سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

بشارت موعود


بشارت موعود

شیعیان حضرت علی ع كه موسوم به امامیه هستند و بعد از نبوت پیامبر اسلام ص اعتقاد به امامت دوازده وحی پیامبر ص یعنی حضرات ائمه علی , حسن , حسین , سجاد, باقر, صادق ,موسی , رضا, جواد, هادی , حسن عسكری و امام زمان مهدی علیهم السلام , دارند

● دیدگاه‌ شیعیان‌

شیعیان‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) كه‌ موسوم‌ به‌ امامیه‌هستند و بعد از نبوت‌ پیامبر اسلام‌ (ص‌) اعتقاد به‌امامت‌ دوازده‌ وحی‌ پیامبر(ص‌) یعنی‌ حضرات‌ائمه‌ علی‌، حسن‌، حسین‌، سجاد، باقر، صادق‌،موسی‌، رضا، جواد، هادی‌، حسن‌عسكری‌ و امام‌زمان‌ مهدی‌ علیهم‌السلام‌، دارند كه‌ آن‌ حضرات‌بشارت‌ ظهور مهدی‌ موعود(عج‌) را در طول‌تاریخ‌ برای‌ یكدیگر حفظ كرده‌ و سینه‌ به‌ سینه‌ به‌روایت‌ از پیامبر اسلام‌ (ص‌) نقل‌ كردند و این‌اعتقاد راسخ‌ شیعه‌ در انتظار كشیدن‌ فرج‌ ظهورمنجی‌ معصوم‌ در آخرالزمان‌ به‌ عبادتی‌ مقدس‌ ومعنایی‌ دلگرم‌كننده‌ و خاطری‌ آرام‌بخش‌ ونویدی‌ امیدآفرین‌ برای‌ آینده‌ای‌ بهتر تبدیل‌شده‌ است‌ و دعا برای‌ تعجیل‌ ظهور مصلح‌،وظیفه‌ای‌ مطلوب‌ و التماسی‌ ممدوح‌ شمرده‌ شده‌است‌.

در متون‌ روایی‌ اسلام‌ پیش‌بینی‌ اختلاف‌ وتفرقه‌ بین‌ گروهها و نحله‌های‌ فكری‌ مسلمانان‌توسط حضرت‌ رسول‌ (ص‌) خبر داده‌ شده‌ است‌ وحتی‌ چنین‌ آمده‌ است‌ كه‌ تا بیش‌ از هفتاد فرقه‌تقسیم‌ می‌شوند كه‌ همه‌ گروهها با داعیه‌ اسلام‌ به‌تبلیغ‌ می‌پردازند. در این‌ بین‌ روایات‌ زیادی‌ ازجوامع‌ روایی‌ در فضیلت‌ بی‌بدیل‌ حضرت‌علی‌(ع‌) و استقامت‌ و بصیرت‌ و فوز و نجات‌شیعیان‌ آن‌ حضرت‌ وارد شده‌ است‌.

● علی‌(ع‌) مولای‌ شیعیان‌

«ابی‌عیسی‌ محمدبن‌ عیسی‌ بن‌ سوره‌»(۲۰۹ـ۲۹۷ ه‌.ق‌) در كتاب‌ جامع‌ صحیح‌ خودموسوم‌ به‌ «سنن‌ ترمذی‌» در كتاب‌ مناقب‌ حضرت‌علی‌(ع‌) بیست‌ و پنج‌ روایت‌ درباره‌امیرالمومنین‌(ع‌) نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌ مشابه‌ آن‌درباره‌ دیگران‌ دیده‌ نمی‌شود. حضرت‌رسول‌(ص‌) فرموده‌ است‌ «ان‌ علیا منی‌ و انا منه‌ وهو ولی‌ كل‌ مومن‌ بعدی‌» (علی‌ از من‌ است‌ و من‌از علی‌ هستم‌ و علی‌ بعد از من‌ ولی‌ هر مومنی‌است‌)، یا در روایت‌ دیگر آمده‌ است‌: «من‌ كنت‌مولاه‌ فعلی‌ مولاه‌» و ابوعیسی‌ این‌ حدیث‌ راحسن‌ و صحیح‌ دانسته‌ است‌.

در روایات‌ دیگر پیامبر اسلام‌(ص‌) دشمن‌ ومبغض‌ علی‌(ع‌) را منافق‌ و دوستدار و عاشق‌علی‌(ع‌) را مومن‌ معرفی‌ می‌كند، همچنین‌رسول‌خدا(ص‌) خود را دارالحكمه‌ و علی‌ راباب‌الحكمه‌ معرفی‌ می‌كند.

از این‌ دست‌ روایات‌ توسط محدث‌ بزرگ‌ اهل‌سنت‌ ابوعیسی‌ صاحب‌ سنن‌ ترمذی‌ با صراحت‌كامل‌ بیان‌ شده‌ است‌ و شیعیان‌ علی‌(ع‌) كسانی‌هستند كه‌ علی‌(ع‌) مقتدای‌ آنان‌ است‌ و مهدی‌موعود(عج‌) از نسل‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) است‌.

همچنین‌ «حافظ ابی‌عبدا... محمدبن‌ یزیدقزوینی‌» در جامع‌ صحیح‌ خود موسوم‌ به‌ سنن‌ابن‌ماجه‌ در جلد اول‌، هشت‌ روایت‌ درباره‌ فضل‌امیرالمومنین‌ علی‌(ع‌) نقل‌ می‌كند كه‌ بسیاری‌ ازآن‌ روایات‌ از جهت‌ الفاظ و معانی‌ شبیه‌ روایات‌سنن‌ ترمذی‌ است‌ اما شماری‌ از روایتها تصریح‌ درولایت‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) دارد. ترمذی‌ از «براعازب‌» نقل‌ می‌كند در سفر حج‌ با رسول‌خدا(ص‌) بودیم‌، در جایی‌ از مسیر، پیامبر(ص‌)فرود آمدند و امر به‌ نماز جماعت‌ فرمودند سپس‌دست‌ علی‌(ع‌) را گرفتند و فرمودند آیا من‌ برمومنین‌ بیش‌ از خودشان‌ ولایت‌ ندارم‌؟ مردم‌گفتند بلی‌، سپس‌ اضافه‌ فرمود آیا من‌ بر هر مومنی‌بیش‌ از خودش‌ ولایت‌ ندارم‌؟ همه‌ گفتند بلی‌،آنگاه‌ حضرت‌ فرمود (در حالی‌كه‌ دست‌ ایشان‌ دردست‌ علی‌(ع‌) بود) پس‌ این‌ (علی‌) مولای‌ كسی‌است‌ كه‌ من‌ مولای‌ او هستم‌. بارلها دوست‌ بدار هركس‌ كه‌ علی‌ را دوست‌ دارد و دشمن‌ بدار هر كس‌كه‌ علی‌ را دشمن‌ بدارد.

همچنین‌ حدیث‌ منزلت‌ كه‌ در آن‌رسول‌خدا(ص‌) خود را به‌ مثابه‌ موسی‌ و علی‌ را به‌مثابه‌ هارون‌ تنزیل‌ می‌فرمایند و جایگاه‌ علی‌(ع‌)را نسبت‌ به‌ خود همانند جایگاه‌ هارون‌ نسبت‌ به‌موسی‌ درحد جانشینی‌ تعریف‌ می‌فرمایند، زیراهارون‌ حتی‌ در حیات‌ موسی‌ كه‌ به‌ كوه‌ طور درصحرای‌ سینا رفته‌ بود جانشین‌ موسی‌ در قوم‌بنی‌اسرائیل‌ بود.

همچنین‌ حدیث‌ «ابوبكر بن‌ ابی‌ شیبه‌» با اسنادصحیح‌ از رجال‌ اهل‌ سنت‌ از پیامبر اسلام‌(ص‌)نقل‌ می‌كند كه‌ حضرت‌ فرمود «علی‌ منه‌ و انا منه‌ ولایودی‌ عنی‌ الا علی‌» (علی‌ از من‌ است‌ و من‌ ازعلی‌ هستم‌ و هیچ‌كس‌ نمی‌تواند از طرف‌ من‌چیزی‌ را ادا كند مگر علی‌).

شیعیان‌ از این‌ شخصیت‌ وارسته‌ و مصاحب‌پیامبر اسلام‌(ص‌) پیروی‌ می‌كنند و او را مولا ومقتدای‌ خود می‌دانند و مهدی‌ موعود(عج‌) كه‌فرزند فاطمه‌ (س‌) دختر رسول‌ اسلام‌(ص‌) است‌از صلب‌ این‌ مرد تاریخ‌ است‌ كه‌ شیعیان‌ او را خلیفه‌بلافصل‌ پیامبر اسلام‌(ص‌) می‌دانند.