی، مانند یک تریلر تیزر ترسناک برای دنباله بعدی جلوه میکنند.
اسکات در این فیلم نه تنها با استفاده از یک بلکه دو نقش مونث قدرتمند لذت بیگانهاش را دوبرابر میکند. راپیس بهشکلی باورپذیر باورهای آمیختهشده علمی و مذهبی کاراکترش را بیان میکند - او تاکید میکند که «این چیزیه که برای باور کردن انتخاب کردهام»- و چیزی بیش از ملزومات فیزیکی برخی صحنههای هیجانانگیز را بهنمایش میگذارد. ترون حالتی شبیه به الهه یخی را دارد، همراه با تاکید بر یخ (درست مانند «سفیدبرفی و شکارچی») اما به هر حال برای ایفای این نقش در حد کمال است.
فاسبندر مو بورشده، با شیوه بیانی بیعیب و نقص و بدنی ظریف، ابتدا تقریبا بهطرز هشداردهندهای در حد یک پیشخدمت چندمنظوره سفینه تنزل مییابد اما همین که اجازه مییابد تا کمدی لودهگونه را به بازی خود تزریق کند، بینظیر میشود. البا در نقش کاپیتان، چند لحظه قوی دارد که در برابر رییسش ترون میایستد، در حالیکه سایر بازیگران بیشتر گوشت دم توپ هستند، که برای نوعی گای پیرسِ مرموز و ناشناخته در نقشی دیرهنگام نگه داشته شدهاند.
به لحاظ فنی، «پرومتیوس» باشکوه است. به شیوه سهبعدی فیلمبرداری شده، اما بدون اینکه کارگردان در مفاهیم یا اجرای خود این فراشد را در نظر گرفته باشد، فیلم بهطرز یکدستی این فراشد را جذب و از آن استفاده میکند. تقریبا هیچگاه نوعی نکته ساختگی یا مندرآوردی در جلوههای ویژهای که ریچارد استانرز طراحی کرده وجود ندارد؛ جلوههایی که بر مبنای طراحی تولید برجسته آرتور ماکس قرار دارد. فیلمبرداری زیبا و سرزنده داریوس وولسکی تمامی عناصر را بهشکلی زیبا در فیلمی ترکیب کرده که بیش از حد، انتظارات متصور مخاطب را ارضا میکند آنهم وقتیکه یک ذره دیگر از تفکر ماجراجویانه میتوانست آن را به مقصدهای تقریبا نامنتظره هیجانانگیز ببرد.
منبع: هالیوود ریپورتر
تاد مککارتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست