سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
آیه تطهیر در تفسیر پیامبر ص
بدون شک رسول اکرم(ص) آگاهترین مردمان به قرآن، معانی، اشارات و اهداف، و به هنگام پیچیدگی امور و نیاز به توضیح و یا تصحیح آن، مرجع و ملاذ دیگران است. آنچه در این جا نظرمان را به خود جلب می کند این است که بعضی اوقات - بی آنکه پرسشی در کار باشد - رسول اکرم(ص) حتی در مواردی که در ابتدا گمان میرود از امور واضح است، دست به کار شده به توضیح و تبیین آن می پردازد. با این حال، هنگامی دچار شگفتی می شویم که می بینیم خط بازی های سیاسی و تعصبات جاهلی تلاش دارد همان چیز را بادستان خیانتگر خویش دچار تحریف و دگرگونی سازد که رسول خدا(ص) به توضیح، تثبیت و تصحیح آن پرداخته است و گویا از ورای پردهای شفاف بهغیب مینگریسته است. لیکن از آن جایی که این تلاش مذبوحانه به حذف، زیادت و یا تحریف نص قرآن منجر شده، تقریباً ممتنع و غیر عملی نموده است.
آنان برای رسیدن به اهداف شوم و نامیمون خود کوشیدهاند که به جای تحریف مبانی و کلمات قرآن، به تحریف معانی و دلالتهای آن بپردازند. امام باقر(ع) در نوشته خود به سعد الخیر، به همین مطلب اشاره فرمودهاست. آن جا که میفرماید:
أقاموا حروفه و حرفوا حدوده فهم یروونه ولا یرعونه والجهال یعجبهم حفظهم للروایهٔ والعلماء یحزنهم ترکهم للرعایهٔ(۱)؛
آنان حروف و کلمات قرآن را محفوظ داشته، حدود و قوانین آن را تغییر دادند، قرآن را روایت میکنند، امّا حدودش را رعایت نمی کنند. جاهلان از این که روایت قرآن را حفظ کردهاند تعجب میکنند و عالمان از این که حدود آن را ترک کردهاند اندوهگین هستند.
این دقیقاً همان چیزی است که در مورد آیه تطهیر به وقوع پیوست. آیهایکه درباره اهلبیت پیامبر(ص)، که مرکز رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان هستند نازل گشت. زیرا به رغم تأکیدهای فراوان و پی در پی پیامبر(ص) که چندین ماه و شاید تا زمان وفات آن حضرت تداوم داشت، مبنیبر این که مراد از «اهلبیت» در آیه تطهیر، فقط اهل کساء هستند وبهاستناد این آیه مبارکه از تمامی گناهان پاکیزهاند؛ هجوم دیوانهواری رامییابیم که هدف آن منحرف نمودن این مسأله از جایگاه حقیقیاش وبرانگیختن شبهاتی پیرامون دلالت آیه مبارکه است، حتی اگر به قیمت تکذیب پیامبر(ص) و ردّ گفتار آن گرامی به صورتی زیرکانه و پنهانی تمام شود!
● روایت مفسّر قرآن
روایات بسیار زیاد آمده که تأکید دارد مقصود از «اهلبیت» در آیه تطهیر، اهل کساء هستند. این روایات را دانشمندان و عالمان حدیث مذاهب مختلف نقل کردهاند و گذشته از این که از طریق شیعه متواتر است، از طریق اهل سنت هم به تواتر روایت شده است. اهل کساء عبارتند از: پیامبر اکرم، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع).
محقق کرکی؛ می گوید: «گذشته از روایات شیعه، که از شمار بیرون است، این مسأله به تواتر رسیده، مفید یقین میباشد. کدام حدیث در سنت از این روایت محکمتر است که روایات اهل سنت و رجال شیعه امامیه - پیروان حقیقت که یاران خاص و خالص اهلبیت میباشند - بر نقل آن اتّفاق نظر دارند و اگر قرار باشد که از راه سنت آن را رد کنند، هیچ روایتی در سنت نمیماند مگر این که مردود باشد.»(۲)
به تعبیر مسکانی: «روایات درباره آن فراوان است.»(۳) و به تعبیر دیگری: «کثرت آن قابل شمارش نیست.»(۴)
دیگری گفته: «مفسران اجماع دارند و جمهور روایت کردهاند.»(۵)
این مطلب را این گونه تفسیر کردهاند که مفسران در شمول آیه تطهیر بر اهل کساء اجماع دارند. اختلاف در این است که آیا همسران پیامبر(ص) هم در آن داخل هستند یا نه؟ یا منظور، اجماعِ کسانی است که در امر شأن نزول و مانند آن گفته آنان معتبر است. نقل این گفته پیش از این آمد.
علامه طباطبائی؛ میگوید: «این روایات فراوان است و بر هفتاد حدیث افزون میشود. روایاتی که در این باره از طریق اهل سنت آمده، بر روایاتی که از این دست از طریق شیعه رسیده فزونی دارد. اهل سنت آن را از طرق فراوان از امسلمه، عایشه، ابوسعید خدری، سعد، واثلهٔ بن اسقع، ابوالحمراء، ابن عباس، ثوبان غلام پیامبر(ص)، عبد الله بن جعفر، علی و حسن بن علی۸ روایت کردهاند که نزدیک به چهل طریق میشود. شیعه آن را از علی، سجّاد، باقر، صادق، رضا(ع)، ام سلمه، ابوذر، ابولیلی، ابوالاسود دئلی، عمرو بن میمون اودی و سعد بن ابی وقاص از چند طریق روایت کردهاند.»(۶)
با مراجعه به این روایات و سندهای آن روشن میشود که راویان آن بیش از این است. کافی است بدانیم که یکی از دانشمندان پیرامون آیه تطهیر کتابی تألیف کرده و اوّلین مجلّد آن را که بالغ بر چهارصد صفحه میشود به بیان متون حدیث اختصاص داده است. وی این روایت را از بیش از پنجاه تن از صحابه نقل کرده است. این گذشته از طرق بسیار فراوانی است که از امامان دوازدهگانه عصمت و طهارت(ع) و نیز از طریق تابعین روایت شده است. این کتاب را سیدعلی موحّد ابطحی تحت عنوان آیهٔ التطهیر فی احادیث الفریقین [ آیه تطهیر در احادیث شیعه و سنی] نوشته است. خداوند او را پاداش نیکو دهد.
قندوزی حنفی پس از نقل گفته مودّهٔ القربی که میگوید: رسول خدا(ص) پس از فرود آمدن آیه: وَأمُرْ أهْلَکَ بِالصَلاهِٔ وَاصْطَبِرْ عَلَیها...، مدت نه ماه بهدرخانه فاطمه میآمد و میگفت: إِنّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَالْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ چنین گفته: «این خبر از سیصد تن از صحابه روایت شده است.»(۷)
نکته جالب این که: آن مرد منحرف از علی(ع) و خاندان او هم که تلاشدارد بیشتر روایاتی را که در فضایل آنان آمده انکار کند، راهی جز اعتراف به صحت حدیث کساء نیافته است. وی میگوید: «اما حدیث کساء صحیح است.»(۸)
در این جا به مقداری که این فرصت اندک به ما اجازه دهد به حدیث کساء و منابع آن اشاره میکنیم. سپس مراد آیه تطهیر را بیان و مشخص خواهیم کرد که این آیه مبارکه بر خصوص آنان تطبیق میکند، بدون این که بخواهیم ظهور سیاق را از بین ببریم، بلکه سیاق آیه هم به صورت قوی و کاملاً آشکاری این مطلب را تقویت و تأیید میکند. سپس به دلایلی اشارهمیکنیم که دیگران در تأیید اقوال خویش آوردهاند، مانند کاری که در فصل اوّل کردیم.
● منابع حدیث کساء
حدیث کساء، متون فراوانی از طریق بسیاری از صحابه و تابعین دارد. تمام این متون میرساند که رسول خدا(ص) پارچهای به دست گرفت و علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) را زیر آن برد و فرمود:
إِنَّما یُرِیْدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ ویُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیْراً.
بعضی از روایات می گوید: پیامبر(ص) برای پاکیزگی آنان دعا فرمود.(۹)
● این همه تأکید چرا؟
ملاحظه میشود که رسول خدا(ص) اصرار شدیدی بر این مسأله داشت و تلاش کرد تا هرچه بیشتر به ثبوت، تأکید و نیز رسوخ آن در بینش مردم بپردازد.
آنگاه به زدودن هرگونه شبهه یا شک و تردیدی درباره مصادیق اهلبیتدر آیه تطهیر پرداخت و هر فرصتی را از صاحبان اغراض سیاسی و تمایلات و تعصبات جاهلی برای تحریف یا تضعیف آن گرفت. رسولاکرم(ص) این کار را از طریق شیوه عملیای که در پیش گرفت و طرحبسیار مناسبی که پیاده کرد، اجرا نمود، چه آن حضرت(ص) مدت ششماه(۱۰) هرگاه که برای نماز از خانهاش بیرون میرفت، به حجره فاطمه۳ میآمد و میگفت:
الصلاهٔ یا اهلَ الْبَیْتِ، إِنَّما یُرِیْدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.
نماز، ای اهلبیت! و آنگاه آیه مبارکه تطهیر را تلاوت میفرمود.
این مطلب از چندین نفر روایت شده است. بعضی نه ماه گفتهاند.(۱۱)
به نظر ما ممکن است یکی از دو رقم ۹ و ۶ [که در عربی بدین صورت نوشته میشود: تسعه - سته] به دلیل نبودِ نقطه در سابق و نیز نزدیکی رسمالخط دو لفظ به هم، تصحیف دیگری باشد.
چهل صبح(۱۲)، یک ماه(۱۳)، هفت ماه(۱۴)، هشت ماه(۱۵)، ده ماه(۱۶)، هفده ماه(۱۷) و نوزده ماه
(۱۸). در برخی از منقولات رقم معینی بیان نشده است.(۱۹) همچنین گفتهاند: پیامبر(ص) تا آخر عمر بدین کار ادامه داد.(۲۰) بعضی گفتهاند: «این خبر با اسناد، از سیصد تن از صحابه روایت شده است. بعضی هجده ماه و بعضی ده ماه گفتهاند.»(۲۱)
● راز اختلاف
روشن است که اختلاف در مدت، نه موجب سستی روایت میشود و نهموجب شک در اصل واقعه. آنچه میتوان در اینجا بیان کرد و به پذیرش نزدیک مینماید، این است که هر یک از ناقلان آنچه را خود دیده، نقل کرده است. شاید بعضی یک ماه، بعضی دیگر شش ماه یا هشت ماه و یا تا آخر زندگانی رسول اکرم(ص) مراقب این کار بودهاند. همین گونه است در مورد سایر ارقامی که بیان شد. بر این اساس هر کدام از راویان مشاهدات شخصی خود را بیان کرده بدون این که مشاهدات دیگران را نفی کند. نیز ممکن است رسول اکرم(ص) این کار را در چند برهه جدا از هم که طی هر کدام استمرار داشته، انجام داده باشد. در آغاز فصل پنجم وجه کاملتر و معقولتری را در جمع این ارقام خواهیم آورد. إن شاءالله تعالی.
● آیه تطهیر و زنان پیامبر(ص)
اخبار و روایات میرساند که آیه تطهیر، زنان پیامبر(ص) را دربرنمیگیرد. این روایات، هر گونه شک و شبههای را در این باره نفی کرده است؛ چه با صراحت تمام بیان میدارد که رسول اکرم(ص) از ورود عایشه به زیر پارچه جلوگیری کرد و نیز تصریح دارد که عایشه از اهلبیت نیست. درمورد ام سلمه و سایر زنان پیامبر(ص) نیز چنین است. در این باره به متون مختلف زیر توجه فرمایید:
در واقعه کساء، عایشه به پیامبر(ص) گفت: آیا من هم از اهلبیت تو هستم؟ پیامبر(ص) فرمود: برو کنار، تو پایان خوشی داری.(۲۲)
در متن دیگری آمده: آن حضرت(ص) زینب را از این که همراه آنان زیر پارچه کساء رود بازداشت و به او فرمود: در جای خود بایست. تو، انشاءاللّه تعالی، پایان خوشی داری.(۲۳)
متون دیگر میگوید: در آن موقع ام سلمه گفت: خداوندا! مرا از آنان گردان! پیامبر(ص) فرمود: در جای خود باش، تو خوبی.(۲۴)
یا گفت: یا پیامبر خدا! آیا من از آنان هستم؟ فرمود: تو بر جای خود باش، تو خوبی.(۲۵)
یا گفت: من نیز آمدم تا همراه آنان زیر پارچه روم. پیامبر(ص) فرمود: درجای خود باش. تو خوبی.(۲۶)
یا گفت: ای رسول خدا! مرا هم با آنان داخل کن. فرمود: ای ام سلمه! تو از زنان شایسته من هستی، امّا در این مکان احدی وارد نمیشود، مگر این که از من باشد.(۲۷)
یا اینکه پیامبر(ص) به او فرمود: تو پایان خوشی داری یا تو خوبی.(۲۸)
یا اینکه ام سلمه گفت: ای رسول خدا! آیا من از اهلبیت تو نیستم؟ فرمود: تو پایان خوشی داری. تو از همسران پیامبری.(۲۹)
یا فرمود: تو پایان خوشی داری و از بهترین همسران من هستی.(۳۰)
یا گفت: آیا من از اهلِ تو نیستم؟ فرمود: تو پایان خوشی داری امّا اینان اهل من هستند.(۳۱)
جعفر مرتضی حسینی عاملی
فرستنده: مرتضی احمدی
منبع : سایت مداحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست