شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

افزایش اطمینان ,کاهش عوارض زیست محیطی


افزایش اطمینان ,کاهش عوارض زیست محیطی

شرکت اتومبیل سازی تویوتا, بزرگ ترین شرکت خودروسازی جهان, همواره سعی کرده است از لحاظ سطح کیفیت در تولیدات خود در جهان بهترین باشد, تقریباً این گونه هم بوده است

● نگاهی به نوآوری های صورت گرفته توسط شرکت اتومبیل سازی ژاپنی برای تسخیر بازارهای جهانی

شرکت اتومبیل سازی تویوتا، بزرگ ترین شرکت خودروسازی جهان، همواره سعی کرده است از لحاظ سطح کیفیت در تولیدات خود در جهان بهترین باشد، تقریباً این گونه هم بوده است. البته این شرکت معتبر جهانی تصمیم های مهمی را برای افزایش اعتبار خود اتخاذ کرده است.

با وجود انواع خودروهای مختلف و متنوع، قرن بیست و یکم را باید سده یی سخت و پررقابت در دنیای خودروها دانست. تمام خودروسازانی که می خواهند در این رقابت پیروز شده و ماندگار شوند می بایست در زمینه مهندسی تولید دست به نو آوری بزنند و به این منظور باید طیف گسترده یی از زمینه های فناوری، مثل فناوری مواد، فناوری تشخیص، فناوری کاهش وزن و بالاخره فناوری کنترل اطلاعات را مدنظر گیرند.

رمز موفقیت در بازار رعایت تمامی این فناوری ها در تولید است. به این مثال توجه کنید؛ تویوتا در چند سال گذشته استفاده از روبات های صنعتی را آغاز کرده است. ابتدایی ترین روبات ها در صنعت اتومبیل سازی آنهایی هستند که عملیات جوشکاری را انجام می دهند، ولی مهندسان تویوتا در حال طراحی نسل آینده روبات هایی هستند که قادرند وظایف بیشتر و متنوع تری را انجام دهند. در حال حاضر روبات هایی ارائه شده اند که قادرند مونتاژ قطعات مختلفی را انجام دهند. از روبات هایی که قابلیت حرکت سریع دارند نیز می توان در خطوط منگنه کاری استفاده کرد.

در سال های اخیر تولید تویوتا در خارج از مرزهای ژاپن رشد چشمگیری داشته است، به طوری که در سال ۱۹۸۰ محصولات کارخانه تویوتا در ۹ کشور و ۱۱ کارخانه تولید می شد. محصولات این کارخانه بزرگ در سال ۱۹۹۰ این شرکت در ۱۴ کشور و ۲۰ کارخانه و در سال ۲۰۰۴ در ۲۶ کشور و ۵۱ کارخانه تولید می شود و همچنان در حال گسترش است.

با توجه به تنوع محصولات تولیدی این کارخانه بزرگ یا بهتر است بگوییم این شرکت، مدیران آن درصدد برآمده اند که راهبردهای تولید محصول برای هر منطقه را به گونه یی تدوین کنند که مشتریان بیشتری از سراسر جهان به خریداری محصول های مختلف آن روی بیاورند.

به طور مثال مدیران شرکت برای جلب افراد جوان و کسانی که قرار است برای نخستین بار مشتری تویوتا شوند، بازاریابی گسترده یی را در امریکای شمالی برای مدل SCION آغاز کرده اند و برای بازار داخلی ژاپن قرار بر این است که میزان تولید وانت های بزرگ لوکس را از ابتدای سال ۲۰۰۶ افزایش دهند.

شرکت تویوتا از ماه فوریه سال ۲۰۰۵ کار تولید مشترک اتومبیل های مسافری کوچک را با سازندگان اروپایی آغاز کرد. در کشور چین، خط تولید و مونتاژ گروه کاملی از خودروها را که از اتومبیل های کوچک و جمع و جور شروع شده و به انواع SUV و سدان های لوکس خاتمه پیدا می کند، برپا و احداث کرده است و بالاخره باید از پروژه IMV نام برد که برای سایر نقاط جهان در دست تدوین است و مرکز آن کشورهای آسه آن (ASEAN) است. قرار است شرکت تویوتا در این کشورها به تولید پنج اتومبیل مختلف اقدام کند که سه مدل آن وانت بار و یک SUVو یک مینی ون است.

