چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
برخورد كافران با پیامبر ص
كافران مشرك هنگامی كه با تو برخورد میكنند تو را فرانمیگیرند مگر به استهزاء و سخرگی! و اینگونه میگویند آیا این آن كسی است كه خداوند او را به عنوان رسول و فرستاده برانگیخت؟ او نزدیك بود كه ما را از خدایانمان گمراه كند اگر صبوری نكرده بودیم بر عبادت آن بتها و در برابر تبلیغ او مقاومت نمیكردیم گمراه میشدیم!آنگاه خداوند در جواب آنان میفرماید: آنان به زودی آنگاه كه عذاب الهی را ببینند درخواهند یافت كه چه كسی از راه درست گمراهتر است.سپس خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: كافران قریش به واقع خواست نفسانی خود را معبود خود قرار میدادند و در هر زمان و هر مكانی بنا به مناسبتهایی كه خودشان میل میكردند خدا برای خود میساختند نه اینكه آن بتها خدا بودند بلكه همان هوای نفسانی خدایشان بود. آیا دیدی كسی كه معبودش را هوای خود گرفت، آیا تو بر او وكیل و ضامن هستی،آیا گمان میكنی بیشترشان میشنوند یا تعقل میكنند؟! آنها نیستند مگر همانند چهارپایان بلكه آنان گمراهترند.
● بیان قدرت خدا از خدا
در مقابل آن بتهای بیشعور و فاقد قدرت، خدای بزرگی است كه قدرتمند و حكیم است و اینگونه خدا از طریق نشانههایش توجه پیامبرش را به قدرتش جلب میكند و خطاب به پیامبر میفرماید: آیا ندیدی و تامل نكردی به پروردگارت كه چگونه سایه را گستراند و اگر میخواست هرآینه آن را ساكن و ثابت قرار میداد؟ سپس خورشید را بر سایه، دلیل و برهان قرار دادیم یعنی با حضور خورشید سایه و تاریكی معنی پیدا میكند و سپس سایه را به سوی خودمان با گرفتنی آسان باز گرفتیم.
و خدای تو ای رسول همان كسی است كه شب را پوششی و خواب را آرامشی و روز را جنبشی و نشری برای شما قرار داد.
و آن خدا همان كسی است كه بادها را پیشاپیش بشارتدهنده رحمت خویش فرستاد و از آسمان، آب پاك فرو فرستاد تا به وسیله آن سرزمین مرده و موات را زنده كنیم و از آنچه خلق كردیم از چهارپایان و انسانها زیاد بنوشانیم.
و به تحقیق باران را بینشان گرداندیم تا متذكر شوند پس بیشتر مردم نپذیرفتند مگر آنكه ناسپاسی كردند و كفر ورزیدند.
ما اگر میخواستیم در هر آبادی بیمدهندهای را برمیانگیختیم ولی خدای بزرگ این كار را نكرد و سرانجام برای همه جهانیان یك بشارتدهنده و بیمدهنده فرستاد پس تو ای رسول از كافران پیروی مكن و با آنها به جهادی بزرگ به مجاهدت بپرداز.
و آن خدا كسی است كه دو دریا را كه این شیرین و گوارا و آن شور و تلخ است به هم راه داد و بین آن دو، حائل و مانعی نفوذناپذیر قرار داد شاید منظور از آب شیرین، آبهای رودخانههای بزرگ باشد كه شیرین است و منظور از آب شور آب دریاها باشد كه مصب رودخانه حائل بین دریا و رودخانه است.یا اینكه مراد از آب شیرین، دریاهای شیرین است كه با دریاهای شور فاصله از فلاتها و دشتهای غیرقابل نفوذ دارد به هر شكل همه اینها نشانهای از قدرت بیزوال و بیبدیل خدای بزرگ است.
و آن خدا كسی است كه انسان را از آب خلق كرد وبرای او نسب (خویشاوند از طریق مرد) و دامادی (خویشاوند از طریق زن) قرار داد.
خداوند بزرگ خویشاوندی را از دو طریق مرد و زن وضع كرد: از طریق مرد به خاطر نطفهای ازاو كه در رحم زن مستقر میشود، نسبت نسلی را وضع كرد و از طریق زن به خاطر عقد نكاحی كه زن نفس خودش را به تزویج مرد درمیآورد دامادی قرار داد و این دو جعل نسب و مصاهره موجب خویشاوندی بین انسانها شد و همه این موارد از نشانههای قدرت خداوند است و ای پیامبر، پروردگارت توانا و قادر است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست