جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
هیجان در دنیای موتورسیکلت ها
برای آنهایی که عاشق موتورسیکلت هستند و حتی در کنار به روزترین خودروهای جهان باز هم انگشت اشارهشان به سمت موتورسیکلت مورد نظرشان است، دو فاکتور مهم تعیینکننده همه چیز است: سرعت و امنیت.
شرکتهای شناخته شده در زمینه طراحی و ساخت موتورسیکلت به این شناخت مهم رسیدهاند و تنها کافی است نگاهی به تازهترین موتورسیکلتهایی که در اروپا و آمریکای شمالی طراحی و ساخته شدهاند، بیندازیم تا ردپای موثر این دو فاکتور را در روند تولید موتورسیکلتهای جدید به خوبی ببینیم. GT که شاسی فیبر کربنی آن تنها ۱۱ کیلوگرم وزن دارد، کاواساکی Ninja ZX-۱۴ که گرچه چند سالی از ارائه آن میگذرد، اما زمانی که ارائه شد قدرتمندترین و سریعترین موتورسیکلت جهان بود و اکنون نیز یکی از برترینهاست و حتی یاماها با Gen-Ryu که از آن به لیموزین دنیای موتورسیکلتها یاد میشود، همگی مثالهای هیجانانگیزی از به کارگیری فناوریهای برتر و خلاقیت در صنعت موتورسیکلتسازی است.
کاواساکی در صنعت موتورسیکلتسازی دنیا از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است؛ اما در چند سال گذشته و با ارائه Ninja ZX-۱۴ رنگ و بوی تازهای به این شهرت جهانی داده است. این موتورسیکلت با برخورداری از توان چشمگیر ۲۰۰ اسب بخار، حیرت کارشناسان را برانگیخته است. البته کمتر کسی باور می کرد که ادعای مهندسان کاواساکی حقیقت داشته باشد، اما انجام آزمونهای مختلف این ادعا را ثابت کرد. تا پیش از معرفی Ninja ZX-۱۴ دیگر شاهکار کاواساکی یعنی ZX۱۲ با ۱۷۸ اسب بخار قدرت برای سالیان طولانی سلطان بلامنازع موتورسیکلتهای قدرتمند جهان به شمار میآمد.
از حیث حداکثر سرعت نیز محصولی از سوزوکی به نام GSX۱۳۰۰ Hayabusa با ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت در صدر تمامی موتورسیکلتهای جهان قرار داشت. این نام از نوعی شاهین ژاپنی الهام گرفته شده است که حین نزدیک شدن به شکار خود تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. حداکثر سرعتGSX۱۳۰۰ Hayabusa گرچه در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسید، اما با ورودNinja ZX-۱۴ همه معادلات، دستخوش تغییرات اساسی شد. موتور ۱۳۵۲سیسی که روی این موتوسیکلت سوار شده است در کنار ساختار کاملا آیرودینامیک بدنه و استفاده از پیشرفتهترین فناوریهای روز دنیا در زمینه ساخت موتورسیکلت، از این نینجا یک جنگجوی تمامعیار ساخته است. Ninja ZX-۱۴ در ادامه سری نینجاهای شرکت کاواساکی ساخته شده است، اما از بعد فنی پیشرفتهای خیرهکنندهای نسبت به پیشینیان خود دارد. موتور آن ۴ زمانه است و با استفاده از سیستم خنککننده مبتنی بر آب، خنک نگاه داشته میشود. این موتورسیکلت با حداکثر سرعتی فراتر از ۳۰۰کیلومتر بر ساعت در حالی که موتور قدرتمند آن ۷۵۰۰ دور در دقیقه میچرخد، به رویایی دور از دسترس برای بسیاری از شرکتهای موتورسیکلتسازی حداقل در این چند سالی که پیشروی داریم، تبدیل شده است.
این موتورسیکلت ۶ دنده با برخورداری از یک سیستم احتراق ویژه که مهندسان کاواساکی به صورت اختصاصی برای این نینجا طراحی کردهاند، هیجان یک موتورسواری خیلی پرشتاب را برای راکب خود به ارمغان میآورد و این یعنی چند ثانیهای پس از آغاز راندن Ninja ZX-۱۴ و خیلی زودتر از آنچه بتوانید تصور کنید، به سرعتی باور نکردنی دست خواهید یافت. البته وزن این موتورسیکلت قابل توجه است، چراکه بدون شک ۲۱۵ کیلوگرم برای یک موتورسیکلت وزن زیادی است، اما اگر تمامی سیستمهای پیچیده موتوری آن را در یک لحظه در ذهن تصور کنید احتمالا باید چنین رقمی را منطقی بدانیم.
نینجا ایکس ۱۴ گرچه موتورسیکلتی گران با قیمتی بیش از ۱۴ میلیون تومان است، اما هماکنون در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل به انتخاب برتر عاشقان موتورسواری شده است. از سوی دیگر موتورسیکلتهای شاخص زیادی وجود دارند که شاید از حیث کاربردی بودن به پای این نینجا نرسند با این حال آنقدر ویژگیهای بارز دارند که دل برخی از علاقهمندان به موتورسیکلت را در لحظه حساس تصمیمگیری برای خرید دچار تردید خواهند کرد. به عنوان مثال GT شرکت رنارد ظاهر نسبتا عجیبی دارد، اما بسیار سبک است. وزن کم یک مشخصه تحریککننده است تا توجه علاقهمندان به موتورسیکلت به آن جذب شود، اما قیمت نجومی ۱۴۴ میلیون تومانی این انتخاب هیجانانگیز را تنها برای شمار محدودی از علاقهمندان به موتورسیکلت در سراسر جهان دست یافتنی میکند. اجازه دهید نگاهی به کارخانه سازنده این موتورسیکلت فوق گران بیندازیم.
در اروپا، استونی کشور چندان مهمی به شمار نمیآید، اما هر از گاهی در صنعت موتورسیکلتسازی این کشور کوچک اتفاقات جالب توجهی روی می دهد. ظهور مجدد موتورسیکلتهایی به سبک و سیاق دوران پیش از جنگ جهانی دوم، البته با این تفاوت که موتورها و ساختارهای کنترلی و برقی آنها تفاوت زیادی کردهاند، یکی از این اتفاقات هیجانانگیز است. شرکت موتورسیکلتسازی نه چندان معروف رنارد از امسال تولید سری گرانقیمت GT خود را آغاز کرده است. کل شاسی این موتورسیکلت از فیبر کربنی است.
پس اگر با رقم ۱۱ کیلوگرم در برابر مشخصه وزن آن روبهرو شدید چندان تعجب نکنید. با این حال از یاد نبریم که استفاده از فیبر کربنی در ساختار موتورسیکلت محدودیتهای زیادی نیز به همراه دارد که شاید مهمترین آنها سادگی ظاهر و محدودیتهای گسترده در زیباسازی آن باشد. موتور این موتورسیکلت ۱۲۰۰ سیسی، ۱۳۰اسببخار توان دارد. کل وزن موتورسیکلت ۱۹۰ کیلوگرم است و این یعنی زمانی که سوار بر آن میشوید و با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرانید باید توجه زیادی به هدایت دقیق آن داشته باشید. در این موتورسیکلت حتی چرخها نیز از فیبر کربنی هستند. البته سایر قطعات کوچک آن از آلومینیوم ساخته شدهاند. ابتدا این قطعات با استفاده از سیستمهای پیشرفته رایانهای به طور سهبعدی طراحی و مدلسازی شده و سپس با استفاده از ماشینآلات CNC از بلوکهای بزرگ آلومینیومی تراشیده میشوند. این که این قطعات نه به روش قالبگیری بلکه با تکیه بر ماشینآلات CNC ساخته شدهاند خود یک مزیت بزرگ به شمار میآید.
شرکت رنارد این محصول شیک و تا حد زیادی لوکس را برای استفاده در جاده طراحی کرده است و برای آن که آن را موتورسیکلتی متفاوت عنوان کرد در تبلیغات آن چنین آورده است: «زمانی که سوار بر موتورسیکلت ۱۴۰ میلیون تومانی خود میشوید قطعا متفاوت خواهید بود چون سوار بر تنها موتورسیکلت کربنی جهان شدهاید.»
سیستمهای هیبرید یا همان دوگانهسوز عمدتا در صنایع خودروسازی به کار گرفته میشوند، اما چندان جای تعجبی ندارد که این فناوری به تدریج وارد دنیای موتورسیکلتها نیز شود. شرکتهای شناخته شده موتورسیکلتسازی در جهان برای اینکه در این رقابت جدید عقب نمانند، دست به کار شده و مدلهای مفهومی محصولات هیبریدی خود را ارائه کردهاند.
یاماها یکی از این شرکتهاست که با معرفی موتورسیکلت دوگانهسوز خود موسوم به Gen-Ryu در نمایشگاه توکیو ظاهر شد؛ اما شکل و شمایل این محصول هیچ شباهتی به موتورسیکلتهای دو چرخ دنیا ندارد. برخورداری از یک موتور ۶۰۰ سیسی بنزینی و یک موتور برقی جانبی، این موتورسیکلت را در میان تمامی موتورسیکلتهای جهان شاخص کرده است. بدنه پهن که به نظر میرسد به اندازه کافی برای افزایش ضریب ایمنی موتورسیکلت سوار کافی باشد آن را بیشتر شبیه یک لیموزین کوچک کرده است.
به لطف فناوری مخصوصی که مهندسان یاماها برای کاهش سر و صدا در این محصول هیبریدی به کار بردهاند، راکبان این موتورسیکلت برخلاف سایر موتورسواران که سرو صدای زیادی را هنگام راندن موتورسیکلت خود تحمل میکنند، دنیای ساکتی را تجربه مینمایند. تا آنجاکه راکب میتواند با استفاده از فرامین صوتی، سیستم ناوبری آن را کنترل و هدایت کند. مهندسان یاماها انبوهی از فناوریهای نوین را در این لیموزین کوچک جای دادهاند. به عنوان مثال میتوان به تلفن همراه، سیستم اختفای چراغهای جلو، دوربین عقب و در نهایت نمایشگر LCD در قسمت داشبورد اشاره کرد. کارشناسان، این موتورسیکلت را در ردیف محصولات لوکسی میدانند که به احتمال زیاد طرفداران زیادی برای خود دست و پا نخواهد کرد؛. اما به هر حال تلاش هیجانانگیز یکی از برترین و بزرگترین سازندگان موتورسیکلت در جهان، راه را برای طراحی و ساخت نسل آتی موتورسیکلتهای هیبریدی هموار کرده است، قابل تقدیر و توجه ویژه است.
● رکوردهای جدید در نسلی متفاوت از موتورسیکلتها
موتورسیکلت GT شرکت Renard با وجود شاسی فیبر کربنی خود تنها ۱۱ کیلوگرم وزن دارد. شکل و شمایل محصول جدید یاماها (Gen-Ryu) هیچ شباهتی به موتورسیکلتهای دو چرخ دنیا ندارد.
مهدی پیرگزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست