شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

طرح های بزرگی که در سه دهه کلید خورد


طرح های بزرگی که در سه دهه کلید خورد

نگاهی به اجرای پروژه های بزرگ حمل و نقل

راه و ترابری به عنوان یکی از زیرساختی ترین بخش های اقتصادی تاثیر بسزایی بر عملکرد سایر بخش های کشور دارد به نحوی که رشد بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی، اجتماعی و ... در گرو تحقق اهداف این بخش و وزارتخانه متولی آن می باشد.

خوشبختانه طی سه دهه گذشته با توسعه و افزایش توان این وزارتخانه در زمینه های بهره برداری، ساخت، مشاوران و توسعه منابع انسانی و علمی و ... شاهد به ثمر نشستن ده ها هزار پروژه مختلف در چهاروجه حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای بوده ایم که تعدادی از آنها از ویژگی های بارز و شاخص رشد و توسعه کشورمان در سال های اخیر به حساب آمده و علاوه بر خصوصیات مهم استراتژیک تحول اقتصادی را در داخل کشور و همچنین در اقتصاد کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.

در خصوص توسعه بخش ریلی باید اذعان داشت از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این بخش احداث راه آهن دو خطه تهران - مشهد می باشد. با توجه به اینکه شهر مشهد، دومین شهر بزرگ ایران می باشد و حرم مقدس حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع)، در این شهر قرار دارد و همه ساله میلیون ها نفر زائر را به خود جذب می کند. تامین نیاز روزافزون جابجایی مسافر و حمل و نقل کالا در این مسیر از سوی راه آهن، از چنان اهمیت بالایی برخوردار بود که کار عملیات زیرسازی خط دوم راه آهن تهران - مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۷۳ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید.

راه آهن مشهد - سرخس نیز به منظور برقراری ارتباط بین شبکه راه آهن سراسری کشورمان با کشورهای آسیای میانه، شمال شرق آسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا، در سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید.

شایان ذکر است از توفیقات بخش ریلی که منجر به تقویت ترانزیت، توسعه صنعتی و بسط همکاری های منطقه ای شده است احداث راه آهن بافق - بندرعباس به طول ۶۱۳ کیلومتر و همچنین راه آهن بافق - مشهد که با انشعابات به طول ۱۰۰۰ کیلومتر می رسد می باشد. در خصوص شاخص های مهم این بخش باید اشاره نمود طی سه دهه اخیر بیش از ۴۰۷۵ کیلومتر راه آهن احداث و به بهره برداری رسیده است و هم اکنون نیز ۳۲۸۹ کیلومتر در دست احداث می باشد.

در بخش جاده ای نیز از آنجا که سهم قابل توجهی از حمل بار و مسافر به این بخش اختصاص یافته است اقدامات ارزنده ای طی دهه های اخیر در خصوص احداث آزادراه، احداث بزرگراه و احداث باند دوم و راههای روستایی صورت گرفت که از اهم احداث راههای آزادراهی می توان به احداث آزادراه قم - اصفهان به طول ۲۸۴ کیلومتر، آزادراه زنجان - تبریز به طول ۲۸۵ کیلومتر که مناطق مختلف زنجان، میانه، هشترود، بستان آباد و تبریز را به هم متصل می نماید اشاره نمود و همچنین آزادراه ساوه - سلفچگان به طول ۷۰ کیلومتر از مسیرهای مهم و شریانی احداث شده طی سال های اخیر می توان یاد کرد. در خصوص احداث باند دوم راه های اصلی نیز باید خاطرنشان ساخت برای اکثر راههای اصلی کشور باند دوم احداث گردیده و تعدادی زیادی از این نوع پرژه ها نیز در دست احداث می باشد. از این جمله احداث و بهره برداری از بزرگراه تهران - مشهد به طول ۸۹۵ کیلومتر و بزرگراه تهران - شیراز به طول ۱۰۴۰ کیلومتر است که شهر و استان های متعددی را به یکدیگر متصل می نماید و سهولت، امنیت و روانی حمل و نقل را به ارمغان آورده است این طرح ها از طرح های مهمی بوده است که طی سه دهه اخیر به ثمر نشسته است.

در خصوص حمل و نقل هوایی نیز باید خاطرنشان ساخت احداث فرودگاه بین المللی امام خمینی و بهره برداری از آن از مهمترین اقدامات بخش مذکور در خصوص توسعه ظرفیت حمل بار و مسافر در بخش حمل و نقل هوایی به شمار می آید که به توان اسمی جا به جایی هوایی کشور بالغ بر ۴۲ میلیون نفر مسافر در سال افزوده است. همچنین احداث فرودگاه های اردبیل، ایلام، طبس، سراوان، اراک، یاسوج، زنجان، شهر کرد، شاهرود و بجنورد از دیگر اقدامات مهم در بخش فرودگاهی بوده است.

بخش دریایی کشور که در دو سوی شمال و جنوب کشور از فعالیت ترانزیتی و حمل و نقل بار و مسافر چشمگیری برخوردار است نیز طی سه دهه اخیر از تحولات چشمگیری برخوردار شده است.

احداث و افتتاح مجتمع بندری شهید رجایی، افتتاح بندر شهید بهشتی به عنوان اولین بندر ایرانی در سواحل دریایی عمان و طی توسعه و تکمیل بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) از مهمترین اقدامات طی دوره مذکور بوده است. شایان ذکر است احداث ۶ بندر چندمنظوره باری، صیادی و مسافری قشم، جاسک، لنگه، دیلم، گناوه و شهید کلانتری نیز از دیگر اقدامات طی دهه اول انقلاب بوده است. همچنین به احداث ۷ بندر امیرآباد، گز، ترکمن، فریدونکنار، کنگان، پسابندر و آستارا نیز می توان به عنوان عمده فعالیت های ۲ دهه گذشته اشاره نمود.