پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

مدیریت عملکرد تعهد دوسویه را بین کارکنان و سازمان ایجاد می‌کند


مدیریت عملکرد تعهد دوسویه را بین کارکنان و سازمان ایجاد می‌کند

معیار سنجش موفقیت هر سازمان، به میزان مطلوبیت عملکرد کارکنان آن سازمان است. بنابراین برای سنجش موفقیت سازمان‌ها نیاز به نظام‌های منابع انسانی مترقی می‌باشد که بتوانند …

معیار سنجش موفقیت هر سازمان، به میزان مطلوبیت عملکرد کارکنان آن سازمان است. بنابراین برای سنجش موفقیت سازمان‌ها نیاز به نظام‌های منابع انسانی مترقی می‌باشد که بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد هماهنگی لازم بین اهداف سازمان و اهداف کارکنان، بر بهره‌وری کل سیستم بیافزایند و سازمان را در رسیدن به اهداف خود هر چه بیشتر یاری کرده و به پیش ببرند.

به‌منظور بهره‌گیری هرچه بهتر از عامل نیروی انسانی، می‌بایست آموزش‌های لازم تدوین و هماهنگی و همدلی در بین کارکنان ایجاد و اهداف آنها را با اهداف سازمان همسو کرد.

مدیریت عملکرد با ایجاد محیطی مشارکتی و ابلاغ اهداف سازمان به کارکنان و راه‌های دستیابی به آنها و همچنین برقراری جلسات ارزیابی و هدایت کارکنان و نیز با بهره‌گیری از سیستم‌های پرداخت بر مبنای عملکرد، باعث ایجاد همسویی اهداف کارکنان و سازمان شده و بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد. در چنین نظامی ‌افراد احساس تعلق خاطر بیشتری به سازمان می‌کنند. انجام رضایت بخش امور محوله توسط کارکنان باعث بهبود عملکرد کل سازمان می‌شود. بنابراین یک تعهد دوسویه بین کارکنان و سازمان ایجاد می‌شود که نتیجه آن چیزی جز بهبود عملکرد، کارایی و بهره‌وری سازمان نیست.

یک نوع هماهنگی بین اهداف کارکنان و اهداف سازمانی ایجاد می‌شود که هرچه کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی بیشتر تلاش کنند، اهداف خودشان نیز که آمیزه‌ای از دریافت‌های جبرانی و احترام بیشتر است، بیشتر محقق می‌شود و از سوی دیگر سازمان نیز با افزایش بهره‌وری که به دست می‌آورد بهتر می‌تواند در محیط رقابتی به کسب درآمد بپردازد و پرداخت‌های جبرانی و تسهیلات بهتری را در اختیار نیروی انسانی خود قرار دهد.