تویوتا با عرضه مدل های جدید، آن هم در قالب کوششی خستگی ناپذیر، در تلاش است که بازار اتومبیل های هیبریدی را در سراسر جهان توسعه دهد. عرضه مدل جدید پریوس در سال ۲۰۰۳ به نحو باورنکردنی با استقبال جهانیان روبه رو شد و براساس آمار مالی مربوط به سال ۲۰۰۵ مشخص شد که میزان فروش انواع خودروی هیبریدی رشد سالیانه ۲۵۰ درصدی داشته است، به عبارت دیگر فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه اتومبیل هیبریدی.

در ماه مارس سال ۲۰۰۵ بازارهای جهانی شاهد ارائه دو مدل هیبریدی جدید از تویوتا به نام های هاریر (HARRIRR) و کلاگر (KLUGEER) بود و مقامات تویوتا در تلاش هستند که طیف گسترده یی از اتومبیل های هیبریدی را که در بین آنها لکسس هیبریدی هم خواهد بود به بازار عرضه کنند، اما برنامه هایی که برای بازار ژاپن در دست تهیه بوده عبارتند از یک اتومبیل مفهومی جدید به نام پورت (PORTE)، یک مینی ون جدید به نام ایسیس (ISIS) و اتومبیلی به نام x از نوع سدان لوکس.

در سال ۱۹۸۹ شرکت تویوتا کار بازاریابی لکسس را به عنوان خودرویی برتر در بازار امریکای شمالی آغاز کرد و از آن تاریخ به بعد تا امروز موفقیت تمامی مدل های این خودرو واقعاً چشمگیر بوده است. طی پنج سال گذشته مدل های مختلف لکسس همواره جزء پرفروش ترین خودروهای دنیا در بازار خودروهای گرانقیمت در بازار امریکا بود. فروش این خودرو در سال مالی ۲۰۰۵ افزایش ۴درصدی را تجربه کرده و به ۳۸۵ هزار دستگاه رسیده است.

در سال ۲۰۰۵ لکسس برای نخستین بار به بازار ژاپن عرضه شد و مقامات شرکت قاطعانه تصمیم گرفتند که در زمینه توسعه محصولات، فروش آنها و نیز بازاریابی و سرویس به مشتریان تفاوت آشکاری بین لکسس و تویوتا وجود داشته باشد. لکسس تصمیم قاطعانه گرفته محصولات خود را به گونه یی به مرحله تکامل برساند که به عنوان نام برتر قرن بیست و یکم مطرح شده و نام و معنای واقعی لوکس بودن را به جهانیان نشان دهد.

کل تولیدات خودرو به وسیله شرکت تویوتا در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه در سراسر جهان رسید که پیش از سال ۲۰۰۰ میزان فروش دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود. در حال حاضر میزان تولید تویوتا در خارج از ژاپن سالانه نزدیک به سه میلیون دستگاه است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۰ میزان تولید داخل به دو برابر افزایش یابد.

افزایش فروش تولید، تنها هدف شرکت تویوتا نیست و هدف دیگری که در دستور کار تویوتا قرار دارد، ایجاد تنوع بیشتر در مدل ها و شکل بدنه و اتاق در نقاطی است که محصولات تویوتا در آنجا عرضه می شود. با توجه به چنین هدفی، میزان کار و فعالیتی که به تغییر مدل ها و اضافه کردن مدل های جدید اختصاص یافته چند برابر شده و این روند رو به افزایش است، بنابراین تویوتا برای رسیدن به این هدف باید بدون آن که تاثیر منفی در کیفیت به وجود آید راندمان را بالا برد و این از مهم ترین اموری است که نوآوری های مهندسی تولید باید به آن بپردازد.

شرکت تویوتا طی چند دهه توانسته سیستمی به نام TPS را ( به معنای سیستم تولید تویوتا) تدوین کند. متمرکز شدن بر روی این سیستم باعث ایجاد تحول در مهندسی تولید شده و با استفاده از TPS سعی در ساده سازی و کوچک کردن قالب ها و سایر تجهیزات دارد که به آن UMR یا بازنگری در ساخت مواد و قطعات گفته می شود. به دلیل منافع زیاد، سعی شده است که در تمامی کارخانه هایی که تویوتا در آن تولید می شود، این سیستم اجرا و پیاده شود.

از دیگر نوآوری ها می توان از فناوری V-comm نام برد که یک فناوری مهندسی دیجیتالی است و با استفاده از آن می توان بازده عملیات تولید را بالا برده و هزینه ها را پایین آورد، زیرا مهندسان می توانند با استفاده از وسایل نقلیه فرضی، آماده سازی های لازم برای طراحی و تولید را با شبیه سازی انجام دهند.

تولید تویوتاهای سری IMV که از اکتبر سال ۲۰۰۴ آغاز شده، شرکت تویوتا را بر آن داشت که سیستم تامین و تولید خود را به گونه یی پیاده سازی کند که بتواند وسایل نقلیه تولیدی خود را به بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه در دنیا گسترش دهد.

پروژه IMV از ابتدا به منظور تولید انواع وانت بار و سایر وسایل نقلیه، صرفاً برای عرضه در بازارهای خارجی شکل گرفت.

در حال حاضر انواع IMV در چهار منطقه اصلی تولید می شود که عبارتند از؛ تایلند، اندونزی، آفریقای جنوبی و آرژانتین. تولیدات این کشورها به کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و امریکای شمالی و جنوبی و خاورمیانه صادر می شود. علاوه بر اینها تویوتا در کشورهایی مثل هندوستان، فیلیپین و مالزی، خودرو را برای عرضه به همان بازارها تولید می کند. البته در کارخانه های تایلند، اندونزی و فیلیپین و نیز هندوستان بخشی از تولیدات قطعات اصلی مانند موتورها برای استفاده در سایر کشورها نیز صادر می شود.

پروژه IMV برای تویوتا را باید یک نقطه شروع دانست، چون قطعات مورد نیاز تمامی خودروهای تویوتا از طریق یک شبکه گسترده جهانی که شامل تمامی پایگاه های موجود در داخل و خارج از ژاپن است به سوی مراکز تولید (که چهار مرکز اصلی است) منتقل می شود. محصولات تولیدی در کشورهای آسه آن که شامل وانت بار، خودروهای چندمنظوره، موتور و قطعات اصلی است به آفریقای جنوبی و سپس از آن طریق به آفریقا و اروپا صادر می شود، همین طور ابتدا به آرژانتین و سپس به کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی و در نهایت به بیش از ۱۴۰ کشور جهان انتقال پیدا می کند.

همان طور که گفته شد پروژه IMV شامل پنج مدل خودرو است که سه وانت بار، یک مینی ون و یک اس یووی است. برای اطمینان از اینکه افراد بیشتری تا حد امکان لذت خریداری یکی از محصولات فوق را به دست آورند، تلاش شده که از نظر کیفیت، کارایی و قیمت در سطح جهانی بهترین باشند. به طور مثال برای کاهش هزینه در هر پنج مدل از یک شاسی استفاده شده و در مورد پیشرانه سعی شده با استفاده از آخرین و جدیدترین فناوری ها اقتصادی ترین موتورها برای آنها ساخته شود.

در ضمن شکل ظاهر آنها به گونه یی طراحی شده که بسیار جلب توجه می کند، اتاق آنها جادارتر بوده و طراحی و کیفیت کابین آن در سطح بالایی قرار داشته و پایداری خوبی برای شرایط مختلف رانندگی دارد. تحقق این امر از طریق همکاری نزدیک با تامین کنندگان محلی است، به طور مثال میزان خرید قطعات در تایلند به مرز ۹۶ درصد رسیده است.

ترجمه: فرزانه سزاوار

www.PopularMechanics.com


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.