چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
سنجش سرمایه های ناملموس در سازمان
سه رویکرد کلی در مورد تشخیص ارزش سرمایهگذاری در شرکتهای خصوصی استفاده میشود که میتوان آنها را در مورد تعیین ارزش سرمایههای ناملموس نیز بهکار برد. این سه رویکرد عبارتند از : هزینه، درآمد و بازار.
رویکرد ارزش گذاری بر مبنای هزینه براساس این مفهوم قرار دارد که یک شرکت به اندازه ارزش بازاری تمامی داراییها منهای ارزش بازاری تمام بدهیها ارزش دارد. به این دلیل نه تنها فقط ترازنامه معمول دارایی- بدهی سازمان، بلکه ترازنامه شامل داراییها و بدهیهای ملموس و ناملموس سازمان، وقتگیر و مشکل است. و به نظر متخصصین حرفهای وابسته است. انواع مختلفی از رویکردهای هزینهای ، برای ارزشیابی شرکت های مادر و شرکتهای سرمایهگذاری و سازمانهای سرمایهبر[۱] – مانند سازمانهای فعال در زمینه منابع طبیعی و کالاهای عمومی[۲] – استفاده شدهاند. روشهای داراییمدار[۳] در شرکتهای تازه تأسیس میتواند شاخص مناسبی برای تعیین ارزش بازار آنها فراهم کند. شکل خاصی از رویکرد هزینهای، رویکرد درآمد اضافی[۴] است که برای ارزشیابی فعالیتهای عملی و سازمانهای خدماتی استفاده میشود.
رویکرد درآمدی[۵] بر این اساس قرار دارد که ارزش فعلی یک سازمان، به قدرت درآمدزایی آن در آینده بستگی دارد. درآمد آتی، با توجه به روند تاریخی عملکرد بنگاه، و نیز قضاوت حرفهای مدیران در خصوص رشد آتی بنگاه محاسبه میشود. جریان نقدی آتی با استفاده از نرخ بازگشت سرمایه، بر سرمایهگذاری قابل مقایسه در وضعیت فعلی بازار (از لحاظ ریسک و سایر ویژگیها) تبدیل میشود. رویکرد درآمدی، معمولا برای ارزشیابی شرکتهای در حال کار و یا پروژههای در حال انجام استفاده میشود.
رویکرد بازار [۶]، بر این اساس قرار دارد که ارزش یک شرکت خصوصی را میتوان به کمک بررسی ضرایب بازار (مانند نسبتهای قیمت به درآمد) و در مورد شرکتهای دولتی نیز به کمک دستورالعملهایی با استفاده از ضرایب مشابه محاسبه کرد. ضرایب یک یا دو شرکت به عنوان معرف، محاسبه شده و مقایسه میشود، تا بتوانند منعکسکننده رشد و ریسکهای مرتبط با شرکتها (قوت و ضعف) باشند. در پایان، این ضرایب تعدیل شده بر اساس درجه اهمیت، وزندهی شده و در مورد متغیرهای مالی شرکت اعمال میشود، که تخمین ارزش شرکت از روی آنها صورت میگیرد.
رویکرد Real option، از تئوری option ناشی میشود. ارزش یک option، بر اساس تغییر ارزش دارایی مربوط به آن (جریان نقدی هر واحد) تغییر میکند. ۴ پارامتر کلیدی هستند که بر ارزش Real option، تأثیر میگذارند، این سنجهها نه تنها میزان بارگشت فوری پروژه را تعیین میکنند، بلکه میتوانند بازده سرمایهگذاری نهایی (کل ارزش تولید شده) را نیز تعیین کنند. این رویکرد برای ارزیابی شرکتهایی که سابقه عملیاتی ندارند (بهویژه کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت) بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
هیچ یک از این سه روش، فهرستی از سرمایههای ناملموس با ارزش پولی منتسب به آن، و تفاوت بین ارزش سرمایه و ارزش ایجاد شده در بازار، فراهم نمیآورد. اگرچه در گزارشهای خود، شاخصهایی نشاندهنده توانایی بنگاه در تبدیل سرمایه ناملموس به سرمایههای مالی و مسائلی که باید مورد توجه مدیران قرار گیرند، فراهم میآورند. همچنین مجموعهای از سنجههای عملکردی که رفتار سازمانی را تحتتأثیر قرار میدهند، فراهم میآورند. با این وجود در اغلب سازمانها، بهبود فرآیندها و عملکردی ناشی از اجرای پروژههای مدیریت دانایی، مانند رشد، بهبود زمان سیکل و کیفیت محصول، به روشنی قابل مشاهده است، هر چند ارزش پولی آن قابل محاسبه نباشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور شهدای خدمت سقوط بالگرد رئیسی شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سید ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی پیام تسلیت امتحانات نهایی تهران کنکور شهرداری تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران سیل قوه قضاییه پلیس
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو قیمت طلا بورس بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما ژیلا صادقی تلویزیون جشنواره کن ازدواج آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل غزه امیرعبداللهیان فلسطین ترکیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر والیبال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی اپل مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز کاهش وزن سلامت روان آلزایمر طول عمر افسردگی مغز انسان دیابت فشار خون