یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
چهره واقعی حاجیان در حج
عدهای از اصحاب و شاگردان ائمه (علیهم السلام) به کشف و شهود راه یافتهاند و باطن کسانی را که در سرزمین عرفات و غیر عرفات بسر میبردند دیدهاند. زائر بیت الله باید با باطنی روشن این سفر را طیّ کند وگرنه ممکن است خدای ناکرده باطن حیوانی داشته باشد و اهل باطن با چشم ملکوتی واقعیت آنها را ببینند.
امام سجاد(علیه السلام) از زهری پرسید: به نظر تو جمعیت زائر امسال چقدر است؟ زهری عرض کرد: چهارصد هزار یا پانصد هزار. حضرت با اشارهای، گوشههایی از ملکوت را بر وی روشن ساخت و او باطن بسیاری از افراد را دید که به صورت حیوان بودند.
آنگاه امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
باطن این گروه همانند ظاهرشان انسان است. و دین، وجودشان را احاطه کرده است. اما کسانی که بسیاری از مسائل را نپذیرفتهاند و میگویند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در تعیین رهبری اجتهاد کرده و این تعیین رهبری به دستور خداوند متعال نبوده است! اینها قائل به جدایی قرآن و عترتند، در حالی که قرآن و عترت یک نور و از هم جدایی ناپذیرند. اگر کسی به قرآن تمسک کند و عترت را نپذیرد در حقیقت قرآن منهای قرآن را برگزیده است. نمی شود که انسان بخشی از حقیقت را بپذیرد و بخشی دیگر را رها سازد؛ «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» نمیشود.
کسانی که «یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا»(نساء: ۱۵۰)؛ خواستهاند راه نزدیکتری انتخاب کنند، بیراهه رفتهاند و در حقیقت باطن اینها، جحود و انکار حقّ است و جحود و انکار حقّ به صورت حیوانیت و درندهخویی ظهور میکند.
اگر انسانی حیوان شود، بد است وگرنه حیوانی که انسان نبوده و خودش در حدّ حیات حیوانی خلق شده است، مذموم و معاقب نیست و او را به جهنم نمیبرند زیرا مکلّف نبوده است.
منبع:
برگرفته از عرفان حج، آیهٔ الله جوادی آملی .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست