چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

چگونه یک شنونده خوب باشیم؟


چگونه یک شنونده خوب باشیم؟

همه ما نیاز داریم تا یک شنونده خوب به درد دل هایمان گوش دهد. صحبت با دیگران ناراحتی را برطرف و رابطه ها را محکم تر می کند و به ما توانایی درک، دلسوزی و همراهی با دیگران را می دهد.
اما …

همه ما نیاز داریم تا یک شنونده خوب به درد دل هایمان گوش دهد. صحبت با دیگران ناراحتی را برطرف و رابطه ها را محکم تر می کند و به ما توانایی درک، دلسوزی و همراهی با دیگران را می دهد.

اما مهم تر از آن به ما این اجازه را می دهد تا به اطرافیان خود توجه بیشتری داشته باشیم و برای وقت و احساس آن ها ارزش قائل شویم. به گزارش «Readers digest»، شنونده خوب بودن تنها گوش دادن نیست بلکه ترکیبی از شنیدن و تایید کردن طرف مقابل را شامل می شود. به عنوان یک شنونده خوب شما فقط به این صورت می توانید به حرف های طرف مقابل واکنش مناسبی نشان دهید. برای انجام این کار به چند نکته مفید اشاره می کنیم.

۱) به صحبت های گوینده توجه کامل داشته باشید، از حرف زدن دست بکشید و تمامی حواس خود را متوجه او کنید. تلویزیون، تلفن و رایانه را خاموش کنید. مراقب حرکات خود باشید طرز نگاه کردن، نشستن، ایستادن شما نشان دهنده توجه شماست. ژست صحیح گرفتن، تمرکز شما را تقویت می کند و نشان می دهد که شما با دل و جان و توجه کامل به حرف طرف مقابل گوش می دهید. این کار احساس خوبی در او ایجاد می کند.

۲) صبر؛ همه گوینده ها خوب و یا منطقی نیستند. برای برخی پیدا کردن کلمه درست یا توضیح دادن گاه کمی طول می کشد. افراد به قدری تحت تاثیر مشکلات قرار دارند که نمی توانند منظور خود را درست بیان کنند. در صورت نیاز، از او بخواهید بیشتر توضیح دهد، برای او مثال بزنید این امر باعث می شود او ناراحتی خود را دقیق تر بیان کند و شما هم حرف های او را بهتر متوجه می شوید.

۳) بر احساس خود مسلط باشید؛ اگر حرف های او در شما واکنش ایجاد می کند، تلاش بیشتری به خرج دهید تا با دقت به حرف های او گوش بدهید. اغلب هنگامی که ناراحت، ترسیده و عصبی هستیم، به نکات مهم صحبت های طرف مقابل توجه نمی کنیم.

۴) از نشان دادن واکنش تند بپرهیزید؛ به سرعت نتیجه گیری نکنید، یک شنونده خوب تا به پایان رسیدن حرف طرف واکنش نشان نمی دهد. اگر طوری عمل کنید که طرف مقابل حالت دفاعی بگیرد، ادامه صحبت و گفت و گو بین شما بی نتیجه خواهد بود.