جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فرزند کمتر ، همه چیز بهتر
مسئله «کنترل موالید» در نوشتههای فیلسوفان اجتماعی از دیرباز مورد توجه بوده است، اما به سبب تغییرات ناشی از انقلاب علمی و صنعتی در مغرب زمین و همزمان با رشد بیسابقه جمعیت در اثر کاهش مرگ و میر و نیز گسترش وسایل ضدبارداری، این موضوع وارد مرحله جدیدی شد و با طرح جدّی آن در قرن بیستم، کشورهای گوناگون جهان به تدریج، سیاستهای کنترل جمعیت، به ویژه سیاست تنظیم خانواده، را به اجرا درآوردند. این سیاستها، که در حال حاضر علاوه بر کشورهای پیشرفته، از سوی ۸۵ درصد کشورهای در حال توسعه نیز رسما پذیرفته شده یا مورد موافقت عملی قرار گرفتهاند، در جلوگیری از رشد فزاینده جمعیت جهانی بسیار تأثیرگذار بودهاند.
اجرای سیاستهای «تنظیم خانواده» در ایران، در دهههای اخیر باعث گردیده که میانگین فرزندان یک زن از ۶ نفر در سالهای دهه ۱۳۴۰ به ۳ نفر در سال ۱۳۷۵ کاهش یابد. در بعد ذهنی و ارزشی نیز تغییرات عمدهای در نگرش ایرانیان به این مسئله روی داده است که در واقع، موفقیت سیاستهای مزبور را باید مرهون این تغییرات بدانیم. برخی پژوهشهای جدید نشان دادهاند که امروزه تنها ۹ درصد مردم ایران به داشتن بیش از چهار فرزند رأی موافق میدهند؛ ۵/۶۷ درصد دو فرزندی و ۱۴ درصد سه فرزندی را ترجیح میدهند و ۳ درصد نیز گرایش به بیفرزندی دارند.
گاه در توجیه برنامه تنظیم خانواده و کنترل موالید، به جای تأکید بر اصل «ضرورت»، بر ارزشهایی مانند آسایش و رفاه تکیه میشود و جملاتی مانند «فرزند کمتر، آسایش بیشتر ، زندگی بهتر» این جهتگیری را منعکس مینمایند
در رابطه با تأثیر مذهب بر تنظیم خانواده، به نظر میرسد دوگانگی بدوی آموزههای حدیثی و فقهی نسبت به موضوع یادشده، این قابلیت را به اندیشه مذهبی داده است که گاه در خدمت سیاستهای افزایش جمعیت و گاه در خدمت سیاستهای کاهش جمعیت به کار گرفته شود؛ از یک سو، احادیث فراوانی در تشویق ازدیاد نسل در متون دینی وارد شدهاند که خط مشیهای نیمهرسمی اواخر دهه ۱۳۵۰ و اوایل دهه ۱۳۶۰ در جهت تکثیر نسل، پشتوانه ارزشی خود را از این احادیث کسب کرده بودند. برای مثال، به حدیث معروفی استناد میشد که طبق آن، پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «ازدواج کنید و نفوس را افزایش دهید؛ زیرا من در روز رستاخیر، در برابر دیگر امّتها به عدد امّت خویش مباهات میکنم.» از سوی دیگر، اصل «ضرورت»، که از اصول مسلّم فقه پویای شیعه است، توجیه شرعی لازم برای به کارگیری روشهای سالم و بیخطر کنترل موالید را فراهم میکند که در دهه ۱۳۷۰ استناد به این اصل، در توجیه سیاستهای تنظیم خانواده مشهود بود.
اما نکتهای که حایز اهمیت میباشد این است که گاه در توجیه برنامه تنظیم خانواده و کنترل موالید، به جای تأکید بر اصل «ضرورت»، بر ارزشهایی مانند آسایش و رفاه تکیه میشود و جملاتی مانند «فرزند کمتر، آسایش بیشتر ، زندگی بهتر» این جهتگیری را منعکس مینمایند. جالب توجه است که گاهی همین جهتگیری با آموزههای دینی پیوند داده میشوند و برای مثال، به روایتی استناد میگردد که بر حسب آن، کمی عائله (کوچک بودن حجم خانواده) یکی از دو گشایش به شمار آمده است. ولی باید توجه داشت که اولاً، اینگونه تعابیر روایی دلالتی بر معنای مورد نظر ندارند و ثانیا، ترویج ارزشهای آسایشطلبانه این خطر را در پی دارد که اگر به دلایل پیشبینی نشده، اوضاع و شرایط اجتماعی تغییر یابند و این تغییر، اتخاذ سیاستهایی را در جهت افزایش موالید اقتضا کند، مردمی که با ارزشهای مزبور جامعهپذیر شدهاند، به آسانی تن به سیاستهای جدید ندهند که این امر میتواند به مشکل سیر نزولی جمعیت و مشکلات ناشی از آن منجر گردد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه