سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
فرهنگ اسلامی و تبیین رابطه دعا و عمل
در فرهنگ و معارف اسلامی درباره هرنوع درخواست و تقاضا از خداوند متعال و راه های تحقق آنها با رهنمودهای آگاهی بخشی مواجه می شویم که در مجموع شناخت و بصیرت های لازم نسبت به نحوه رفتار و شیوه درخواست و تقاضا از درگاه حضرت باری تعالی و ضرورت و آثار آن را به وجود می آورند. این درخواست ها و تقاضاها که در عنوان کلی « دعا » قرار می گیرند دارای شرایط خاص و ضوابط ویژه ای می باشند که چنانچه از جانب « داعی » رعایت نشود امکان به نتیجه و ثمر رسیدن دعاها وجود نخواهد داشت و انسان نباید در انتظار ریزش فیض و رحمت و رفع موانعی باشد که در درخواست از خداوند متعال به شرایط و شیوه های تقاضای آن ها پایبند و عامل نبوده است .
رهنمود آگاهی بخش ذیل از حضرت امام رضا(ع ) یکی از مجموعه رهنمودهایی است که انسان داعی را به خود می آورد و از هرگونه جهل و فقدان شناخت و بینش نسبت به شرایط خاص درخواست و تقاضا از درگاه خداوند باز می دارد :
« من سئل الله التوفیق ولم یجتهد فقد استهز بنفسه »
« هرکس درخواست و تقاضای توفیق از خدا بنماید و خود به کوشش و تلاش نپردازد خویشتن را مسخره کرده است . » (۱ )
موضوع و محور اصلی این رهنمود دعا و درخواست از خداوند متعال می باشد و دعا یک نیاز اصیل است که در تاروپود وجود انسان ریشه دوانده است و هرگز از او منفک و جدا نمی شود و خواهش و تمنایی است که از عمق جان آدمی برمی خیزد و او را مشتاق اتصال به منبع قدرت مطلق و علم محض و رحمت وسیع و محبت بی کران می کند و او خداوند قادر متعال است که خالق و رازق و پناهگاه و نجات گر انسان هاست و در همه جا حاضر و ناظر می باشد و تمام ذرات پیکر هستی در التهاب و حرارت عشق به او می سوزند و می گدازند.
همه عالم چو یک خمخانه اوست
دل هر ذره ای پیمانه اوست
آنچه در آیات شریفه قرآن حکیم و روایات دینی درباره دعا آمده است به وضوح نشان می دهد که انسان همواره به ارتباط با خدا و التجا به درگاه ربوبی و مناجات و دعا با ذات کبریایی حق و درخواست و تقاضا از او انس دارد و اگرچه موانعی چون غفلت و گناه در گروه هایی از آدمیان بروز می کند و آنان را از پیوند معنوی با حضرت معبود بازمی دارد لکن این موانع پایدار و همیشگی نیستند و فطرت خداجوی آنان بزودی در اثر جرقه ای و یا حادثه ای به یاد سرچشمه هستی می افتد و با او انس و ارتباط مجدد برقرار می کند.
خداوند متعال با توجه به این خواهش و نیاز انسان است که او را به دعا و پیوند با خود فرامی خواند(۲ ) و اخلاص و یکرنگی (۳ ) و ایمان و عمل صالح (۴ ) و تضرع (۵ ) را از آداب و شرایط دعا معرفی می کند .
همچنین در آموزه های روایی اسلام دعا سلاح مومن نام می گیرد(۶ ) و عاجزترین مردم کسی معرفی می شود که در ایجاد این پیوند معنوی با خداوند متعال ناتوان است . (۷ )
دعا نافی عمل نیست و نباید چنین پنداشته شود که داعی وظیفه ای جز گشودن دست نیاز به درگاه حضرت بی نیاز ندارد و باید بنشیند و پی درپی تمنا و درخواست نماید تا حاجاتش برآورده شود و موانع راهش مرتفع گردد. بلکه برعکس دعا بدون عمل تحقق نمی یابد و داعی باید در کنار تفکر و تعقل و کار و تلاش درخواست هایش را به پیشگاه الهی عرضه بدارد و از او یاری و مساعدت بطلبد.
در فرهنگ عمومی قاعده ای مطرح است و آن این که « از تو حرکت از خدا برکت » . این اصل و قاعده که در تعالیم مقدس اسلام ریشه دارد و از آنجا در فرهنگ عمومی نفوذ و تسری یافته است به ضرورت عزم و اراده و حرکت و فعالیت و در کنار آن دعا و تقاضای مساعدت الهی در رفع موانع و مشکلات تصریح دارد و این « واقعیت » را می نمایاند که محال است بدون حرکت برکتی از جانب حضرت پروردگار نازل گردد. این موضوع هم دارای جنبه های معنوی و روحی می باشد که عبارت است از تلاش و فعالیت در مسیر کسب فضایل اخلاقی و طی مراتب قرب الهی با عبادت های خالصانه و مراقبت های لازم در تهذیب نفس . و هم دارای جنبه های اقتصادی می باشد که با کار و کوشش برای رفع تنگناهای معیشتی تحقق می یابد. و هم دارای جنبه های علمی و فرهنگی می باشد که عبارت است از تحصیل دانش های گوناگون و طی مراتب و مدارج علمی و کسب کاردانی و تخصص و مهارت های مختلف .
در هر کدام از این سه جنبه کلی و فراگیر به طور معمول و متداول دعا و درخواست یاری و مساعدت از خداوند متعال وجود دارد و به وضوح مشاهده می کنیم که مردم جامعه در کسب مراتب « معنوی » و موفقیت های « اقتصادی » و طی مدارج « علمی » به دعا و درخواست مساعدت الهی متمایل می گردند.
تردیدی وجود ندارد که در این سه موضوع باید همواره « عمل و دعا » در کنار هم قرار گیرند تا موفقیت ها چهره ظاهر سازند و قلل رشد و کمال و پیشرفت نمایان گردند و هرگز نمی توان پذیرفت که درخواست توفیق از خداوند متعال در امور مزبور بدون کوشش و فعالیت افراد به نتیجه و ثمر رسد.
بر مبنای رهنمود حضرت امام رضا(ع ) کسی که پیوسته در این امور و هر امر و موضوع دیگر از خداوند توفیق و پیروزی بطلبد و خود به حرکت و تلاش و فعالیت روی نیاورد خویشتن را « مسخره » کرده است !
راستی چرا دعاکننده ای که از خداوند توفیق می طلبد و خود از تلاش و کوشایی فاصله می گیرد خود را به استهزا درمی آورد و خویشتن را به سخره می افکند
پاسخ این است که چنین کسی بدیهی ترین اصول و معیارهای شرعی و عقلی را کنار می نهد و به نوعی از جهالت گرفتار می آید که در اثر آن از فهم و درک این واقعیت غیرقابل انکار که هر موفقیتی در هر علم و فن و صنعت و مدیریت با تلاش و فعالیت و علم آموزی و تجربه اندوزی کسب می شود می پرهیزد و این پرهیز و گریز را نه از روی غفلت و فراموشی و جهل ناخواسته که از روی عمد و با آگاهی و خود را به جهل انداختن و به بی خبری افکندن می پذیرد!
در واقع این افراد گرفتار حمق و جهل نیستند که خود را به حماقت و جهالت می اندازند تا بلکه « نابرده رنج به گنج رسند » و سهل و آسان به آنچه می خواهند دست یابند که البته چنین تفکری تخیل است نه تعقل و هیچ گاه به ظهور و بروز درنمی آید و به واقعیت نمی رسد.
با توجه به آنچه از نظر گذشت باید پذیرفت که دعا در هیچ شرایطی نمی تواند جایگزین عمل و تلاش شود و فرهنگ و معارف اسلامی به شدت چنین پندارهای ناصحیح و مغشوش را طرد و نفی می کند. آنچه در این باره با معیارهای شرع و عقل انطباق دارد این است که دعا پشتوانه عمل است نه جایگزین آن و هر انسان داعی با ایجاد پیوند و ارتباط معنوی با حضرت پروردگار از او یاری و مساعدت می طلبد تا تلاش و کوشش هایش در امور مختلف معنوی اقتصادی علمی سیاسی و نظامی را به نتیجه برساند و افق های پیروزی و موفقیت را نمایان سازد. چنین دعا و تقاضای توفیقی که پشتوانه عمل و فعالیت قرار می گیرد علاوه بر این که از جنبه روحی و روانی به انسان داعی توان و قدرت تلاش بیشتر می دهد در صورت رعایت شرایط استجابت دعا موجب مساعدت الهی برای رفع موانع موفقیت می گردد و فیض و رحمت حضرت پروردگار را از مجاری طبیعی نازل می نماید.
پاورقی :
۱ ـ روضه بحار ج ۲ ص ۳۵۳
۲ ـ قرآن کریم سوره مومن (۴۰ ) آیه ۶۰
۳ ـ سوره مومن (۴۰ ) آیه ۱۴
۴ ـ سوره شوری (۴۲ ) آیه ۲۶
۵ ـ سوره اعراف (۷ ) آیه ۵۵
۶ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی ج ۱ ص ۳۶۱
۷ ـ همان منبع ص ۳۶۰
« دعا » نیازی اصیل است که در تاروپود وجود انسان ریشه دوانده است و خواهش و تمنایی است که از عمق جان آدمی برمی خیزد و او را مشتاق اتصال به منبع قدرت مطلق و علم محض و رحمت وسیع و محبت بی کران می کند و او خداوند متعال است که در همه جا حاضر و ناظر است
این یک واقعیت غیرقابل انکار است که هر موفقیتی در هر علم و فن وصنعت و مدیریت با تلاش و فعالیت و علم آموزی و تجربه اندوزی کسب می شود و هرگز کسی « نابرده رنج به گنج نمی رسد » و البته چنین تفکری تخیل است نه تعقل و هیچ گاه به ظهور و بروز در نمی آید
براساس معیارهای شرع و عقل « دعا » پشتوانه عمل است نه جایگزین آن و هر انسان داعی با ایجاد پیوند معنوی با حضرت پروردگار از او یاری و مساعدت می طلبد تا تلاش ها و کوشش هایش در امور مختلف معنوی اقتصادی علمی سیاسی و نظامی را به نتیجه برساند و افق های پیروزی و موفقیت را نمایان سازد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست