شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
جستاری بر مرگ اندیشی دررباعیات خیام آرامگه صبح وشام
حكیم غیاث الدین عمرخیام نیشابوری بدون تردید از معدود شاعران پارسی گوی است كه در برخورد با محتوا، بسیار به آموزه های ارسطو در فن شعرنزدیك می شود.
نحوه محتواسازی وی و قراردادن پیام شعر دررباعیاتش با تقریباً تمامی شاعران كهن پارسی گوی متفاوت است وشاید مهم ترین دلیل این تفاوت، ذهن ریاضی مدار این حكیم بزرگ بوده است .
اما خیام در رباعی هایش معمولاً چند دغدغه مشخص و بنیادین دارد و به همین دلیل از آنها می گوید.
یكی از مهمترین این دغدغه ها «مرگ» در رباعیهای اوست. مرگ از دید فلاسفه غیراسلامی و بویژه فلاسفه یونانی مهمترین تهدید برای اصلی ترین ركن فلسفی جهان یعنی «وجود» است و دغدغه ای جاودانه در ذهن فیلسوفان هم بوده است .فیلسوفان اسلامی هم هرگز نتوانستند نسبت به این اتفاق شگفت بی تفاوت باشند .
نگرش به «مرگ» در رباعیهای خیام از چند زاویه قابل پیگری است كه در این نوشتار، به آنها اشاره ای گذرا خواهد شد.
در ابتدا باید این نكته را خاطرنشان كنم كه جستجوی نگارنده درمجموعه كامل رباعیات خیام به تصحیح مرحوم محمد علی فروغی بوده و بدیهی است عده ای از شاهد مثال ها توسط دیگرمصححان از جمله مرحوم هدایت درنسبتی ضعیف با خیام قراردارند.
□□□
الف) بی توجهی در اشاره به مرگ و توصیه بر دریافتن حال: این نگرش درموارد متعددی در مجموعه رباعیات خیام به چشم می خورد كه معمولاً از پشتوانه ژرف فلسفی بی بهره است و اصولاً اشاره به اصل «لذت مداری» روم باستان دارد كه امروز هم در بسیاری از جوامع غربی به چشم می خورد .
ای دل چو زمانه می كند غمناكت
ناگه برود زتن روان پاكت
برسبزه نشین وخوش بزی روزی چند
زان پیش كه سبزه بردمد از خاكت
□□□
چون ابر به نوروز رخ لاله بشست
برخیز و به جام باده كن عزم درست
كاین سبزه كه امروز تماشاگه توست
فردا همه از خاك تو برخواهد رست
ب) اشاره به مرگ بزرگان بدون سرخوشی لذت مدارانه، در این قبیل رباعی ها كه گاهی بسیار هم مشهورند، با اشاره به پایان زندگی بزرگان اسطوره ای ، به نوعی پنهان به بی ارزشی دنیا اشاره دارد، بدون آن كه مانند گروه پیشین سرخوشانه حال را بهترین زمان و شایسته لذت بردن بداند:
آن قصر كه جمشید در او جام گرفت
آهو بچه كرد و روبه آرام گرفت
بهرام كه گور می گرفتی همه عمر
دیدی كه چگونه گوربهرام گرفت
□□□
این كهنه رباط راكه عالم نام است
و آرامگرابلق صبح وشام است
بزمیست كه وامانده صد جمشید است
قصری است كه تكیه گاه صد بهرام است
□□□
ای چرخ فلك، خرابی از كینه توست
بیداد گری شیوه دیرینه توست
ای خاك اگر سینه تو بشكافند
بس گوهر قیمتی كه در سینه توست
□□□
این كوزه چو من عاشق زاری بوده است
دربند سرزلف نگاری بوده است
این دست كه برگردن او می بینی
دستی است كه برگردن یاری بوده است
□□□
خاكی كه به زیرپای هرنادانی است
كف صنمی و چهره جانانی است
هرخشت كه بركنگره ایوانی است
انگشت وزیر یا سرسلطانی است
ج) سرخوشی لذت مدارانه در كنار پرسش های بنیادین: در این قسم رباعی ها هم مانند نوع اول ، شاعر همچنان از لذت مداری خود می گوید ، ولی با اشاره ای هر چند كوتاه به پرسشی فلسفی می پردازد كه تقریباً در همه رباعیها همان پرسش بنیادین «از كجا آمده ام» و «به كجا می روم» به چشم می آید:
دریاب كه از روح جدا خواهی رفت
درپرده اسرار فنا خواهی رفت ...
د) دغدغه های فلسفی یك فیلسوف پرسش گر: این قسم رباعی ها از زبان شاعری هستند كه نه دیگر اعتماد به نفس لازم برای سرخوشی را دارد و نه پرسش خود را پاسخ یافته است تا خیالش آسودگی بگیرد وحتی گاهی ناامیدی در صدای او به گوش می رسد :
از جرم گل سیاه تا اوج زحل
كردم همه مشكلات گیتی راحل
بگشادم بندهای مشكل به حیل
هر بند گشاده شد مگر بند اجل
□□□
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین خط مقرمط نه توخوانی و نه من
هست از پس پرده گفتگوی من و تو
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من
□□□
از جمله رفتگان این راه دراز
باز آمده ای كو كه به دل گوید راز
پس بر سر این دو راهه راز ونیاز
تا هیچ نمانی كه نمی آیی باز
اما از همه این تقسیم بندیها گذشته به عقیده من زیباترین رباعیهای مرگ اندیش از آن خیام است كه به حق با دقتی قابل توجه سروده شده، و ازتكنیكهای مختلف شعری نیز بهره گرفته است.
محمدرضا شالبافان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس سیستان و بلوچستان انتخابات دولت عراق مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم معلمان رهبر انقلاب
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه یسنا معلم پلیس آموزش و پرورش
ترکیه قیمت خودرو خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی تبلیغات مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر