شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
Ob ma ,آنلاین ترین رییس جمهور دنیا
بالاخره انتخابات ریاستجمهوری آمریکا برگزار شد و باراک اوباما توانست پیروز قاطع آن شود.
هفته گذشته بسیاری از وب سایتهای خبری اعلام کردند که این انتخابات در حقیقت اولین انتخابات ریاستجمهوری آمریکا بود که نتیجه آن از قبل در فضای اینترنت رقم خورده بود.
در حالی که اغلب صاحبنظران سیاسی آمریکا به دنبال زیر سوال بردن نژاد و مسائل حواشی اوباما بودند، قدرت جمعیت شناختی تکنولوژی او را نادیده گرفتند. در واقع او میدانست که باید چه کسانی را از چه شیوهای جذب کند.
در واقع همه ما میدانیم که پیروزی قاطع اوباما ناشی از افزایش ناگهانی حمایت جوانان آمریکایی از او بود.
این همان موضوعی بود که پیشترها ناظران سیاسی در مبارزات انتخاباتی او متوجه شده بودند؛ حامی اصلی اوباما جوانان بودند.
در واقع نتایج نظرسنجیهای انجام گرفته بعد از انتخابات روز سهشنبه گذشته نشان داد که اوباما ۷۰درصد رای موافق خود را از جوانان زیر ۲۵ سال به دست آورده است. به عبارت دیگر اوباما از حمایت نسل طرفداران Facebook بهره میبرند.
در واقع این اولین انتخاباتی بود که در آن همه نامزدها برای برقراری ارتباط مستقیم و آنلاین با رایدهندگان آمریکایی از وبسایتهای اجتماعی مانند Facebook و My Space استفاده کردند. درست به همین دلیل هم هست که یکی از استراتژیستهای کلیدی اوباما، کریسهاگز موسس ۲۴ ساله وب سایت Facebook میشود.
هاگز مغز متفکر مبارزات انتخاباتی موثر اوباما در سایتهای اجتماعی، پادکستها و پیامهای موبایلی بود.
این شبکههای اجتماعی به خوبی از تاثیر نقش خود در سیاستهای انتخاباتی آمریکا آگاهند. Facebook یکی از این شبکههای اجتماعی است که در طول مبارزات انتخاباتی تریبون مناسبی برای مناظرات آنلاین نامزدها و تعامل با رایدهندگان بود.
با این اوصاف نفوذ ماهرانه اوباما به کاربردهای وب ۲،تغییر چشمگیری در مبارزات انتخاباتی و تغییر شکل آنها در آمریکا و هر جای دیگری به وجود خواهد آورد.
به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی، وب ۲میتواند محرک سیاسی مناسبی برای اغلب مردم عادی باشد.
در واقع مردم عادی آمریکا هیچ مانعی برای ورود به سایتهایی مانند Youtube و Facebook نداشته و میتوانند به راحتی از طریق آنها در جریان وقایع سیاسی جامعه خود قرار بگیرند.
شبکههای اجتماعی آنلاین نه تنها برای کسب رای بلکه برای جمعآوری کمکهای مردمی هم به کمک اوباما آمدند تا در نهایت بتواند بیش از ۱۶۰میلیون دلار کمک مالی را برای او به ارمغان بیاورند.
در این میان یکی از مواردی که درباره تیم تبلیغات آنلاین اوباما اهمیت داشته و قابل توجه است، ارزانبودن روند کار آنها است.
طبق اعلام وبسایت Tech Chranch، اوباما تنها ۹۷/۷میلیون دلار برای تبلیغات آنلاین خود هزینه کرد. این مبلغ اگرچه بالا نبود؛ اما از هزینه ۴میلیون دلاری اوباما برای تبلیغات تلویزیونی بیشتر است.
از این میزان اوباما تنها ۴۶۷۰۰۰دلار را برای تبلیغات آنلاین خود در وبسایت Facebook در ماه سپتامبر اختصاص داد.
نکته قابل توجه در این مورد این است که اگرچه هزینه تبلیغات روی وب ارزان بوده؛ اما بیشترین میزان رای از آن به دست آمده است.
یکی از تحقیقات موسسه تحقیقاتی Pew Research در این مورد نشان میدهد که ۴۶درصد آمریکاییها از وب برای اطلاع از آخرین اتفاقات و اخبار مربوط به مبارزات انتخاباتی از طریق ایمیل و پیامهای متنی استفاده کردهاند.
۳۵درصد آمریکاییها هم مبارزات انتخاب ریاستجمهوری را به صورت آنلاین و از طریق فایلهای ویدئویی دنبال میکردند و حدود ۱۰درصد آنها هم برای اطلاع از آخرین اخبار انتخاباتی در وب سایتهای اجتماعی عضو شدهاند.
به گفته کارشناسان پیامهای موبایلی اوباما هم یکی دیگر از سیاستهای درست انتخاباتی او بوده است.
در واقع وب ۲ نه تنها از طریق Facebook و Youtube، بلکه از طریق وبسایتهای اجتماعی دیگر مانند Myspace، Twitter، Flicker، Digg، BlackPlanet، Linkedin و... هم به کمک اوباما آمد.
اوباما به گفته کارشناسان آنلاینترین سیاستمدار آمریکایی محسوب میشود.
در حالی که بسیاری از صاحب نظران سیاسی جدال اوباما، کلینتون را پیگیری میکردند، اوباما از رقیب دموکرات خود در وب سایت Facebook پیش افتاده بود.
در واقع آمار نشان میدهد صفحه ویژه اوباما در Facebook بیش از ۲۵۰هزار عضو داشته در حالی که صفحه ویژه کلینتون در این وب سایت تنها ۳۲۰۰ عضو داشته است.
اوبامای ۴۷ ساله اگر چه از اغلب کاربران Facebook مسنتر است، اما یک سیاستمدار Facebook واقعی به شمار میآید.
براساس آمار، بیش از ۲میلیون نفر از آمریکاییهای طرفدار اوباما عضو Facebook هستند درحالی که این رقم برای رقیب جمهوری خواه اوباما یعنی مک کین تنها ۶۰۰هزار نفر است.
در وب سایت اجتماعی Twitter هم اوباما نظر بیش از ۱۱۲ هزار عضو را به خود جلب کرده در حالی که مک کین تنها ۴۶۰۰ طرفدار در Trritter دارد. در وبسایت به اشتراکگذاری ویدئو youtube طرفداران اوباما بیش از ۱۸۰۰ ویدئو را از وب سایت Barak Obama.Com آپلود کردهاند در حالی طرفداران مک کین تنها ۳۳۰ ویدئو را از وب سایت john Mccain.com آپلود کردهاند.
اوباما حتی نرمافزار ویژهای را با نام خود Obama app برای کاربران گوشی موبایل iphone هم به بازار عرضه کرده است که امکان ارسال پیامهای تبلیغاتی اوباما به تمام فهرست شماره تلفنهای ذخیره شده در گوشی کاربران را به آنها میدهد.
در واقع وب ۲ امکان دسترسی راحت افراد به وب سایتهای اجتماعی را فراهم کرده است.
با این اوصاف از حالا به بعد موفقیت در انتخاباتهای سیاسی به داشتن دوستهای اینترنتی بیشتر بستگی خواهد داشت!
ندا لهردی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست