جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
سینمای سالم
نگاهی به فیلم "سعادت آباد"
فیلم میری از نظر تمرکز دراماتیک و وحدت زمان و مکان تا حد زیادی یادآور مدل فرهادیست. سه زوج، یک مهمانی و تداخل روابط میان آنها؛ دروغ و پنهانکاری و حرفهای ناگفته؛ نگاه و حسرت و سکوت. اینجا برخلاف مدل فرهادی که («اگر تفنگی روی دیوار است حتما شلیک میشود»)، اغلب مایهها به بیرون قاب روایت سوق داده میشوند و حلنشده باقی میمانند. طراحی شخصیتها کموبیش متنوع و بازیها متعادل است؛ بازیگران در یک طیف قرار میگیرند از بازی کاملا بیرونی و جلب نظر کنندهی حامد بهداد تا بازی کاملا درونی لیلا حاتمی. این میان مهناز افشار موفق میشود در میان دیگران اعتبار قابل توجهی به دست آورد. قاضیانی، یاری و آقایی هم کم و بیش قابل قبولاند.
نکتهی قابل توجه موضع مترقی فیلم است نسبت به مفاهیمی مثل «بددلی»، «دروغ» و «ریاکاری» که در مقایسه با فیلمهای فرهادی نسبت به این جور مسائل مصممتر و واضحتر است، بیآنکه بیطرفی را فدا کرده باشد.
"سعادتآباد" سینمای سالمیست. میری با این فیلم از فیلمهایی نظیر "پاداش سکوت" بهسرعت فاصله گرفته است و این را باید به فال نیک گرفت.
مجید اسلامی
منبع: وبلاگ "هفت و نیم"
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست