چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

نمایشگاه هوائی کیش,نمایش قابلیت های صنعتی ایران


دومین نمایشگاه بین المللی هوائی خلیج فارس از ۲۹ دی تا ۲ بهمن در کیش برگزار شد بارش شدید باران پس از ۸ ۷ سال در هر ۴ روز برگزاری نمایشگاه, دل ساکنان جزیره را شاد کرده بود اما سبب شد نمایش های هوائی برنامه ریزی شده به دلیل آسیب پذیری هواپیماهای کوچک در چنین شرایط آب و هوائی انجام نشود به همین دلیل حتی بعضی شرکت های خارجی همان روز نخست ترجیح دادند کیش را برای شرکت در مراسم پرده برداری از ایرباس ای ۳۸۰ به قصد فرانسه ترک کنند

باران حتی نمایش دستاوردها و خدمات هوائی در داخل سالن را هم مختل کرد؛ چرا که سقف سالن در برابر باران عایق‌بندی نشده بود و شدت بارش در داخل سالن تفاوت چندانی با بیرون نداشت! به هر حال امسال که گذشت اما سرپرست سازمان هواپیمائی کشوری - با توجه به عدم دقت پیش‌بینی وضع هوا برای طولانی‌مدت - خواستار تغییر زمان برگزاری به فصول بهار یا تابستان در سال‌های بعد شد. نمایشگاه بین‌المللی هوائی ایران، در جدول نمایشگاه‌های هوائی جهان با نام خلیج‌فارس ثبت شده است. از اهداف برگزاری این نمایشگاه دوسالانه می‌توان به معرفی قابلیت‌های کشور، شناسائی آخرین تولیدات و فن‌آوری‌ها در صنایع هوائی و برقراری تعامل و تبادل اطلاعات فنی و تخصصی میان شرکت‌های داخلی و خارجی اشاره کرد. همچنین بازسازی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل هوائی کشور و دستیابی به وضعیت مطلوب، فعال‌تر شدن مراکز تحقیقاتی در این حوزه، شناسائی خوابگاه واقعی کشور در صنعت حمل و نقل هوائی دنیا و دسترسی به فن‌آوری ملی و بهره‌گیری از فن‌‌آوری کشورهای دیگر در زمینه صنایع هواپیمائی، ساخت هواپیما، تجهیز و بازسازی فرودگاه‌ها از دیگر مواردی بود که برگزارکنندگان در پی دستیابی به آن بودند.

قاسمی مدیرعامل منطقهٔ آزاد کیش و نورالله رضائی نیارکی رئیس سازمان هواپیمائی کشوری با بازدید از غرفه‌ها، نمایشگاه را افتتاح کردند. در پیام امیر دریابان علی شمخانی وزیر دفاع آمده بود: توسعهٔ صنعتی در کشورهای در حالرشد را می‌توان به‌عنوان نخستین گام برای بازاریابی هویت ملی دانست. ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش قابل توجهی را برای نیل به چنین اهدافی انجام داده است. از زمانی که تکنولوژی هوائی از قابلیت مؤثر برای تأثیرگذاری بر میادین نبرد برخوردار شد، جنگ ماهیت جدیدی پیدا کرد. کشورها برای تأمین امنیت ملی خود بیش از گذشته به ابزارهای نبرد هوائی گرایش پیدا کردند. این امرنشان می‌دهد جدال‌های استراتژیک، فراتر از قواعد مربوط به نظریات ژئوپلتیکی زمین محور و دریا محور قرار دارد. رشد اقتصادی و صنعتی می‌تواند فضای لازم برای ارتقاء کشور در حوزهٔ منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم کند. اگر صنایع هوائی از رشد و قابلیت فراگیری برخوردار شوند، در آن شرایط، امکان محوریت ایران در صنایع هوائی منطقه‌ای وجود خواهد داشت. قابلیت‌های تکنیکی ایران در حوزه‌های تعمیر و اورهال انواع هواپیما و بالگرد در کلاس‌های مختلف، نشان از قدرت ناوگان هوائی کشور دارد. این امر نشان می‌دهد حوزهٔ صنایع هوائی در ایران از قابلیت‌هائی برخوردار شده است که می‌تواند فضای لازم باری حداکثرسازی تحرک صنعتی، تجاری و دفاعی ایران در حوزه‌های هوائی را فراهم کند. اگر ایران نقش مؤثرتری در بازارهای هوائی ایفاء کند در آن شرایط، به‌عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه و در حوزهٔ صنایع هوائی تلقی خواهد شد. این امر به افزایش قابلیت ایران در حوزه‌های صنعتی منجر شده و زمینهٔ ارتقاء کشور در حوزهٔ امنیت ملی را فراهم می‌کند. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هوائی که با مشارکت مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌های داخلی - خارجی در عرصهٔ صنایع هوائی و هوافضا تشکیل شده است را می‌توان گام مؤثری در ارتقاء قابلیت‌های عمومی کشور دانست. افزایش تحقیقات درحوزهٔ صنایع هوائی و بهینه‌سازی تکنولوژی هوائی را می‌توان به‌عنوان گامی مؤثر در جهت افزایش قابلیت‌های استراتژیک در ایران دانست. به هر میزان قابلیت‌های تحقیقاتی ایران افزایش یابد، زمینه برای حداکثرسازی قدرت و امنیت در ایران فراهم می‌شود. ضرورت‌های دفاعی و استراتژیک ایجاب می‌کند که زمینهٔ ارتقاء چنین ساختارهائی فراهم شود. امید واثق دارم که این نمایشگاه بتواند نیازهای تکنیکی، صنعتی و استراتژیک ایران را فراهم آورد. وزارت دفاع تلاش خواهد داشت تا زمینهٔ حداکثرسازی حمایت خود از نهادهای علمی و پژوهشی بخش خصوصی و دولتی را فراهم آورد. توسعهٔ صنعتی و امنیت هر کشوری در شرایطی تأمین می‌شود که عرصه‌های علمی و تکنولوژیک آن از عرصهٔ واردات، مونتاژ و مهندسی معکوس خارج شده و زمینهٔ ابداع فرآیندهای جدید را فراهم ‌آورد. تداوم چنین نمایشگاه‌هائی می‌تواند فضای مؤثری برای نیروهای مختلف تأثیرگذار در جامعهٔ صنعتی، دفاعی و تکنولوژیک را فراهم کند. امسال ۶۰ شرکت داخلی و ۴۶ شرکت خارجی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، هلند، کانادا، روسیه، اوکراین، سوئیس، سوئد، بلژیک، مالزی، انگلیس، استرالیا، آلمان و امارات‌متحده داخلی در نمایشگاه خلیج‌فارس حضور داشتند. تعداد شرکت‌های داخلی ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان خارجی با دو برابر شدن تعداد کشورها ۸۴ درصد افزایش داشته است؛ اما بازدیدکنندگان که بیشتر از دست‌اندرکاران صنایع هوائی کشور و دانشجویان خلبانی بودند، کیفیت این نمایشگاه را از ۲ سال گذشته پائین‌تر ارزیابی می‌کردند. در نمایشگاه امسال انواع گلایدر، کایت، پاراموتور،موتور و کامپوزیت، قطعات الکترونیکی، صنایع مخابراتی - فرودگاهی و تجهیزات ایمنی پرواز به نمایش گذاشته شده بود. در حاشیهٔ نمایشگاه کنفرانس تخصصی مدیریت صنعت حمل و نقل، کارگاه آموزشی دربارهٔ معرفی سیستم‌های هواشناسی و نیز همایش‌هائی دربارهٔ بازاریابی هوائی برگزار شد. با وجود هدف‌گذاری‌های ایده‌آلیستی برگزارکنندگان برای تبدیل نمایشگاه هوائی کیش به یک نمایشگاه بین‌المللی واقعی، شرکت‌کنندگان کالای زیادی برای عرضه نداشتند، شاید مهمترین اتفاق این نمایشگاه، پرواز هواپیمای توپولوف ۲۰۴ روسی به کیش بود. همراه با این هواپیما، هیئت‌ علمی ۲۱ نفره متشکل از متخصصان و کارشناسان پرواز و صنعت هواپیماسازی در نمایشگاه حضور یافتند.

صنایع هوائی ایران آموزش خلبانی می‌دهدشرکت صنایع هوائی ایران تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بود. این شرکت طی مدت برگزاری نمایشگاه رسماً همکاری خود را براساس تفاهم‌نامه‌های قبلی با مرکز آموزش خلبانی سیدنی - استرالیا آغاز کرد. به موجب این همکاری شرکت مشترکی برای تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور ایران و استرالیا در جزیرهٔ کیش ثبت و تأسیس خواهد شد. در فاز نخست این تفاهم‌نامه، سال آینده یک‌صد دانشجو در ایران، آموزش خواهند دید و سعی بر این است که در سال‌های آینده، استادان خلبانی از ایران به استرالیا اعزام شوند. اهمیت این تفاهم‌نامه در این است که از هواپیمای آوا ۲۰۲ - هواپیمای آموزشی دو نفره - ساخت همین شرکت برای آموزش دانشجویان استفاده خواهد شد. در همین راستا، قرارداد فروش ۸ فروند آوا ۲۰۲ منطبق با معیارها و استانداردهای بین‌المللی به کشور استرالیا به همین منظور نهائی شد. همچنین مذاکراتی برای فروش ۱۰ هواپیمای آوا ۲۰۲ به مشتریان خصوصی داخلی صورت گرفته است. از دیگر دستاوردهای مهم نمایشگاه هوائی کیش برای شرکت صنایع هوائی ایران، امضاء تفاهم‌نامه با شرکت ایتالیائی Tecnavan یکی از مهمترین تولیدکنندگان بین‌المللی قطعات و اجراء غیرفلزی هواپیما و بالگرد بود. براساس این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاری مشترکی برای تولید قطعات و اجزاء غیرفلزی هواپیما و بالگرد با حجم یک میلیون یورور در فاز اول صورت می‌گیرد. این قطعات شامل کامپوزیت و سازه‌های ساندویچی با مصرف ویژه در تزئینات داخلی هواپیما است. طرف ایتالیائی متعهد به انتقال فن‌آوری شده و عملیات ساخت این تجهیزات درداخل کشور انجام می‌شود.

قایق پرندهٔ ایرانی

به زودی قایق پرندهٔ دو نفره ساخت ایران در سواحل کشورمان به پرواز در خواهد آمد. سرعت اوج‌گیری این قایق پرنده به محض جدا شدن از آب ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. عملیات گشتی - ساحلی، زیردریائی و لجستیک در جزایر توسط این شناور انجام می‌شود. مداومت قایق پرنده دو نفرهٔ یک تا ۴ متر است؛ ولی در مواقع ضروری می‌تواند تا ۵۰ متر نیز اوج بگیرد و از موانع ایجاد عبور کند. این قایق پرندهٔ دو نفره از جنس فول کامپوزیت ساخته شده است و با داشتن موتور ۱۱۰ اسب پیستونی اتریشی و با ظرفیت ۶۰ لیتر سوخت، می‌تواند ۲ ساعت پرواز کند. کار طراحی و ساخت این وسیله توسط کارشناسان دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر شیراز در مجتمع دانشگاهی علوم و فن‌آوری دریائی صورت گرفته و تمام تست‌های لازم بر روی آن انجام شده و هم‌اکنون در مرحلهٔ تولید انبوه قرار دارد. طرح بعدی در دستور کار این دانشگاه، ساخت قایق پرنده ۸ نفره به نام سیبرت است. طراحی این مدل نیز آغاز شده که ساخت آن از سال آینده شروع می‌شود. از قایق پرندهٔ اخیر برای اسکورت ورزشی نیز استفاده خواهد شد. تکنولوژی ساخت این شناور به جز ایران در اختیار کمتر از ۱۰ کشور از جمله روسیه، آلمان، چین، آمریکا و استرالیا است.

هواپیمای شخصی با ضمانت بالا

شرکت صنعت هوائی فجر با حضور در این نمایشگاه از فروش هواپیمای شخصی تمام کامپوزیت با ضمانت بالا خبر داد. هواپیمای تمام کامپوزیت شرکت صنعت هوائی فجر در سال ۱۳۷۹ گواهینامهٔ نمونهٔ هواپیما را از سازمان هواپیمائی کشوری دریافت کرده و هم‌اکنون ۴ فروند از این نوع هواپیما ساخته شده و برای پرواز آماده است. این شرکت در صورت جذب مشتری، سال آینده خط تولید خود را توسعه خواهد داد و ۱۵ فروند هواپیما تولید می‌کند. این‌گونه هواپیماها بیشتر به مصارف آموزش، کنترل ترافیک، جایگاه مسافری، نقشه‌برداری و ایرتاکسی می‌رسند؛ اما مسئولان شرکت اعلام کرده‌اند هرکس بخواهد، می‌تواند از این شرکت هواپیما شخصی با ضمانت بالا بخرد. حداقل قیمت هر هواپیمای شخصی ۳۰۰ هزار دلار معادل ۲۷۰ میلیون تومان است. هزینهٔ هر ساعت پرواز با هواپیمای شخصی حداقل ۱۵۰ هزار تومان است؛ درحالی که هزینهٔ هر ساعت پرواز با هلی‌تاکسی (هلیکوپتر کوچک) حدود۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. این هواپیمای تمام کامپوزیت، بدنهٔ محکمی دارد که ایمنی نشست و برخاست آن را در تمامی باندها از جمله باندهای خاکی و بیابانی تضمین می‌کند.