پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
ضرورت حكومت از دیدگاه امام علی ع
![ضرورت حكومت از دیدگاه امام علی ع](/web/imgs/16/152/e5du51.jpeg)
یكی از مباحثی كه در نهج البلاغه آمده است حكومت و مباحث مرتبط با آن است. امام علی (ع) به عنوان یك رهبر و سیاستمدار نگاهی خاص به حكومت دارد. هر كسی كه یك دوره نهج البلاغه را مطالعه نماید متوجه حساسیت ایشان نسبت به امر حكومت و عدالت می شود.
امام علی (ع) با توجه به تربیت قرآنی خویش و بر اساس عقلانیت بشری جامعه انسانی را نیازمند حكومت می داند و مكررا لزوم یك حكومت مقتدر را تصریح می كند. این امر در مبارزه ایشان با خوارج كه با وجود قرآن مدعی عدم نیازمندی به حكومت بودند مشخص می شود.
همچنان كه می دانیم شعار خوارج «لا حكم الا الله» بود. این شعار از قرآن مجید اخذ شده بود و معنایش این بود كه حكم و قانون تنها از سوی خداست و یا از كسانی كه از جانب خدا اجازه دارند اما خوارج آن را به این معنا به كار می بردند كه بشر حق حكومت ندارد و حكومت منحصر به خداست.
امام علی (ع) در مقابل این دیدگاه می فرمایند: «اگر چه وضع قانون با خداست اما اجرای حكم با افراد بشر است.» امام درعین اینكه حكومت را به عنوان یك پست و مقام تحقیر می كند اما آن را برای جامعه بشری ضروری می داند. ایشان ارزش آن را احقاق حق و خدمت به جامعه مسلمین می دانند.
امام درخطبه ۲۱۴ چنین بیان می كند: «حقوق همواره طرفینی دارد از جمله حقوق الهی، حقی است كه برای مردم بر مردم قرار داده است و آنها را چنان وضع كرده كه هر حقی در برابر حقی دیگر قرار می گیرد. ایشان در ادامه می فرمایند: بزرگترین این حقوق متقابل حق حكومت بر مردم و حق مردم بر حكومت است. مردم هرگز روی صلاح و شایستگی نخواهند دید مگر حكومتشان صالح باشد و حكومتها هرگز به صلاح نخواهند آمد مگر توده ملت استوار و با استقامت شود. هر گاه توده مردم به حقوق حكومت وفادار باشند و حكومت حقوق مردم را ادا كند آن وقت است كه حق دراجتماع محترم و حاكم خواهد شد. آن وقت است كه اركان دین به پا خواهد خواست.
بر اساس اندیشه سیاسی جهان معاصر، عدم پایبندی به حكومت منجر به آنارشیسم بی قانونی و از هم پاشیدن جوامع می شود. آنارشیسم سیاسی نابودی فرهنگ دین و جامعه را به دنبال دارد. اگر ما به اندیشه امام علی (ع) و ضرورت حكومت در مكتب ایشان توجه كنیم ضرورت حكومت نه تنها به عنوان یك امر دینی بلكه به عنوان یك اصل انسانی و بشری اثبات می شود. امام می فرماید: جامعه بشری را از حكومت گریزی نیست گرچه این حكومت می تواند صالح باشد یا ظالم.
امام علی (ع) در باب حكومت بر وجود و ضرورت آن شكی ندارد اگرچه ایشان حكومت را بر مبنای یك امر مقدس و الهی تعریف می كند كه هدفی جز عدالت و اصلاح جامعه ندارد. در شالوده حكومت امام علی (ع) عدل محور و اصلی مهم است. در مقاله های بعدی به این بحث می پردازیم.
امام علی (ع) جامعه ای را مطرح می سازد كه حكومتی عادل وصالح داشته باشد. او حكومت را برای هدایت انسان حتی درابعاد گروهی وكوچك نیز لازم می داند و بر آن است كه اگر انسان در یك گروه سه نفری هم باشد باید رهبری داشته باشد تا بتواند به هدفی برسد. مرتبط كردن رهبری و حكومت با هدفمندی جامعه انسانی یكی از نكات محوری اندیشه امام علی (ع) است.
امام درمنشور حكومتی خویش دارای اصولی درموضوعات مختلف حكومتی می باشد كه از جمله می توان به ابزار حكومت و ریاست، آئین حكومت داری، اصول و مبانی حكومت الهی، اهداف و وظایف حكومت اسلامی، اختلاف و تنازع حكومت الهی (تئوكراسی)، حكومت ستمگران، خیانت در حكومت، مشروعیت و موفقیت حكومت، نفی الیگارشی و استبدادی، نفی سكولاریسم، حق گرایی و عدالت طلبی، عوامل تهدید كننده و امنیت زدا در حكومت و شرایط حاكم اشاره كرد.
در بیان كلی باید گفت امام (ع) یك نوع حكومت تئوكراتیك را مطرح می كند كه در آن حقوق حاكمان و مردم به وجهی روشن مشخص شده است و هیچ كس در حكومت مورد نظر امام علی (ع) حتی اگر غیر مسلمان هم باشد مورد ظلم قرار نمی گیرد.
امام بنابر روش حكومتی خویش مبنای اجرایی شدن حكومت را پذیرش مردم می داند. ایشان پایه حكومت را حقوقی دو جانبه بین مردم و حاكم می داند وهمه چیز را بر اساس آن پایه ریزی می كند.
مبانی عدالت در پیشگاه فكری و عملی امام علی (ع)
یكی از پرسشهای مهم در باب اندیشه عدالت آن است كه عدالت به چه پیش زمینه هایی بستگی دارد. در این بخش این پرسش از دید امام علی (ع) به بحث گذاشته می شود.
جهان امروز در گستره ای از بی عدالتی سیاسی واقتصادی قرار دارد. اختلافات فاحش بین كشورهای مختلف از لحاظ درآمد اقتصادی و همچنین فاصله طبقاتی وحشتناك بین اقشار مختلف در جوامع این بی عدالتی ها را به خوبی نشان می دهد. لذا نیاز اساسی انسان معاصر عدالت در سطحی فراگیر و جهانشمول است. كه این امر هم نیازمند نگاهی عمیق به عدالت و اجرای آن است.
بنابر همین نیازمندی بشر به عدالت، ما به دنبال بررسی دیدگاه امام علی (ع) به عنوان اسوه عدالت به این مقوله هستیم. امام علی (ع) در تعریف عدالت آن را بر چهار پایه واساس قرار می دهد و می فرماید: عدل بر چهار پایه برقرار است: فكری ژرف اندیش، دانشی عمیق و به حقیقت رسیده، نیكو داوری كردن و استوار بودن در شكیبایی. پس كسی كه درست اندیشید به ژرفای دانش رسید و آن كس كه به حقیقت دانش رسید از چشمه زلال شریعت بهره مند می شود و كسی كه شكیبا شد، در كارش زیاده روی نكرده، با نیكنامی در میان مردم زندگی خواهد كرد.
اولین نكته در باب عدالت از منظر امام علی (ع) این است كه اجرای عدالت به انسانهایی استوار، دانا و حقیقت جو نیازمند است.
نمی توان بدون آگاهی و شعور از عدالت سخن گفت: برقراری عدالت به وسیله انسانهایی به دست می آید كه خود مظهر عدالت و نیكنامی باشند. و گرنه از جایگاه ومبنای قدرت صرف نمی توان عدالت را پیاده كرد.
باید براساس حقیقت محوری و آگاه كردن جوامع به حقوق خویش عدالت را پیاده كرد.
دومین نكته ازنگاه امام علی (ع) این است كه عدل همه چیز را در مجرای طبیعی خود قرار می دهد. زیرا مفهوم عدالت این است كه استحقاقهای طبیعی و واقعی در نظر گرفته شود و به هر كس مطابق آنچه به حسب كار و استعداد شایستگی دارد داده شود. در عدالت، جامعه حكم ماشینی را پیدا می كند كه باید هر قطعه ای در جای خودش قرار گیرد تا ماشین كار كند.
در قاموس فكری و عملی امام علی (ع) عدالت مسأله ای عمومی و فراگیر است. عدالت قانونی است عام و مدیر و مدبری است كلی و شامل كه همه اجتماع را در بر می گیرد و بزرگراهی است كه همه باید از آن بروند. عدالت روح كلی برابری بر مبنای استعداد و صلاحیت انسان ها می باشد.
بر مبنای عدالت علوی این مسأله مختص به شخص خاص، زمان خاص و مكان خاصی نیست.
امام عدالت را فراتر از زمان حكومت خود قلمداد می كند و آن را شامل برگرداندن هر حقی می داند كه پایان شده است، حتی اگر از پایمال شدن آن سالها گذشته باشد.
امام علی (ع) می فرماید: «الحق القدیم لایبطله شیء» یعنی اینكه حق كهن به هیچ وجه باطل نمی شود. فراگیری و همه گیری عدالت نشان می دهد كه عدالت مبنای اجتماعی و پایداری دارد. اصلی است كه تعادل جامعه و دوام اجتماعی و سیاسی آن را حفظ می كند. جامعه ای كه در آن بی عدالتی باشد بیمار و ناسالم است. تنها برقراری عدالت است كه جامعه را سالم و آرامش و پایداری را به آن برمی گرداند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست