پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مفهوم آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهم
![مفهوم آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهم](/web/imgs/16/152/evg3z1.jpeg)
● مفهوم آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهم ۱
از قضایای تاریخی ۲ که قبلا نقل کردیم ۳ ، معلوم شد که پیغمبر اکرم (ص) با اصحاب خود به مشورت می پرداخت و گاهی از نظر خود عدول می کرد و به رای اکثریت اصحاب عمل می نمود . حالا آیا با وجود آیه (( النبی اولی بالمومنین من انفسهم )) که می گوید : پیغمبر خدا (ص) از خود مسلمانان اولی است که در کارشان تصرف و دخالت کند ، چگونه این عمل قابل توجیه است که رسول اکرم (ص) از رای خود عدول کند و به رای اصحاب عمل نماید ؟
آیا اصحاب پیغمبر که بر خلاف نظر آن حضرت ، نظر می دادند ، این کار خود را مخالف با آیه نامبرده نمی دانستند ؟
و آیا خود رسول اله (ص) که از رای خود عدول می کرد و به رای اکثریت اصحاب عمل می نمود ، این کار را مخالف با آیه یاد شده نمی دانست ؟
جواب :
نه پیغمبر خدا و نه اصحاب او ، این کار را مخالف با آیه یاد شده نمی دانستند و علتش اینست که :
اولی به تصرف بودن رسول اکرم (ص) ، دو درجه از مشورت ، متاخر است . زیرا معنای اولی به تصرف بودن آن حضرت اینست که : وی در اعمال ولایت ، از مردم ، اولی و مقدم است و اعمال ولایت از نظر درجه بندی ، در درجه اجرا قرار دارد ، و قبل از اجرا ، تصمیم گیری ، و قبل از تصمیم گیری ، مشورت است .
پس در درجه اول ، مشورت و در درجه دوم ، تصمیم گیری و در درجه سوم ، اجرای تصمیم است . و اعمال ولایت ، کار اجرایی است ، یعنی پس از آن که حکمی به مرحله قطعی رسید ، نوبت اعمال ولایت و اجرا می رسد .
مثلا در جنگ خندق ، وقتی که رسول خدا (ص) با اصحاب تبادل نظر می کند که در مقابل تهاجم احزاب چه باید کرد ؟ این مرحله مشورت است . و پس از تبادل نظر کامل که اکثریت اصحاب ، کندن خندق را تایید می کنند ، مرحله تصمیم گیری می رسد . و پس از تصمیم گیری ، مرحله اجرا ، یعنی کندن خندق است و در این مرحله ، پیغمبر خدا ، اولی به تصرف است ، یعنی باید ، تصمیم آن حضرت که طبق نظر شورا گرفته شده اجرا شود و کسی حق ندارد مانع اجرای آن گردد . و علتش اینست که آن چه پیغمبر اکرم (ص) در این مرحله انجام می دهد مربوط به همه امت است و فرد فرد مردم حق ندارند در مقابل همه امت بایستند و به عبارت دیگر :
حق اجتماع بر حق فرد ، مقدم است و اعمال ولایت پیغمبر در مورد حقوق اجتماع است . ۴ پس اگر قسمتی از خندق باید در ملک شخصی یک فرد کنده شود ، آن فرد حق ندارد از کندن آن جلوگیری کند و اگر خواست جلوگیری کند رسول خدا (ص) اعمال ولایت می کند و جلوی مزاحمت او را می گیرد .
بنابر این اولی به تصرف بودن آن حضرت در مرحله اجرا است نه در مرحله مشورت و مرحله اجرا ، دو درجه از مرحله مشورت متاخر است .
پس روشن شد که : اساسا مورد و مجرای اعمال ولایت ، از مورد و مجرای مشورت جداست و نه اعمال ولایت می تواند مانع مشورت شود و نه مشورت می تواند در قلمرو اعمال ولایت وارد گردد ، و به همین علت ، دلیل لزوم مشورت یعنی آیه " و شاورهم فی الامر "۵ با دلیل ولایت پیغمبر یعنی آیه " النبی اولی بالمومنین من انفسهم " متعارض نیستند . چون قلمرو آن دو از هم جداست . و از این رو می بینیم اصحاب پیغمبر هنگام مشورت ، گاهی با رای آن حضرت مخالفت می کنند۶ و این مخالفت خود را بر خلاف آیه " النبی اولی بالمومنین من انفسهم " نمی دانند و خود رسول خدا نیز این مخالفت اصحاب را معارض اعمال ولایت خود نمی داند و گاهی از نظر خود عدول می کند .
بنابر این ، نسبت بین مشورت و اعمال ولایت رسول اکرم (ص) ، نسبت تقدم و تاخر است ، یعنی مشورت در رتبه متقدم است و اعمال ولایت در رتبه متاخر ، چون تا مشورت نباشد ، تصمیم گیری نیست و تا تصمیم گیری نباشد اعمال ولایت نیست .
و باید گفت : مرحله مشورت ، مرحله تعقل و تفکر است و میدان تعقل و تفکر در اسلام باز است و همانطور که حضرت امیر (ع) می فرماید : " یکی از هدفهای انبیا ، برانگیختن و بیدار کردن عقل و فکر مردم است ۷ " تا در همه چیز بیندیشند و در عمق مسائل وارد شوند و در هر مسئله ای بهترین راه را انتخاب کنند و ولایت پیغمبر (ص) ممکن نیست با هدف بعثت آن حضرت تضاد داشته باشد و جلوی تعقل و تفکر مردم را بگیرد و بشر را از اندیشیدن در باره سرنوشت خود بازدارد و بگوید : من بجای همه مردم فکر می کنم و انتخاب می نمایم و تصمیم می گیرم !۸ زیرا این مصداق اتم دیکتاتوری و استبداد است که اسلام برای بر انداختن آن آمده است نه تایید آن .
محمد صالحی
زیرنویسها :
۱- سوره احزاب ، آیه ۶
۲- به مقاله "نمونه تصمیمات مهمی که پیامبر پس از مشورت با مردم گرفتند " در آدرس زیر مراجعه شود :
http://mahsan.parsiblog.com/Pages/۲۲/
۳- کتاب " ولایت فقیه ، حکومت صالحان " – ص ۲۵۸ تا ۲۶۴ ، مرحوم آیه اله صالحی نجف آبادی
۴- به مطالب زیر مراجعه شود :
" نحوه شکل گیری حکومت پیامبر در مدینه " – http://mahsan.parsiblog.com/Posts/۶۴۶/
" فرق بین نبوت و ولایت " - http://mahsan.parsiblog.com/Posts/۶۴۸/
۵- سوره آل عمران ، آیه ۱۵۸
۶- به مقاله " جنگ بدر ، نمود زیباترین نگاه پیامبر (ص) به مردم در جایگاه رهبری " در آدرس زیر مراجعه شود :
http://mahsan.parsiblog.com/Posts/۴۱۳/
۷- " و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء ..... یثیروا لهم دفائن العقول "– نهج البلاغه – خطبه ۱
۸- به مطلب " مرواریدهایی از زبان پیامبر (ص) " در آدرس زیر مراجعه شود :
http://mahsan.parsiblog.com/Posts/۵۴۲/
منبع : کتاب " ولایت فقیه ، حکومت صالحان " – ص ۲۶۴ تا ۲۶۶ – مرحوم آیه اله صالحی نجف آبادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست