جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
نگاهی به تاریخچه سازمان مدیریت و نظرات موافقان و مخالفان انحلال آن
سابقه تشکیل سازمان مدیریت و برنامهریزی، به حدود ۶۰ سال پیش باز میگردد؛ زمانی که دولت تصمیم گرفت برای هماهنگ کردن برنامههای عمرانی، هیئتی به نام «هیئت عالی برنامه» تشکیل دهد.
● اشاره:
همه اتفاقها در یکصد و سی و سومین جلسه شورای عالی اداری رخ داد. ریاست این جلسه با محمود احمدینژاد بود و دستور کار آن، بررسی انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی.
در شامگاه هجدهم تیرماه ۱۳۸۶، بنا به پیشنهاد رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، شورای عالی اداری کشور مصوبهای را به تصویب رساند که طی دو سال باقیمانده عمر دولت نهم، به یکی از جنجالیترین تصمیمهای دولت بدل شد. اما اکنون در پس تمامیتبلیغات منفی، سازمان مدیریت و برنامهریزی، با تمام وظایف و اختیارات، مسئولیتها و دارایی، تعهدات، اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی و با عنوان دو معاونت بهنامهای «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور» و «معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور» فعالیت میکند.
اصلیترین هدف شورای عالی اداری از این انحلال یا تغییر نام، اصلاح نظام اداری، افزایش تحرک و کارآیی و بهرهوری، کوچکسازی، روانسازی، سرعت، دقت، کارآمدی و جلوگیری از بوروکراسی عنوان شد.
بدین ترتیب سازمانی که هشت سال پیش از تغییر نام، از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامیو سازمان برنامه و بودجه بهوجود آمده بود، در نهاد ریاستجمهوری ادغام شد و به «معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهوری» تغییر نام داد.
● پایان سازمان ۶۰ ساله
سابقه تشکیل سازمان مدیریت و برنامهریزی، به حدود ۶۰ سال پیش باز میگردد؛ زمانی که دولت تصمیم گرفت برای هماهنگ کردن برنامههای عمرانی، هیئتی به نام «هیئت عالی برنامه» تشکیل دهد.
بعدها در وظایف و تشکیلات اداری این «هیئت»، تغییراتی ایجاد شد و به سازمان برنامه و بودجه تغییر نام یافت. در سالهای اول بعد از انقلاب، نقش سازمان برنامه و بودجه در تصمیمگیریهای اقتصادی بهشدت کاهش یافت و بعد از آن نیز در دوران جنگ هشت ساله با عراق، مدتی کار تدوین بودجه به نخستوزیری سپرده شد.
در سال ۱۳۷۸ با هدف یکپارچگی در برنامههای توسعه و فراهم کردن زمینه اجرای آنها، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامیکشور با هم ادغام شدند و سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکیل شد.
اما شاید نخستین جرقه انحلال سازمان مدیریت در دولت نهم با دستور الحاق سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها به استانداریهای سراسر کشور صورت گرفت. هدف از این اقدام تمرکززدایی، تسریع در امور استانها و پیشرفت در امر سازندگی و عمران آنها بود.
در همین راستا از آبان ۱۳۸۵ هیئت هفت نفرهای در دولت تشکیل شد که وظیفه اصلی آن بررسی ادغام سازمان مدیریت در استانداریها بود. دو ماه بعد و در جریان بررسیهای لایحه بودجه سال ۸۶، دولت وظیفه پرداخت حقوق کارکنان دولت را که پیش از این برعهده سازمان مدیریت بود، به وزارت اقتصاد محول کرد. تا پیش از این، روند پرداخت حقوق کارکنان دولت اینگونه بود که پس از تصویب میزان حقوق پرداختی در بودجه سالانه، دستگاهها رقم مورد نظر را در اختیار سازمان مدیریت قرار میدادند و سازمان مدیریت، حقوق کارکنان دولت را مجدد به دستگاههای دولتی اختصاص میداد. مقامات دولتی معتقد بودند با این تصمیم و متمرکز شدن وظیفه پرداخت حقوق در وزارت اقتصاد، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی انجام خواهد شد.
نهایتا در تیرماه ۱۳۸۶ با تصویب شورای عالی اداری، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با ادغام در نهاد ریاستجمهوری، به «معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهوری» تغییر نام یافت.
رییسجمهور در جلسه شورای عالی اداری درباره هدف تغییر عنوان و کارکرد این سازمان گفت که با توجه به تغییر مأموریتهای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، باید ساختار این نهاد نیز دچار تحول شود که هدف از آن تقویت و ارتقای نظام برنامهریزی و نظارت در کشور است. احمدینژاد یادآوری کرده بود که سازمانهای تحت پوشش سازمان مدیریت و برنامهریزی، زیر نظر دستگاههای اجرایی مرتبط، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
این اقدام بعدها و بهویژه در جریان رقابتهای انتخاباتی به یکی از موضوعات اصلی مباحث تبدیل شد.
● موضع موافقان
تغییر وضعیت سازمان مدیریت و برنامهریزی به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری، با واکنشهای متفاوتی مواجه شد. موافقان معتقدند بلاتکلیفی سازمانهای مدیریت و برنامهریزی استانها، در آستانه آمادهسازی بودجه سال ۸۷ و تنظیم پیششرطهای برنامه پنجم توسعه، میطلبید که رییسجمهور هرچه سریعتر چنین تصمیمی اتخاذ کند. تا نظام برنامهریزی و بودجه از حیث ساختار، استراتژی و رویکردها، از نو تعریف شود. به اعتقاد موافقان این تصمیم، بعد از ادغام واحدهای استانی سازمان مدیریت، تکلیف ستاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور باید تعیین میشد، چراکه با حذف واحدهای استانی، شرایطی بهوجود آمده بود که ستاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در یک بلاتکلیفی و سردرگمی محصور شده بود که با تصمیم شورای عالی اداری از این وضعیت خارج شد. موافقان انحلال سازمان مدیریت، سرعت عمل در تعیین تکلیف ستاد سازمان مدیریت و برنامهریزی را از سوی شورای عالی اداری قدم مثبتی میدانند و اعتقاد دارند سازمان مدیریت و برنامهریزی، دچار بلاتکلیفی مزمنی شده بود که موجب بازماندن وظایف عادی و جاری این سازمان میشد. از طرف دیگر با تغییری که بهوجود آمد، یک سازمان جای خود را به یک معاونت در داخل نهاد ریاستجمهوری داد. این امر بدان معناست که ارتباطات مستقیم سازمان مدیریت و برنامهریزی با نهادها، سازمانها و وزارتخانهها قطع و ارتباط با آن از طریق نهاد ریاستجمهوری میسر شده است.
برخی دیگر از موافقان این تصمیم دولت نیز معتقدند نظام بودجه و نظام توسعهای کشور باید از نو تعریف میشد. از این رو نوع روابط و ارتباطات سازمانی ستاد سازمان مدیریت و برنامهریزی با دستگاهها و نهادها که اکنون بهعنوان یکی از معاونتهای نهاد ریاستجمهوری تغییر ماهیت یافته است، اقتضا میکند نقش تلفیقی این سازمان به رویکرد جدیدی تبدیل شود که تعریف جدیدی را از نظام برنامهریزی کشور ارایه دهد.
شاید این اظهارنظر برخی کارشناسان چندان هم دو از واقعیت نباشد، چرا که تجمیع تمام قدرت برنامهریزی و توزیع بودجه کشور در یک سازمان، موجب خلاصهشدن یکسری آسیبها شده بود. بهویژه مسایل حاشیهای بسیاری که برعهده این سازمان قرار داشت، وظیفه اصلی سازمان مدیریت را مخدوش میکرد.
● موضع مخالفان
مخالفان این اقدام رییسجمهور، انحلال سازمان برنامه را پس از گذشت شصت سال از عمر آن، فاقد توجیه کارشناسی میدانستند و معتقد بودند که این اقدام، با علم مدیریت تناقض دارد، چراکه سپردن وظیفه برنامهریزی و تخصیص بودجه به واحدهای گوناگون، در اقتصاد وابسته به نفت ایران، نتیجهای جز روزمرگی، بیثباتی و اختلاف بین دستگاهها نخواهد داشت.
تصمیم دولت برای انحلال سازمان مدیریت، مخالفانی نیز از بدنه نظام قانونگذاری ایران داشت. بهنحوی که برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند از آنجایی که تأسیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با تصویب مجلس انجام شده است، هرگونه تغییر در ساختار این سازمان نیز باید با هماهنگی و تصویب مجلس شورای اسلامیانجام شود. این نمایندگان، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور را از جمله سازمانهای فراگیر ملی کشور عنوان کرده و گفتهاند هرگونه تغییرات ساختاری در آن، باید در شورای امنیت ملی بررسی شود و باید شورای امنیت ملی نظر خود را درباره تأثیرات ساختاری سازمان مدیریت و برنامهریزی اعلام کند.
اگرچه در مجلس، بسیاری از نمایندگان پارلمان از اقدام دولت برای انحلال سازمان مدیریت دفاع نیز کردند. چنانچه برخی از نمایندگان مجلس تبدیل سازمان مدیریت و برنامهریزی به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری را شکستن بت کاذب سازمان مدیریت و برنامهریزی عنوان کردند.
● تبعات یک تصمیم انقلابی
«یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی، اصلاح ساختار اداری کشور بوده است، اما برخلاف این کارکرد، حجم این سازمان طی پنج سال اخیر دو برابر شده است. با این وضع چگونه سازمان مدیریت میتواند بقیه دستگاههای دولتی را کوچک کند؟» محمود احمدینژاد، در نشست خود با اقتصاددانان منتقد سیاستهای اقتصادی دولت، این استدلال را برای تغییر ساختار سازمان مدیریت بیان کرد. او پیش از این تأکید کرده بود که «ما میخواهیم به ساختار سازمان مدیریت برش بزنیم.»
انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی اگرچه در دو سال گذشته، همواره با هیاهوی بسیار منتقدان دولت همراه بوده است، اما امروز از آن سازمان عریض و طویلی که برای گرفتن بودجه از آن، باید مرارتهای بسیاری کشیده میشد، خبری نیست.
● سازمان مدیریت و انتخابات
شاید هیچکس گمان نمیبرد انحلال سازمان مدیریت، اینگونه به دستمایه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری تبدیل شود، اما این اتفاق افتاده است.
مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی، وعده تغییر ساختار مجدد این سازمان را دادهاند. آنها در تبلیغات انتخاباتی خود، انحلال این سازمان را به نفع کشور ندانستهاند و معتقدند که نظام برنامهریزی ایران به این سازمان نیاز دارد.
● آنسوی هیاهو
اما فارغ از هیاهوها بر سر انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی، باید دید آیا آن گونه که ادعا میشود، انحلال این سازمان به بدنه برنامهریزی کشور آسیبی وارد میسازد، یا نه؟
یک نکته مسلم است و آن اینکه تأسیس واحدهای برنامهریزی در سازمان مدیریت و برنامهریزی، متناظر با دستگاهها و ورود آنان به مسایل ریز اجرایی، عملا تشکیلات عریض و طویل معاونتهای برنامهریزی وزارتخانهها، دستگاهها و همچنین ادارات کل استانی را از شبکه نظام برنامهریزی کشور حذف و به قسمتهایی برای انجام امور کم اهمیت تبدیل کرده بود.
شاید در رفتارهای کارشناسان و کارمندان سازمان مدیریت نیز به نوعی «انحصارطلبی» ایجاد شده بود. بهطور مثال گفته میشود برخی از کارشناسان این سازمان برای خود در فیش حقوقیشان مبلغی را بهعنوان «حق هوشمندی» لحاظ کرده بودند و این نشاندهنده آن بود که مثلا یک کارشناس، از تمام مدیران، وزارء، کارشناسان معاونت برنامهریزی وزارتخانه، کارشناسان ادارات کل برنامهریزی قسمت نیروی استانها و... بیشتر میفهمد.
بهمرور زمان، این انحصارطلبیها باعث شد تا به جای حاکمیت منطق علمی در برنامهریزیها، منطق چانهزنی و استفاده از سکهها و امتیازات ویژه برای گرفتن بودجه قانونی، بهصورت غیررسمی بر روابط ادارات با این سازمان حاکم شود؛ امری که مدیران ارشد و میانی کشور، بهخوبی با آن آشنا بودند.
به دیگرسخن، دولت نهم با افزایش اختیارات استاندارها، با کنارزدن نگاه بخشی، نگاه استانی را در برنامهریزیها تقویت کرد. به اینترتیب مدیران استانی باید بهجای نگاه بخشی خود، نگاهی ملی به مسایل استان خود داشته باشند و قرار گرفتن منابع و اعتبارات در اختیار استان، سبب تقویت توان و انسجام در تنظیم برنامهها و نیازهای حقیقی استان گردد.
احیای نظام برنامهریزی در وزارتخانهها و ادارات کل استانی، حیات دوبارهای به نظام برنامهریزی کشور دمیده و باعث شکسته شدن انحصار و حلقه بسته کارشناسان شده است.
استفاده و توجه به نظرات کارشناسی همه ظرفیتها و کارشناسان کشور، انگیزه و طراوت بیشتری در نظام مدیریتی کشور ایجاد کرده است و معاونت برنامهریزی با بهکارگیری همه پتانسیلهای وزارتخانهها و دستگاهها، طرحها را در هیئت دولت به تصویب میرساند.
این حرکت، مطابق با اصل ۴۴، باعث تقویت نقش ستادی دستگاهها و وزارتخانهها در بعد نظارت و برنامهریزی خود شده و وزارتخانهها را از تصدیگری و مجریگری صرف به سمت نظارت سوق داده است.
تمرکزگرایی بیش از حد در نظام تصمیمگیری، علاوهبر راکد نمودن پتانسیلها، باعث تناور شدن بودجه، در نظام اداری پیچیده کشور شده بود و تصمیمگیران بهواسطه مشغلههای مختلف، در اتاقهایی دربسته و بر اساس تعاملات و فشارهای وارده از سوی واسطهها، مدیران و نمایندگان، چندینهزار میلیارد تومان را از راه دور تقسیم میکردند. طرحریزی «بودجه عملیاتی» باعث تمرکز بیشتر کارشناسان بر روی برنامههای کلان کشور و شفاف و عملیاتی شدن برنامههای در دست اقدام دولت شده است.
نویسنده: مسعود نوروزی
منبع: هفته نامه پنجره
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست